Wymiana filtra powietrza w Passacie
Jedną z prostszych czynności eksploatacyjnych w Passacie jest wymiana filtra powietrza. Dostęp nie jest mocno utrudniony, a potrzebne narzędzia to tylko wkrętak – warto więc wymieniać go samemu.
Co ile wymieniać filtr powietrza?
W książce z serii „Sam naprawiam…” wyczytałem, że filtr powietrza należy wymieniać co 60 000 km – moim zdaniem jest to stanowczo za dużo – poniżej zdjęcia używanego filtra. Inni mówią, że powinno się to robić przy okazji wymiany oleju – czyli ksiązkowo co 15 000 km. Ja wymieniam co rok, przejeżdzam wtedy ok 20 – 25 000 km.
Jaki filtr zastosować?
Wbrew pozorom jakość filtra powietrza jest ważna. W silnikach sterowanych elektronicznie często za filtrem znajduje się przepływomierz, który jest bardzo wrażliwy na najdrobniejsze nawet pyłki. Prowadzą one do zafałszowania wskazań, a w ostateczności do uszkodzenia. Dodatkowo słabej jakości filtr zasysający wilgotne powietrze może zostać rozerwany – a to już prosta droga do uszkodzenia turbosprężarki i silnika.
Najpopularniejsi producenci to Mann, Mahle-Knecht, Bosch, Filtron. Różnice w cenie nie są duże, ja preferuję Mahle-Knecht. Wcześniej stosowałem Filtron, ale podczas wymiany przepływomierza zauważyłem biały nalot, jakby talk – nie wiem, czy to wina pylącego filtra, ale na wszelki wypadek zmieniłem producenta.
Oznaczenia filtrów do Passata 3BG 1.9 TDI:
– Mahle-Knecht – LX622;
– Mann – C26168;
– Filtron – AP063/1;
– Bosch – 1 457 429 870;
Jak wymienić filtr powietrza?
Jak pisałem wcześniej, wymiana jest łatwa i przyjemna, ja zaczynam od zdemontowania pokrywy obudowy filtra powietrza (dwie śruby pod zaślepkami):
Następnie odkręcam plastikową rurę dolotową – 3 śruby na pasie przednim – u mnie strasznie rezonowała część nasadzana na obudowę filtra, użyłem niezawodnych trytek, które rozwiązały problem:
W celu większego odchylenia górnej części obudowy filtra można odkręcić gumową rurę łączącą przepływomierz z turbo. Ja zwykle tego nie robię, gdyż można bez tego wyjąć i wsadzić filtr. Jeszcze dwa zatrzaski i można dostać się do starego wkładu.
Tak wygląda strona „czysta” filtrona AP063/1 po przebiegu 22 000 km, dla porównania po prawej nowy filtr, wyjęty z pudełka:
Druga strona – mnóstwo śmieci:
Nie chcę wiedzieć, jak taki filtr wygląda po 60 000 km, skoro po 22 000 km jest w takim stanie:
Nowy filtr Knecht LX622 – jeszcze w pudełku:
Przed montażem filtra, warto odkurzyć wnętrze obudowy, jest tam tyle samo śmieci, ile było w starym filtrze, świetnie w tej roli sprawdza się 12V samochodowy odkurzacz:
Montując nowy wkład należy się upewnić, że jego uszczelka idealnie przylega do dolnej części obudowy, a sam filtr jest właściwy i nie jest np. za krótki.
Jednym z objawów skrajnie zabrudzonego filtra powietrza w silnikach diesla jest mniejsza moc i dymienie na czarno. Spotkałem się z takim przypadkiem w Dodge’u RAM 3500 – stożkowy filtr powietrza był tak brudny, że do 2000 rpm samochód przyspieszał nawet nieźle (silnik Cummins o pojemności 5.9 TD) z chmurą czarnego dymu, a powyżej gwałtownie tracił moc.
Napisz, co ile kilometrów wymieniasz filtr powietrza i jakiego producenta preferujesz.
Hej,
ja filtr powietrza wymieniam razem przy wymianie oleju co 15 000 km. W sklepie z filtrami polecono mi filtr MANN C26168 jako jeden z najlepszych.
Passat AVF filtr powietrza podczas wymiany oleju czyli po ok 10tys
wcześniej golf 1Z podobny cykl
Pozdrawiam