Wymiana przepływomierza w Passacie B5 FL 1.9 TDI
Przy okazji moich przygód z przepływomierzami masy powietrza które opisałem tu Falujące obroty biegu jałowego w TDI PD i Objawy kiepskiego przepływomierza w 1.9 TDI PD postanowiłem zrobić krótką fotorelację z jego wymiany.
Wymiana może przebiegać dwojako: montujemy cały nowy przepływomierz – wtedy niezbędny okazuje się zestaw typowych narzędzi (głównie wkrętak) lub wymieniamy tylko wkładkę – w przypadku oryginalnych śrub będziemy potrzebować specjalny klucz torx T20 5-ramienny z otworem, lub brzeszczot do przerobienia ich na płaski wkrętak.
Cały przepływomierz czy wkładka?
Kupując przepływomierz może się okazać, że mamy do wyboru całe urządzenie – czyli duża okrągła obudowa z zamontowaną wkładką pomiarową, lub samą wkładkę pomiarową. Bosch sprzedaje całe zestawy, Pierburg ma w ofercie same wkładki (znacznie tańsze). Po pierwszym nieudanym zakupie chińskiego wynalazku markowanego przez Magneti Marelli jako seria Equal, postanowiłem kupić to, co miałem zamontowane oryginalnie w fabryce – czyli Bosch.
Wymiana całego przepływomierza
Wymiana jest bardzo prosta i trwa kilka minut. Na początek – trzeba wyjąć zaślepki (1) i wykręcić wkręty znajdujące się pod nimi, co pozwoli na zdjęcie osłony i dostęp do obudowy filtra powietrza:
Wykręcamy dwa wkręty (2) trzymające ekran termiczny, wyciągamy wtyczkę z przepływomierza (3), luzujemy opaskę łączącą przepływomierz z turbosprężarką przez odkręcenie śruby (4). Wykręcamy 3 wkręty znajdujące się na pasie przednim, na prawo od reflektora, dzięki temu można zdemontować rurę (5):
Wykręcamy dwie śruby (6) – jedna jak na zdjęciu, druga po drugiej stronie przepływomierza. Można teraz wyjąć przepływomierz, który będzie wychodził dosyć ciężko, ze względu na gumowy oring – kręcimy nim lekko na boki i wysuwamy z obudowy filtra powietrza:
Tyle nerwów przez taki bubel:
Warto oczyścić gniazdo przepływomierza w obudowie filtra powietrza z piasku i innych drobin:
Nowy czujnik G70 – wystarczy wypakować, usunąć zaślepki i zamontować w samochodzie:
Montaż wykonujemy w odwrotnej kolejności – nie zapominamy o gumowym oringu – warto go czymś zwilżyć, dzięki temu osadzimy przepływomierz bez użycia siły, opaskę rury idącej do turbo należy dokręcić z wyczuciem:
Składamy całą resztę, w tym osłonę oraz zaślepki i gotowe. Teraz czas kontrolę parametrów przez VAG COM i jazdę próbną, która powinna potwierdzić pełną sprawność. Jestem ciekaw jaki przepływomierz zamontowałeś w swoim samochodzie.
Witam,
Mam tego typu problem. A mianowicie.. Wyskoczyła mi kontrolka silnika i pojawił się komunikat „ABGAS WERKSTATT”, a powyżej 2 tys. obr. traci ducha. kilka tygodni wcześniej po odpaleniu stracił moc ale po przejechaniu 20 km i zgaszeniu go i ponownym odpaleniu wszystko powróciło do normy. Teraz po przejechaniu kilku kilometrów i po przygazowaniu kontrolka zgasła ale po chwili znów się zapaliła. Raz po takiej jeździe pedał hamulca był twardy jak skała omal w mur nie uderzyłem ale to stało się tylko raz i może niemieć związku z tym faktem. Na różnych forach opisują ten problem ale nigdzie niema konkretnej odpowiedzi. Pytanie czy to może być przepływomierz? EGR? Turbina? A może jakieś nieszczelności w układzie? Czym objawia się uszkodzenie tych elementów?
Posiadam VW Passat B5 FL 2004r 130 AWX
Proszę o odpowiedź
Pozdrawiam
Odczytaj błędy i będzie wiadomo, gdzie leży problem. Na pewno gdzieś ucieka podciśnienie (problem z hamulcami), które jednocześnie jest potrzebne do wysterownia zaworu EGR i turbosprężarki.
Odłączył się wężyk cienki od podciśnienia, jest on połączony z grubszym wężykiem dochodzącym do pompy vacuum. Skasowałem błędy i jest tak jak przed awarią. Przy okazji zauważyłem, że pompa jest klejona. Wydaje mi się, że przez tą pompę ucieka mi szczelność. Pedał hamulca opada po dłuższym przytrzymaniu go..
Wielkie dzięki za odpowiedź i za pomoc.
Pozdrawiam
prostszy sposób:
zczytujemy oprogramowanie ze sterownika silnika. Szukamy mapy „Map smoke limiter” za pomocą vag suite. Sciagamy ori soft bo skody fabii rs 2007r kod silnika btl. Kopiujemy mape z tamtego softu do naszego. Szukamy map/maf limiter selector byte i zmieniamy wartosc na 257. Szukamy mape EGR i wszystkie pola wstawiamy 850. Wgrywamy soft do silnika. Przeplywomierz oraz egr mozna wyjac i wyrzucic, wstawic rure/zaslepki. Auto jezdzi i sie wiecej nic nie zepsuje 🙂
Wymiana przepływomierza to tylko kilka śrubek, Twój opis wymaga już dużo większej wiedzy i zaplecza. Poza tym TDi PD bez klapy gaszącej w EGR brzydko się zachowuje zaraz po zgaszeniu, więc usuwanie całego zaworu jest raczej niewskazane. Co do dawcy map to chodzi chyba o motor BLT.
mam pytanie, czy przepływomierze Boscha są jakoś kalibrowane, tzn, jak wykręcę sam czujnik z tej okrągłej reszty, w celu przepłukania to czy po wkręceniu będą jakieś problemy?
No na pewno na etapie produkcji jest wykonywana jakaś kalibracja. Z przemywaniem masz dwie opcje – albo będzie lepiej, albo zdechnie całkowicie. Oczywiście mycie alkoholem, najlepiej izopropanolem, który ładnie odparowuje.
Dzień dobry,
chyba mam problem z przepływomierzem, objawy podobne do tego co Pan opisał. Czy można się z Panem jakoś skontaktować bezpośrednio i może zlecić naprawę, bądź diagnostykę?