Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI

Pompowtryskiwacze – jedne z najdroższych podzespołów silnika. Jest to kolejna generacja układu zasilania paliwem w silnikach diesla. Teoretycznie są bardzo trwałe, powinny wytrzymać przebiegi rzędu 500 000 km. W Polsce przebiegi licznikowe do pierwszej awarii są znacznie krótsze – wynika to z „korekty” przebiegu lub złej jakości paliwa, pomijam awaryjne modele z silników 2.0 TDI firmy Siemens.

Pompowtryskiwacz zastąpił w silnikach TDI pompę wtryskową i wtryskiwacz. Składa się ze sterowanego elektrycznie zaworu, oraz mechanicznego układu tłoczenia paliwa, napędzanego wałkiem rozrządu. Ponieważ pasek rozrządu w takich silnikach jest bardziej obciążony, posiada on większą szerokość niż w jednostkach z tradycyjną pompą VP. Poniższe zdjęcie przedstawia pompowtryskiwacz.

Jak sprawdzić stan pompowtryskiwaczy

Oprócz wyczuwalnych objawów uszkodzonych pompowtryskiwaczy, takich jak nierówna praca silnika, szarpanie, brak pracy na wszystkich cylindrach, można z grubsza ocenić stan tych elementów za pomocą komputera, kabla diagnostycznego i oprogramowania VAG-COM.

Korekcje dawek paliwa – grupa 013 – wartości z tego bloku pokazują o ile miligramów sterownik musi zwiększyć lub zmniejszyć dawkę paliwa na poszczególnych pompowtryskach, by silnik równo pracował. Dopuszczalne wartości, to -2,8mg do +2,8mg. Sterownik za pomocą czujnika Halla mierzy prędkość obrotową wałka i przy okazji czas między kolejnymi zapłonami. Poprzez korekcję dawek oleju napędowego stara się, by był on identyczny, co zapewnia równą pracę silnika. Przypadek idealny, to korekcje równe 0, w praktyce są to niewielkie odchyłki. Suma wszystkich wartości powinna być jak najbliższa 0. Duże rozbieżności mogą wynikać z uszkodzenia pompowtryskiwacza (np. słabe rozpylanie paliwa) lub nieszczelności w cylindrze (uszczelki pompowtrysku, pierścienie, zawory, uszczelka pod głowicą). Pomiar warto przeprowadzić na rozgrzanym silniku z wyłączonymi odbiornikami (klimatyzacja, ogrzewanie). Tak wyglądają korekcje w moim silniku – 1.9 TDI, 130km, AVF, pomiar zrobiony w grudniu 2012, przebieg 225 000 km:

Stan elektrozaworu pompowtrysku – grupa 018 – podczas pracy silnika na wolnych obrotach jak i podczas ich zwiększania we wszystkich 4 blokach powinny być 0 – oznacza to prawidłową pracę elektrozaworu. Podczas puszczenia pedału przyspieszenia powinny pojawić się tam wartości 4.0. W innych przypadku oznacza to problemy. Jeśli na obrotach biegu jałowego zamiast 0 są inne wartości, oznacza to problemy z wysterowaniem elektrozaworu, brak paliwa (np. zapowietrzony układ) lub brak kontaktu elektrycznego wiązki pompowtryskiwaczy. U mnie blok 018 wygląda tak:

BIPy – blok 023 – BIP czyli Begining of Injection Period, jest to czas (a właściwie odchyłka) otwarcia elektrozaworu. Sterownik mierzy go, poprzez pomiar czasu w jakim cewka zaworu pobiera prąd. Wynik idealny to 0, czyli zawór otwierał się dokładnie tyle, ile przewiduje oprogramowanie ECU. Jeśli wartość jest dodatnia, to elektrozawór otwierał się dłużej, wartość ujemna, to krótszy czas otwarcia niż przewidział producent. Dłuższy czas może wynikać z oporów, jakie napotyka kotwica elektrozaworu, wskutek np. przytarcia. Czas krótszy, czyli wartość ujemna może oznaczać zbyt mało paliwa w pompowtrysku – np. za niskie ciśnienie oleju napędowego z pompy tandemowej. W silnikach 1.9 TDI za wartość bardzo dobrą uważa się przedział -/+ 30, problemy to -/+ 60 i więcej. Powyżej wartości 127 sterownik rejestruje błąd – w Passacie zapala się wtedy światłem ciągłym kontrolka ESP na desce rozdzielczej. W silnikach 2.0 TDI problemy oznaczają wartości powyżej 100. Na wartośći BIP ma wpływ jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu. Pomiary warto przeprowadzić na wysokich obrotach, np. 3000 rpm. Poniżej pomiary pompowtryskiwaczy w moim silniku, niestety nierozgrzanym:

Trzy powyższe parametry pompowtryskiwaczy bardzo łatwo ocenić za pomocą kabla za kilkanaście złotych i laptopa. Bardzo często problemy sprawia wiązka elektryczna – wystarczy wtedy ściągnąć pokrywę zaworów, odpiąć wtyczki od pompowtrysków i delikatnie podoginać w nich konektorki. Zapewni to poprawny kontakt elektryczny i zakończy problemy z szarpaniem i nierówną pracą silnika.

Napisz, jeśli miałeś problemy z pompowtryskiwaczami w swoim TDI.

Tagi , .Dodaj do zakładek Link.

1 765 odpowiedzi na „Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI

  1. Keniu mówi:

    Witam co myślicie o tych wartosciach
    1cyl 0,4
    2cyl 0,05
    3cyl 1,36
    4cyl0,85
    Gdy odpalam rano talepie po chwili ok pusci dyma czy mogą to być uszczelniacze pompowtryskow

  2. Keniu mówi:

    Zapomniałem dodać że ten 3 cyl ma -1,36

  3. Sławek Wąs mówi:

    Witajcie.

    Mam problem z passatem b6 1.9bxe. Samochód dymi przy odpalaniu na niebiesko-biały kolor. Nieważne czy jest +20c czy -20c. Temperatura nie ma znaczenia. Dym pojawia sie również po krótkim postoju, wystarczy po trasie zgasić i po 10 min znowu odpalić i dym znowu jest. Oprócz tego żadnych problemów. Odpalanie, moc, płyny w normie. Wszystko byłoby ok gdyby nie ilość tego dymu…dość pokaźna, aż wstyd.

    Ma ktoś jakiś pomysł ? Panie Wojtku ?

  4. Tomaszsmag mówi:

    Cześć
    Jak zrobić zerwany gwint mocowania PD. Czy ktoś stosował wkładki, sprężyny np. Helicoil. Proszę o wymiane doswiadczen.
    Pozdrawiam

  5. Gruby mówi:

    Witam stan elektrozaworu grupa 018 przy u mnie jest 0 w każdym okienku ale jak puszczę gaz to jest 128 w każdym okienku a podobno ma być 4 to czy robi mi się jakaś usterka?? Pacient 2.0 TDI BMM 140 km

  6. Mlody mówi:

    Wir am.Mam Problem min passat b6 1.9tdi 2007 rok. Samochód nie chodzi na 1cyl. Ma duże spalanie chodzi głośno i niema mocy. Mam pytanie czy może być to wiązka czy pompowtryskiwacz na 1 cyl??

  7. Łukasz mówi:

    Witam.
    Panie Wojtku proszę o pomoc.
    Passat b6 2.0 TDI.
    Nie równa praca silnika na wolnych obrotach.
    Dławi się delikatne szarpanie przy 2 – 2.2 tyś obr.
    Silne szarpanie w okolicy 4 tyś obr.
    Egr, przepustnica, turbina sprawdzone i wyczyszczone. czujniki temp. wart. ok.

    Kanał 13:
    cyl.1= -0,25
    cyl.2 = 0,03
    cyl.3 = -0,12
    cyl. 4= 0,33

    Kanał 18:
    cyl.1= 0.0
    cyl.2 = 0.0
    cyl.3 = 0.0
    cyl. 4= 0.0

    Brak wskazań 4.0 po zdjęciu nogi z gazu. Bardzo sporadycznie po zdjęciu nogi z gazu losowo pojawiają cię wart 2.0.

    Kanał 23:
    cyl.1= 20 ms
    cyl.2 = 20 ms
    cyl.3 = 20 ms
    cyl. 4= 20 ms

    Proszę o sugestie.

  8. Robert Godlewski mówi:

    Witam
    Mam poważny problem z sharanem 2005 silnik BVK. Silnik pracuje nierówno, na wolnych obrotach nie jest źle ale na wyższych czuć jak trzęsie budą. Po podłączeniu VAGa grupa 013 -0,17; 0,0; -1,1; 1,2 grupa 023 -35; -27; -25; -38. Według wszystkich dostępnych źródeł wysokie wartości ujemne to brak paliwa więc wymieniłem pompę tandemową oraz pompkę w baku – poprawa jakaś niby jest – mam w tej chwili z 5 pomp tandemowych w tym jedną po regeneracji i na każdej trzęsie budą.
    Po dodaniu gazu w grupie 023 na trzech cylindrach wartości rosną i zbliżają się do zera a na czwartym spadają nawet w okolice -75.
    Wymieniłem czwarty pompowtrysk i grupa 013 wygląda tak: 0,0; -0,4; 0,23; -0,17 czyli można jest nieźle ale w grupie 023 nic się nie zmieniło a budą dalej trzęsie. Co jeszcze sprawdzić?

  9. Tomek mówi:

    Witam co wynika z tych logów: http://vaglogi.pl/log-013_018_023_0Sng52.html Logi zrobione podczas startu zimnego silnika. Objaw jest taki, że słabo pracuje pierwszy cylinder. W późniejszym czasie pracy po dodaniu gazu BIP na pierwszym cylindrze rośnie i samochód chodzi, ale po puszczeniu gazu po chwili BIP znowu spada i zaczyna telepać. Z drugiej strony, auto kopci na czarno. Zmienione zostały uszczelniacze pompowtrysków. Przez kilkaset kilometrów było ok. Co sprawdzać?

  10. Sebastian mówi:

    Ja mam problem z odpalaniem im zimniej na dworze tym gorzej pali… ale zawsze za 1 razem odpalam.

  11. Tomek mówi:

    Sebastian, do sprawdzenia świece żarowe, rozrusznik, jakie obroty osiąga na zimnym silniku (bezpieczna granica 200/250 obrotów] Ewentualnie kompresja, jeśli powyższe elementy są ok.

Dodaj komentarz