Montaż xenonów HID w lampach soczewkowych
Przednie lampy soczewkowe w Passacie B5 FL są ładne. I właściwie tyle, jeśli chodzi o zalety. Do wad należą: słaba sprawność i matowienie kloszy. Obydwie cechy powodują słaby zasięg świateł mijania i kiepską widoczność. Jak przywrócić świetność matowym lampom pisałem jakiś czas temu tutaj: Jak wypolerować przednie reflektory w Passacie. Jeśli chodzi o polepszenie sprawności to w przypadku wypalonych reflektorów można oddać je do regeneracji. Jeśli lustra są w dobrym stanie, to można próbować stosować żarówki o większej emisji światła (a przez to o krótszej żywotności) lub wstawić zestaw HID, czyli przetwornice i żarniki ksenonowe. Reflektory soczewkowe w Passacie zapewniają odpowiednie skupienie światła i nie powodują oślepiania.
Przygotowanie lamp do montażu ksenonów
Montaż zestawu HID (High Intensity Discharger Lamp) w Passacie jest dosyć prosty i trwa mniej niż godzinę. Ja kupiłem zestaw ze średniej półki (umówmy się, że niska półka to chińskie zestawy zakłócające wszystko w około, średnia to chińskie zestawy solidnie wykonane, a górna to fabryczne moduły). W pudełku znalazłem dwie spore, przetwornice w metalowych obudowach z mocowaniami, dwa żarniki H7 w zabezpieczającej je obudowie i instrukcję obsługi:
Wybrałem temperaturę światła 5000K czyli w teorii śnieżnobiałą. Montaż zacząłem od zdemontowania osłony z obudowy filtra powietrza. Następnie w gumowych zaślepkach wyciąłem na środku otwory na przepusty kablowe. Jako szablonu użyłem monety 2 zł:
Palniki ksenonowe montuje się w reflektorze tak jak żarówki H7 – za pomocą specjalnych blaszek. Należy je założyć na żarniki – nie chciałem niszczyć tych adapterów, więc odciąłem od żarników kable wysokiego napięcia, nałożyłem blaszkę, zlutowałem kable i zabezpieczyłem koszulkami termokurczliwymi:
Instalacja ksenonów w Passacie
Zakładamy przepust na gumową osłonę, wykorzystując wycięty otwór, żarnik wkładamy w reflektor, konektorki z instalacji HID podłączamy pod kostkę, w którą wcześniej była wsadzona żarówka H7 – teraz będzie ona zasilać przetwornicę. Ważne jest, by zachować odpowiednią polaryzację. Jeśli przetwornica nie jest zabezpieczona, a pomyliliśmy plus z minusem to w najlepszym wypadku spali się bezpiecznik w najgorszym przetwornica.
Przetwornicę prawej lampy umieściłem w koszyczku obok zbiornika na płyn wspomagania. Mocowanie dostarczone w zestawie spiąłem trytami by całość trzymała się solidnie:
Mocowanie prawej przetwornicy, również za pomocą trytów, przytwierdziłem do podłużnicy:
Po zamontowaniu i upewnieniu się, że wszystko jest właściwie podłączone czas na test działania:
Podsumowanie
Soczewki w oryginalnych lampach Passata nie powodują rozszczepienia światła i w przypadku ksenonów bardzo ładnie widać wyraźną granicę światłocienia stojąc przed drzwiami garażu czy płaską ścianą. Widoczność wieczorem i w nocy jest nieporównywalnie lepsza, oczywiście na korzyść ksenonów. Biały strumień bardzo ładnie oświetla drogę. Oczywiście zgodnie z prawem reflektor musi posiadać odpowiednią homologację, spryskiwacze i auto poziomowanie. O ile montaż instalacji myjącej reflektory nie jest bardzo skomplikowany, to układ samopoziomujący będzie znacznie trudniejszy w realizacji i pewnie trzeba by posiłkować się oryginalnym modułem wymontowanym z Passata z fabrycznymi ksenonami.
Zamontowany przeze mnie zestaw nie zakłóca radia, również nie było problemów z CB. Używałem go ponad dwa lata i przez ten czas pozytywnie oceniam trwałość żarników. Nikt nigdy nie mrugał mi długimi, co wskazywałoby na oślepianie. Zauważyłem też, że po polskich drogach jeździ całkiem sporo Passatów z zainstalowanymi zestawami HID w miejsce żarówek.