Wymiana przepływomierza w Passacie B5 FL 1.9 TDI

Przy okazji moich przygód z przepływomierzami masy powietrza które opisałem tu Falujące obroty biegu jałowego w TDI PD i Objawy kiepskiego przepływomierza w 1.9 TDI PD postanowiłem zrobić krótką fotorelację z jego wymiany.
Wymiana może przebiegać dwojako: montujemy cały nowy przepływomierz – wtedy niezbędny okazuje się zestaw typowych narzędzi (głównie wkrętak) lub wymieniamy tylko wkładkę – w przypadku oryginalnych śrub będziemy potrzebować specjalny klucz torx T20 5-ramienny z otworem, lub brzeszczot do przerobienia ich na płaski wkrętak.

Cały przepływomierz czy wkładka?

Kupując przepływomierz może się okazać, że mamy do wyboru całe urządzenie – czyli duża okrągła obudowa z zamontowaną wkładką pomiarową, lub samą wkładkę pomiarową. Bosch sprzedaje całe zestawy, Pierburg ma w ofercie same wkładki (znacznie tańsze). Po pierwszym nieudanym zakupie chińskiego wynalazku markowanego przez Magneti Marelli jako seria Equal, postanowiłem kupić to, co miałem zamontowane oryginalnie w fabryce – czyli Bosch.

Wymiana całego przepływomierza

Wymiana jest bardzo prosta i trwa kilka minut. Na początek – trzeba wyjąć zaślepki (1) i wykręcić wkręty znajdujące się pod nimi, co pozwoli na zdjęcie osłony i dostęp do obudowy filtra powietrza:

Wykręcamy dwa wkręty (2) trzymające ekran termiczny, wyciągamy wtyczkę z przepływomierza (3), luzujemy opaskę łączącą przepływomierz z turbosprężarką przez odkręcenie śruby (4). Wykręcamy 3 wkręty znajdujące się na pasie przednim, na prawo od reflektora, dzięki temu można zdemontować rurę (5):

Wykręcamy dwie śruby (6) – jedna jak na zdjęciu, druga po drugiej stronie przepływomierza. Można teraz wyjąć przepływomierz, który będzie wychodził dosyć ciężko, ze względu na gumowy oring – kręcimy nim lekko na boki i wysuwamy z obudowy filtra powietrza:

Tyle nerwów przez taki bubel:

Warto oczyścić gniazdo przepływomierza w obudowie filtra powietrza z piasku i innych drobin:

Nowy czujnik G70 – wystarczy wypakować, usunąć zaślepki i zamontować w samochodzie:

Montaż wykonujemy w odwrotnej kolejności – nie zapominamy o gumowym oringu – warto go czymś zwilżyć, dzięki temu osadzimy przepływomierz bez użycia siły, opaskę rury idącej do turbo należy dokręcić z wyczuciem:

Składamy całą resztę, w tym osłonę oraz zaślepki i gotowe. Teraz czas kontrolę parametrów przez VAG COM i jazdę próbną, która powinna potwierdzić pełną sprawność. Jestem ciekaw jaki przepływomierz zamontowałeś w swoim samochodzie.

8 komentarzy

Dodaj komentarz