Montaż i regulacja pompowtryskiwaczy w silnikach TDI i SDI

Tylko prawidłowo zamontowany i wyregulowany pompowtryskiwacz w silnikach TDI będzie pracował wydajnie. Czynności te są niezbędne w przypadku ponownego montażu lub wymiany na inny. Potrzebne przyrządy to tzw. duża suwmiarka o zakresie pomiarowym do 400mm oraz czujnik zegarowy (ostatecznie można sobie poradzić bez niego).

Prawidłowe osadzenie pompowtryskiwaczy

Prawidłowe osadzenie pompowtrysków w gniazdach głowicy zapewnia m.in. prawidłową pracę silnika. Pompowtryskiwacz zamontowany krzywo będzie rozpylał olej napędowy w nieoptymalnym miejscu, co przekłada się na dodatnie korekcje dawki paliwa w celu utrzymania równej pracy na biegu jałowym. Dodatkowo może dojść do uszkodzenia gniazda w głowicy (rozklepanie)  oraz przedostawanie się ciśnienia z cylindra do kanałów paliwowych.

Prawidłowe ustawienie zapewni właściwa odległość mierzona od krawędzi głowicy do zaokrąglonej części pompowtryskiwacza.

Stary typ pompowtryskiwacza

Na pierwszy rzut oka różni się od nowego typu szeroką nakrętką cewki elektrozaworu:

Starszy typ pompowtryskiwacza w 19 TDI i SDISposób mierzenia odległości zapewniającej prostopadłe położenie ilustruje poniższy rysunek:

ustawienie pompowtryskiwacza starego typu

Wymiar 'a' dla starego typu pompowtryskiwacza
Cylinder 1 Cylinder 2 Cylinder 3 Cylinder 4
332.2±0.8mm 244.2±0.8mm 152.8±0.8mm 64.8±0.8mm

Nowy typ pompowtryskiwacza

Analogicznie do starego typu – nowy posiada wąską nakrętkę cewki elektrozaworu:

Nowy typ pompowtryskiwacza w TDI i SDI

Sposób pomiaru odległości za pomocą suwmiarki jest taki sam, ale nieco inne są odległości ‚a’:

Osadzenie pompowtryskiwacza nowego typu w TDI i SDI

Wymiar 'a' dla nowego typu pompowtryskiwacza
Cylinder 1 Cylinder 2 Cylinder 3 Cylinder 4
333±0.8mm 245±0.8mm 153.6±0.8mm 65.6±0.8mm

Przebieg montażu

Gniazdo w głowicy musi być idealnie czyste. Montowany pompowtryskiwacz powinien mieć prawidłowo założone nowe oringi, podkładkę termiczną i sworzeń kulisty. Pierścienie uszczelniające warto posmarować niewielką ilością oleju silnikowego lub napędowego – ułatwi to montaż. Pompowtrysk należy delikatnie wsunąć w gniazdko głowicy do oporu (bez użycia narzędzi). Za pomocą nowej śruby należy przykręcić element napinający tak, by można było jeszcze obracać pompowtryskiwaczem. Teraz trzeba ustawić wymagany wymiar ‚a’ przy pomocy suwmiarki. Po prawidłowym ustawieniu można dokręcić śrubę mocującą z siłą 12Nm i ¾ obrotu (270°).

Po zamontowaniu wszystkich pompowtryskiwaczy należy założyć dźwigienki i wkręcić ręką śruby, zaczynając od wewnętrznych a kończąc na zewnętrznych. Następnie należy je dokręcić ostatecznie w tej samej kolejności z siłą 20Nm i ¼ obrotu (90°).

Regulacja nacisku dźwigienki

To również ważne ustawienie, dosyć łatwe do przeprowadzenia. Należy ustawić wałek rozrządu tak, by krzywka napędzająca dźwigienkę regulowanego pompowtrysku znalazła się na samej górze, czyli dźwigienka naciskała maksymalnie na element tłoczący. Precyzję zapewni czujnik zegarowy zamontowany na nowej śrubie regulacyjnej – musi on wskazywać minimalną wartość. Teraz należy kręcić śrubą w dźwigience do oporu, czyli do uzyskania krańcowego położenia elementu tłoczącego pompowtryskiwacza. Śrubę należy cofnąć o ½ obrotu (180°) i zablokowaną skontrować nakrętką momentem 30Nm.

Regulacja nacisku pompowtryskiwacza w silniku TDI i SDI

Czynność powtarzamy dla trzech pozostałych pompowtryskiwaczy. Na koniec wpinamy wtyczki (tutaj warto podoginać konektorki, by w przyszłości uniknać problemu niedostatecznego kontaktu elektrycznego).

Przy przeprowadzaniu prac należy dbać o czystość. Tutaj Tuning silnika PD poprzez wymiane pompowtryskiwaczy można zobaczyć fotorelację z prawidłowego demontażu i montażu.

169 komentarzy

Leave a Reply