Wymiana filtra powietrza w Passacie

Jedną z prostszych czynności eksploatacyjnych w Passacie jest wymiana filtra powietrza. Dostęp nie jest mocno utrudniony, a potrzebne narzędzia to tylko wkrętak – warto więc wymieniać go samemu.

Co ile wymieniać filtr powietrza?

W książce z serii „Sam naprawiam…” wyczytałem, że filtr powietrza należy wymieniać co 60 000 km – moim zdaniem jest to stanowczo za dużo – poniżej zdjęcia używanego filtra. Inni mówią, że powinno się to robić przy okazji wymiany oleju – czyli ksiązkowo co 15 000 km. Ja wymieniam co rok, przejeżdzam wtedy ok 20 – 25 000 km.

Jaki filtr zastosować?

Wbrew pozorom jakość filtra powietrza jest ważna. W silnikach sterowanych elektronicznie często za filtrem znajduje się przepływomierz, który jest bardzo wrażliwy na najdrobniejsze nawet pyłki. Prowadzą one do zafałszowania wskazań, a w ostateczności do uszkodzenia. Dodatkowo słabej jakości filtr zasysający wilgotne powietrze może zostać rozerwany – a to już prosta droga do uszkodzenia turbosprężarki i silnika.

Najpopularniejsi producenci to Mann, Mahle-Knecht, Bosch, Filtron. Różnice w cenie nie są duże, ja preferuję Mahle-Knecht. Wcześniej stosowałem Filtron, ale podczas wymiany przepływomierza zauważyłem biały nalot, jakby talk – nie wiem, czy to wina pylącego filtra, ale na wszelki wypadek zmieniłem producenta.

Oznaczenia filtrów do Passata 3BG 1.9 TDI:
– Mahle-Knecht – LX622;
– Mann – C26168;
– Filtron – AP063/1;
– Bosch – 1 457 429 870;

Jak wymienić filtr powietrza?

Jak pisałem wcześniej, wymiana jest łatwa i przyjemna, ja zaczynam od zdemontowania pokrywy obudowy filtra powietrza (dwie śruby pod zaślepkami):

Następnie odkręcam plastikową rurę dolotową – 3 śruby na pasie przednim – u mnie strasznie rezonowała część nasadzana na obudowę filtra, użyłem niezawodnych trytek, które rozwiązały problem:

W celu większego odchylenia górnej części obudowy filtra można odkręcić gumową rurę łączącą przepływomierz z turbo. Ja zwykle tego nie robię, gdyż można bez tego wyjąć i wsadzić filtr. Jeszcze dwa zatrzaski i można dostać się do starego wkładu.

Tak wygląda strona „czysta” filtrona AP063/1 po przebiegu 22 000 km, dla porównania po prawej nowy filtr, wyjęty z pudełka:

Druga strona – mnóstwo śmieci:

Nie chcę wiedzieć, jak taki filtr wygląda po 60 000 km, skoro po 22 000 km jest w takim stanie:

Nowy filtr Knecht LX622 – jeszcze w pudełku:

Przed montażem filtra, warto odkurzyć wnętrze obudowy, jest tam tyle samo śmieci, ile było w starym filtrze, świetnie w tej roli sprawdza się 12V samochodowy odkurzacz:

Montując nowy wkład należy się upewnić, że jego uszczelka idealnie przylega do dolnej części obudowy, a sam filtr jest właściwy i nie jest np. za krótki.

Jednym z objawów skrajnie zabrudzonego filtra powietrza w silnikach diesla jest mniejsza moc i dymienie na czarno. Spotkałem się z takim przypadkiem w Dodge’u RAM 3500 – stożkowy filtr powietrza był tak brudny, że do 2000 rpm samochód przyspieszał nawet nieźle (silnik Cummins o pojemności 5.9 TD) z chmurą czarnego dymu, a powyżej gwałtownie tracił moc.

Napisz, co ile kilometrów wymieniasz filtr powietrza i jakiego producenta preferujesz.

3 komentarze

Leave a Reply