Wymiana oleju w Fiat Nuova Bravo 1.9 Multijet 8V (JTD)

Jedną z podstawowych czynności serwisowych w samochodzie jest wymiana oleju. Dla osób z zacięciem technicznym cała operacja jest jak najbardziej do wykonania w warunkach garażowych, bez kanału czy podnośnika. Nie chodzi tu o oszczędność pieniędzy (koszt u mechanika to ok. 50zł), ale o satysfakcję z samodzielnie wykonanej czynności obsługowej.

Jaki olej? Jakie filtry?

Wraz z olejem wymieniamy oczywiście filtr, dodatkowo dobrym zwyczajem jest wymiana filtrów powietrza i kabinowego. Co drugą wymianę oleju wymieniam też filtr paliwa. Oznaczenia filtrów do Fiata Bravo II z silnikiem 1.9 Multijet 120KM znajdziesz tutaj, korzystam z wyszukiwarki

Jeśli chodzi olej, to do mojego silnika z DPF producent przewidział Selenię WR Pure Energy 5W30 lub inny z aprobatą FIAT 9.55535-S1 ACEA C2. Mimo to mój samochód w niemieckim serwisie Fiata był zalewany olejem Selenia WR 5W40. Początkowo zalewałem samochód olejem Shell Helix Ultra 5W30, później Motul 8100 X-clean 5W40.

Shell Helix Ultra Extra 5W30

Potrzebujemy prawie 5 litrów oleju.

Producenci olejów posiadają również wyszukiwarki dobierające do konkretnego samochodu:

Generalnie należy dobierać olej o lepkości oraz klasie takiej, jaką przewidział producent, marka ma drugorzędne znaczenie, chociaż ja wystrzegam się produktów najtańszych. Ważna jest regularna wymiana, czyli co rok lub 10.000 – 15.000 km. Interwały Long Life naprawdę odpuśćmy…

Mając olej i filtr oleju w przypadku Fiata warto zaopatrzyć się w…. korek spustowy miski oleju. Dlaczego? Bo w tym na imbus, klucz lubi się obrócić. Z mojego doświadczenia oryginalny korek wytrzymuje 4-5 odkręceń, potwierdzają to liczne posty na forach użytkowników Fiata i Alfy. Później trzeba wbijać większe torxy, naspawywać nakrętki i robić inne kobbinacje.

Korek spustowy na imbus Fiat Multijet JTD

Polecam pasujący korek od Opla 1.9 – 2.0 CDTI (Vectra Insignia), który kosztuje 8 zł.

Korek Fiat na imbus i Opel na klucz 13

Bierzemy bańkę oleju, filtr, korek i idziemy do garażu.

Motul 8100 X-clean 5W40

Spuszczenie starego oleju z silnika

Jak pisałem wcześniej, kanał czy podnośnik nie są niezbędne. Ja podnoszę na lewarku prawą stronę samochodu do góry. Niestety trzeba będzie się położyć pod samochód, zdjąć osłonę silnika i można zlokalizować korek i filtr oleju nieco schowany pod blaszaną osłoną.

Filtr pod metalową osłoną

Którą odkręcamy odchylamy:

Filtr oleju Mann 7003 Fiat Diesel JTD Multijet

I korek, który „żeby było łatwiej” jest z tyłu miski ;):

Korek spustowy JTD Multijet Fiat Diesel

No to podkładamy pod miskę jakiś pojemnik min. 5 litrów i odkręcamy korek spustowy. Olej szybciej zleci jak odkręcimy korek na pokrywie zaworów i wysuniemy bagnet. Jeśli samochód stał na lewarku, to go opuszczamy, żeby stał równo.

Filtr, jeśli nie chce odkręcić się ręką, można potraktować gumowym paskiem lub specjalnym narzędziem, tu też trzeba podstawić naczynie, bo sporo oleju wyleci z filtra. Poprzednio zamontowałem Mann W7003, który jest znacznie mniejszy od Mahle OC458 czy Filtrona OP537/2. Wolę filtry z większym wkładem…

Mann W7003 kontra Mahle OC458

Zalewamy świeży olej

Ale najpierw wkręcamy korek. Nie w każdym garażu jest klucz dynamometryczny, wkręcamy z wyczuciem, nie na siłę.

Korek z Opla CDTI w Fiacie

Z dokręceniem filtra jest prościej – obowiązuje zasada – przykręcasz ręką do pierwszego oporu i dokręcasz 3/4 obrotu, na to osłona i gotowe:

Nowy filtr oleju zamontowany Fiat Multijet

Wlewamy 4 litry do silnika i sprawdzamy jak to wygląda na bagnecie, dolewamy do stanu Full. Odpalamy silnik na 2-3 minuty, gasimy, czekamy 15-20 minut, znowu patrzymy na bagnet i dolewamy wg. potrzeby.

Podsumowanie

W silnikach z DPF trzeba jeszcze skasować inspekcję, co opisałem tutaj.

Ile kosztuje taka wymiana oleju? Na 5 litrów oleju, filtr i korek wydałem 153,22 zł. Doliczając filtry powietrza, kabinowy i paliwa, wyjdzie razem 315 zł na markowych częściach.

One Comment

Dodaj komentarz