Fiat Bravo 2 – wymiana anteny dachowej

Jedną z typowych usterek, która występuje wcześniej czy później w Fiacie Bravo 2, jest awaria wzmacniacza anteny. Objawia się to brakiem odbioru radia poza miastem. Chociaż i w mieście bywa problem ze stacjami, które nadają z mniejszą mocą. Sam wzmacniacz jest wbudowany w podstawę anteny, która jest przykręcona do tylnej części dachu.

Przyczyny słabego odbioru stacji radiowych

Moje Bravo kupiłem jako 6 letni samochód z już padniętym wzmacniaczem. Żeby to potwierdzić, można sobie zrobić test radia. Na początek wciskamy jednocześnie przycisk 3 i 6 aż do sygnału ‚beep’ w głośnikach. Następnie wciskamy przycisk 6. Radio zrobi test, wynik inny niż „SHORT CIRCUIT – OK” oznacza problem ze wzmacniaczem antenowym. U mnie w mieście stacje były wyszukiwane, ale było słychać szum, kilka kilometrów za miastem nawet Radio Maryja nie było odnajdowane.

Zakup nowej anteny ze wzmacniaczem

Sam wzmacniacz jest zasilany kablem antenowym. Tzn. nie ma dodatkowego przewodu zasilania +12V, co jest istotne przy zakupie nowego, a właściwie całej podstawy anteny z wbudowanym wzmacniaczem. Ja kupiłem tani zamiennik dedykowany do Skody ze złączem RAKU-II. Wzrokowo wyglądało na identyczne z tym w samochodzie, ale jednak różniło się wtykiem. Nie wiem jaki symbol ma wtyk oryginalny, ale antena fabryczna kosztuje ok. 200 zł, a ja za zamiennik zapłaciłem 35 zł. Obciąłem oryginalne złącze z kawałkiem przewodu, podobnie w zamienniku, do którego dolutowałem oryginał + koszulka termokurczliwa.

Wymiana podstawy anteny – częściowy demontaż podsufitki w Bravo 2

Wymiana anteny wymaga częściowego opuszczenia podsufitki, która jest bardzo delikatna – coś jakby tektura z przyklejonym materiałem. Generalnie łatwą ją załamać, także ostrożność i delikatność wskazana.

Na początek czeka nas demontaż lampek bocznych kabiny:

Tak samo z uchwytami:

Odkręcamy śruby osłon słupków B znajdujące się pod zaślepkami:

Czas na osłony słupków C. Z nimi w sumie jest najgorzej, są zintegrowane – jasna część na wysokości szyb z czarną pułeczką. Najpierw śruby, które znajdziemy w bagażniku:

i po odsunięciu kanapy:

I teraz uwalnianie z zatrzasków – zdjęcia pomogą w identyfikacji ich miejsc, u mnie ocalały wszystkie spinki:

Ponad połowa podsufitki jest uwolniona:

I można ją delikatnie odpiąć z haczyka na środku, by móc ją obniżyć na tyle, by kluczem 22 odkręcić podstawę anteny. No i wtyczki anteny trzeba rozłączyć.

Wymiana podstawy anteny

Po wykręceniu starego wzmacniacza, zostaje kwadratowy otwór:

Warto dokładnie oczyścić powierzchnię i można montować nową podstawę oraz wpiąć wtyczkę:

Po wpięciu wtyczki, a przed składaniem osłon słupków, warto zrobić test. U mnie po włączeniu radia nastąpiła wielka radość. Mimo, że samochód stał w garażu, bez problemu wyszukiwały się bliższe i dalsze stacje radiowe. Dźwięk czysty, bez szumów. Uruchomiłem jeszcze silnik, by mieć pewność, że nie będzie jakichś zakłóceń. Na szczęście nic się nie zmieniło w odbiorze :).

Podsumowanie

Koszt całej operacji to wspomniane 35 zł za antenę ze wzmacniaczem. Jeśli chodzi o czasochłonność, to poświęciłem na to nieco ponad 2 godziny, ale w tym czasie robiłem też zdjęcia. Warto zwrócić uwagę na dobre przykręcenie nowej anteny. Szczególnie chodzi o późniejszą wodoszczelność.

Mimo, iż zamontowałem tani zamiennik, to radio w trasie ściągało fale bezproblemowo, dźwięk był czysty. Antena bez zastrzeżeń działała u mnie ponad 5 lat. Mam nadzieję, że kolejny właściciel samochodu również cieszy się czystym odbiorem.

Leave a Reply