Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI

Pompowtryskiwacze – jedne z najdroższych podzespołów silnika. Jest to kolejna generacja układu zasilania paliwem w silnikach diesla. Teoretycznie są bardzo trwałe, powinny wytrzymać przebiegi rzędu 500 000 km. W Polsce przebiegi licznikowe do pierwszej awarii są znacznie krótsze – wynika to z „korekty” przebiegu lub złej jakości paliwa, pomijam awaryjne modele z silników 2.0 TDI firmy Siemens.

Pompowtryskiwacz zastąpił w silnikach TDI pompę wtryskową i wtryskiwacz. Składa się ze sterowanego elektrycznie zaworu, oraz mechanicznego układu tłoczenia paliwa, napędzanego wałkiem rozrządu. Ponieważ pasek rozrządu w takich silnikach jest bardziej obciążony, posiada on większą szerokość niż w jednostkach z tradycyjną pompą VP. Poniższe zdjęcie przedstawia pompowtryskiwacz.

Jak sprawdzić stan pompowtryskiwaczy

Oprócz wyczuwalnych objawów uszkodzonych pompowtryskiwaczy, takich jak nierówna praca silnika, szarpanie, brak pracy na wszystkich cylindrach, można z grubsza ocenić stan tych elementów za pomocą komputera, kabla diagnostycznego i oprogramowania VAG-COM.

Korekcje dawek paliwa – grupa 013 – wartości z tego bloku pokazują o ile miligramów sterownik musi zwiększyć lub zmniejszyć dawkę paliwa na poszczególnych pompowtryskach, by silnik równo pracował. Dopuszczalne wartości, to -2,8mg do +2,8mg. Sterownik za pomocą czujnika Halla mierzy prędkość obrotową wałka i przy okazji czas między kolejnymi zapłonami. Poprzez korekcję dawek oleju napędowego stara się, by był on identyczny, co zapewnia równą pracę silnika. Przypadek idealny, to korekcje równe 0, w praktyce są to niewielkie odchyłki. Suma wszystkich wartości powinna być jak najbliższa 0. Duże rozbieżności mogą wynikać z uszkodzenia pompowtryskiwacza (np. słabe rozpylanie paliwa) lub nieszczelności w cylindrze (uszczelki pompowtrysku, pierścienie, zawory, uszczelka pod głowicą). Pomiar warto przeprowadzić na rozgrzanym silniku z wyłączonymi odbiornikami (klimatyzacja, ogrzewanie). Tak wyglądają korekcje w moim silniku – 1.9 TDI, 130km, AVF, pomiar zrobiony w grudniu 2012, przebieg 225 000 km:

Stan elektrozaworu pompowtrysku – grupa 018 – podczas pracy silnika na wolnych obrotach jak i podczas ich zwiększania we wszystkich 4 blokach powinny być 0 – oznacza to prawidłową pracę elektrozaworu. Podczas puszczenia pedału przyspieszenia powinny pojawić się tam wartości 4.0. W innych przypadku oznacza to problemy. Jeśli na obrotach biegu jałowego zamiast 0 są inne wartości, oznacza to problemy z wysterowaniem elektrozaworu, brak paliwa (np. zapowietrzony układ) lub brak kontaktu elektrycznego wiązki pompowtryskiwaczy. U mnie blok 018 wygląda tak:

BIPy – blok 023 – BIP czyli Begining of Injection Period, jest to czas (a właściwie odchyłka) otwarcia elektrozaworu. Sterownik mierzy go, poprzez pomiar czasu w jakim cewka zaworu pobiera prąd. Wynik idealny to 0, czyli zawór otwierał się dokładnie tyle, ile przewiduje oprogramowanie ECU. Jeśli wartość jest dodatnia, to elektrozawór otwierał się dłużej, wartość ujemna, to krótszy czas otwarcia niż przewidział producent. Dłuższy czas może wynikać z oporów, jakie napotyka kotwica elektrozaworu, wskutek np. przytarcia. Czas krótszy, czyli wartość ujemna może oznaczać zbyt mało paliwa w pompowtrysku – np. za niskie ciśnienie oleju napędowego z pompy tandemowej. W silnikach 1.9 TDI za wartość bardzo dobrą uważa się przedział -/+ 30, problemy to -/+ 60 i więcej. Powyżej wartości 127 sterownik rejestruje błąd – w Passacie zapala się wtedy światłem ciągłym kontrolka ESP na desce rozdzielczej. W silnikach 2.0 TDI problemy oznaczają wartości powyżej 100. Na wartośći BIP ma wpływ jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu. Pomiary warto przeprowadzić na wysokich obrotach, np. 3000 rpm. Poniżej pomiary pompowtryskiwaczy w moim silniku, niestety nierozgrzanym:

Trzy powyższe parametry pompowtryskiwaczy bardzo łatwo ocenić za pomocą kabla za kilkanaście złotych i laptopa. Bardzo często problemy sprawia wiązka elektryczna – wystarczy wtedy ściągnąć pokrywę zaworów, odpiąć wtyczki od pompowtrysków i delikatnie podoginać w nich konektorki. Zapewni to poprawny kontakt elektryczny i zakończy problemy z szarpaniem i nierówną pracą silnika.

Napisz, jeśli miałeś problemy z pompowtryskiwaczami w swoim TDI.

Otagowany , .Dodaj do zakładek permalink.

1 545 Responses to Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI

  1. Kamil mówi:

    Witam Panie Wojtku czyli 4 pompowtrysk do zmiany, czy pozostałe są ok . Wcześniej był na 2 cylindrze i parametry poszły za wtryskiem , uszczelniacze były nowe . Dzięki za zainteresowanie
    Pozdrawiam

  2. Kamil mówi:

    Witam podmieniałem dwa wtryski ale lipa korekcje bliskie + 2 i jescze raz przeżuciłem 4 na 3 i korekcje idą na 3 czyli cały czas wtrysk ,zamówiłem jescze 2 z mozliwością oddania zobaczymy . Jescze zaobserwołam jeden z tych dwóch wtrysków po wrzuseniu na 3 cyl na 4 z minusa robił się + 0,80 , jeśli dobrze rozumiem to 4 próbował wyruwnać 3( lejejący wtrysk ) jeśli się myle proszę o poprawkę. Jeszcze mam takie pytanie czy ten wtrysk może powodować drgania, ogólnie na jałowym telepie silnikiem i przenosi na karoserię , powyżej 1000 obr jest gorzej aż drzwi latają i przekroczy 1300 już znika drżenie i jest równa praca silnika.

    • Wojtek mówi:

      Od wadliwego pompowtryskiwacza jak najbardziej będą drgania i nierówna praca silnika. Pokaż parę odczytów z grupy 013, bo takie podawanie pojedynczych korekcji nie ma ładu ani składu.

  3. Darek mówi:

    Witam.
    Mam problem z pompowtryskami. Troszkę telepie silnikiem po sprawdzeniu wtrysków VCDS wyszło:
    Grupa 013
    -0.07 mg/suw ; 0.19 mg/suw ; -0.28 mg/suw ; 0.16 mg/suw
    Grupa 018:
    0.0 Cyl 1 0 ; 0.0 Cyl 2 0 ; 0.0 Cyl 3 0 ; 0.0 Cyl 4 0
    Grupa 023
    27.0 ; 76.0 ; 13.0 ; 63.0
    czy z tego wynika że wtryski 2 i 4 są do regeneracji.
    Proszę o pana opinię

  4. Kris mówi:

    Witam. Prosze o pomoc. Mam vw passat b5 2004r. 2.0 tdi 136 KM oznaczenie BGW. I grupa 018 pokazuje na biegu jałowym 0, po dodaniu gazu rowniez 0, kiedy puszcze pedał obojetnie na jakich obrotach pokazuje 128. Kiedy trzymam gaz na 3000 obr, pokazuje 4, kiedy puszcze, rowniez pokazuje 128. Co sie w takim przypadku dzieje?? co mam zrobic? nadmienie ze czasami strasznie kopci na jasno, czasami na ciemno. a czasami wcale. Proszę o pomoc. Pozdrawiam

  5. z0neee mówi:

    na średnio rozgrzanym silniku miałem takie wartości w nagorszym wypadku, po lekkim dodaniu gazu
    cyl 1: -0,94
    cyl 2: +0,14
    cyl 3: +0,82
    cyl 4: -0,05

    a po chwili:
    cyl 1: -0,71
    cyl 2: +0,0
    cyl 3: +0,54
    cyl 4: +0,12

  6. Marcin mówi:

    Czy regeneracja pompowtrysków Siemens jest możliwa? Czy warto inwestować w to 350zł? Podobno można tylko boscha.

  7. Bartek47498 mówi:

    Witam mam pytanie czy jeżeli kruciec na pompie vacum co idzie do serva jest luźny to ma to wpływ na podciśnienie paliwa które idzie na pompowtryski ? Bo w grupie 23 bipy mam na dwóch cylindrach 2 i 3 mam po prawie -70 a przy dodaniu gazu jest nawet ponad -100. I jaka może byc przyczyna ?

  8. RadekF83 mówi:

    Bartku zmien mu filtr paliwa.

  9. RadekF83 mówi:

    A I jeszcze jedno, podcisnienie na serwo nie ma wplywu na cisnienie paliwa.

  10. Jakub mówi:

    witam,pompowtryski BQ z 2.0TDI
    w bloku 023 BIPY są powyżej 50 i 60 to co wtedy co może być przyczyna?

  11. Mariusz mówi:

    Witam mam taki problem z moim passatem avf puszcza chmurkę szarego dymu na zimnym silniku nie zaraz po odpaleniu tylko po przejechaniu kilometra jak się rozgrzeje to już przestaje BIP na 4 cylindrze rośnie do 50 w momencie dymienia proszę o pomoc już nie mam sił uszczelniacze nowe na pompowtryskach

  12. Jaroo mówi:

    Witam mam problem samochód szarpie ogólnie chodzi tak jak na trzy. Pokazuje błędy na 1, 2, 3 wtrysku. Wiązka zmieniona ale dalej to samo sprawdzone korekty i wychodzi że jest okej do momentu aż zacznie szarpac. Wtedy pokazuje 128. Zgasze odpale jest dobrze. Raz przejdę 10 km i jest dobrze raz po 100m i szrarpie. Czy może coś ktoś poradzić

  13. sebastianc1989 mówi:

    Witam posiadam od niedawna Passata b5 AJM ze skrzynią DUK 5 biegów i po wirusie po tygodniu użytkowania pojawiły się dziwne wibracje odczuwalne na całej karoserii, problem tylko jest wyczuwalny na 5 biegu przy prędkości 110-130 i to przy delikatniej jeździe przy spalaniu chwilowym między 8,5-10l a jeśli jade np. 90-100 i mu depne pół gazu lub na maxa to nie ma żadnych wibracji. Auto wystrojone na 143km/342nm.
    Proszę o ocenę logów dziwi mnie jedna rzecz dlaczego na jałowym biegu jak robiłem log grupy 13 , 18, 23 to jak obroty doszły do 2200-2400 to w 18 kanale wskakiwała mi 4.0 ???? Proszę o poradę gdzie szukać przyczyny??
    Log 03,08,11
    http://vaglog.pl/log-011_008_003_BMYur2M.html
    Log 13,18,23
    http://vaglog.pl/log-013_018_023_7BKCh.html
    Log 01,04,05
    http://vaglog.pl/log-001_004_005_z2755.html

  14. sebastianc1989 mówi:

    Dziekuje za szybką odpowiedz, co Pan by poradził ?? Ja chciałem narazie oringi wymienić na wszyskich pompkach, albo kupic jedną używkę i podmnienić ją z tym najgorszym pompowtryskiem??

  15. sebastianc1989 mówi:

    Która pompka jest uwalona ?? Logi robione zaraz po odpaleniu zimnego silnika.
    http://vaglog.pl/log-013_023_018_6199wJ.html

  16. piotr mówi:

    witam Panie Wojtku
    mam pytanie odnośnie loga
    http://vaglog.pl/log-013_018_023_AWohw.html

    wtryski chyba coś nie chulają

  17. Marek mówi:

    Witam mam taki problem ze po wymianie pompowtryskow auto po odpaleniu czyli zimnym ma normalne obroty ale jak dostanie trochę ciepła to obroty ma powyżej 1000

    • Wojtek mówi:

      Pokaż jakieś logi, bo coś jest nie tak, że silnik podnosi obroty.

      • Arti mówi:

        Ok chodzi mi o to że po odpaleniu przez chwilę chodzi równo a później sie dławi aż do rozgrzania jak sie nagrzeje to jest ok myślałem że to może za mała dawka paliwa, swiece, akumulator, jakis czujnik lub po prostu wyłączony egr. Czy spotkał sie kiedyś pan z taką sytuacją?

  18. Arti mówi:

    Witam mam na zimnym ujemne Bipy w granicach -10 do -25 tak jak na pana zdjęciu korekcje od -010 do 078 po sumowaniu jest 0 po rozgrzaniu bipy są od -15 na trzech cylindrach na czwartym do +8
    co może powodować tak niską dawkę paliwa na zimnym czy może to byc jakis czujnik? jakie wartości powinny być w kanale 007 np przy +12 stopni na dworze

  19. Krzysztof mówi:

    Witam. Mam problem z moim passatem 2.0 tdi BKP na piezoelektrycznych pompowtryskiwaczach rocznik 2007 otóż po czyszczeniu końcówek wtryskiwaczy dwa wogole nie podawaja paliwa. Wyglada na to jakby na 2 i 4. Macie może jakieś rady? Co może być?

  20. matt3282 mówi:

    Witam Panie Wojtku, mam tu pare logów i kłopot z brakiem mocy. obecnie samochod jest podciagniety na 150 koni z fabrycznych 130 ale na hamowni wyszło przed modyfikacja ze zamiast 130 było 117koni. zerknie Pan na te logi? na forach mowia ze nic tam niepokojącego nie widza procz wadliwego jednego wtryskiwacza.

    logi statyczne:

    http://vaglog.pl/log-000_1q6V52.html (000)

    http://vaglog.pl/log-001_8ARHd.html (001)

    http://vaglog.pl/log-003_9ZE46Q.html (003)

    http://vaglog.pl/log-004_okvAf1.html (004)

    http://vaglog.pl/log-007_cAA2Q8f.html (007)

    http://vaglog.pl/log-013_Wc1YDRb.html (013)

    http://vaglog.pl/log-013_023_nXKRWka.html (013 i 023 razem)

    http://vaglog.pl/log-018_3dLi64C.html (018)

    http://vaglog.pl/log-023_RS33mVn.html (023)

    logi dynamiczne:

    http://vaglog.pl/log-000_gEpY8X0.html (000)

    http://vaglog.pl/log-001_QC2yM.html (001)

    http://vaglog.pl/log-004_xxvJ95.html (004)

    http://vaglog.pl/log-008_G5H826i.html (008)

    http://vaglog.pl/log-010_VC485n.html (010)

    http://vaglog.pl/log-011_q0hs7.html (011)

    basic settings:

    http://vaglog.pl/log-000_h9GuP.html (000)

    http://vaglog.pl/log-003_Zfl1242.html (003)

    http://vaglog.pl/log-004_asasB.html (004)

    http://vaglog.pl/log-011_0m6T0.html (011)

    • Wojtek mówi:

      Patrzę na korekcję i widzę, że sterownik zabiera dużą dawkę z pierwszego pompowtrysku i dzieli ją na 3 inne, czyli coś ewidentnie jest nie tak. Druga sprawa to raczej nie powinno się podnosić mocy w samochodzie, który nie jest 100% sprawny, tj. nie osiąga parametrów fabrycznych, bo później ciężko to doprowadzić do porządku, a część mechaników w ogóle nie chce naprawiać takich aut, chyba że zostanie wgrany seryjny soft.

      • matt3282 mówi:

        ale na seryjnym sofcie tez nikt nie wiedział co jest grane. podpinali pod kompa, robili logi i nic… jezdziłem od mechanika do mechanika na mułowatym silniku i mnie to denerwowało… wiem ze podniesienie mocy nie rozwiazało problemu a jedynie go zatuszowało ale jezdzi sie o wiele lepiej. Znajomy polecił mi zamienic wtryskiwacze pierwszy z czwartym, tak zrobie, podepne pod kompa i zobacze co bedzie. Na jednym forum gosciu miał podobny problem i okazało sie ze pompe vacum miał do wymiany. Tego komputer nie pokaze.

        • Wojtek mówi:

          Niesprawna pompa tandemowa nie będzie dawała takich korekcji, zresztą można prosto zmierzyć jej parametry, czyli tutaj ciśnienie paliwa. Zamiana pierwszego z czwartym zawęzi poszukiwania problemu. Od razu warto popatrzeć jak wyglądają gniazda pompek.

          • matt3282 mówi:

            wiem wiem ze nie bedzie dawała takich korekcji tylko ze przez nieszczelne vacum byly problemy z przesterowaniem turbiny i za pozno „wstawała”. musze podjechac w ktorys dzien do mechanika zeby ja zmierzył i zerknął na te wtryskiwacze… dziekuje za odpowiedz. pozdrawiam.

  21. mariusz mówi:

    Witam
    Panowie mam mały problem z moja audi a3 8p
    2,0 tdi silnik bkd z konca 2005 roku
    Trzesie silnikiem na jałowym biegu NIERÓWNA PRACA SILNIKA
    grupa 13; -0,35 ,-0,26 , 0,26 ,0,35
    gropa 18 0,0,0,0
    grupa 23 -10 .+55. -9 ,-14
    pomiar na rozgrzanym silniku 3000 obrotów
    POMOZE KTOS?

  22. mariusz mówi:

    Dzięki za info.
    Pozdrawiam

  23. Luki mówi:

    Co pan myśli o takich wartościach panie wojtku. Problem polega na odpalaniu zimnego silnika tj kuleje przez chwilę i kopci na siwo. Grupa 023: 3000 obrotów rozgrzany silnik. 1.9 tdi AWX
    cyl1: -1
    cyl2: -43
    cyl3: -23
    cyl4: -1

  24. luki mówi:

    A na jalowym w grupie 023:
    cyl1: 2
    Cyl2: -33
    cyl3: 6
    cyl4: 4

  25. Andrej32 mówi:

    Witam
    mam taki problem
    po zgaszeniu silnika około 15 minut juz nie zapalił ,brak błedów w ecu silnika ,objaw jakby brak paliwa .nie podaje paliwa na pompki
    macie jakieś pomysły ??

  26. Bartek mówi:

    Witam. Mam taką sytuację ze w grupie 13 na pieszym dawka jest -0,36 na drugim -1,72 ( ten jest po regeneracji) na trzecim -0,43 i na czwartym -0.39 . Pytanie jak to rozumieć, czy pozostałe trzy są do regeneracji, czy ten drugi jest źle naprawiony????

  27. suommii mówi:

    witam mi wymieniono pompowtryski w skodzie superb1.9 tdi 130km i sa takie odczyty dawki paliwa na wolnych obrotach pan twierdzi ze sa to nowe wtryski czy z odczytu da pan jakos okreslic czy to sa nowe
    -0.02
    -0,05
    -0,04
    -0,09

  28. Janek mówi:

    Witam
    Panowie mam mały problem nierówna praca silnika dodam ze nie jest to zawsze raz jest ok a raz trzesie całym silnikiem audi a3 8p 2.0 tdi 140km
    bloki pomiarowe na rozgrzanym silniku bieg jałowy
    grupa 13; -0,64, -0,24, 0,35 , 0,49
    grupa 18; 0, 0, 0, 0
    grupa 23; -38 .-5 ,-29 -23
    Rozgrzany silnik 3000 obrotów
    grupa 13; -0,82 , -0,6 , 0,64 ,0,14
    grupa 18; 0 ,0 , 0 ,0
    grupa 23; -45 , 7 , -40, -8
    Jeszce mnie zastanawia grupa 13 obroty od 1000 do 1400 tak jakby cos trzymało jeden wtrysk wtedy trzesie silnikiem powyzej ustepuje i jest ok
    POMOZE KTOS PANOWIE?
    grupa 13 -0.82 , 0,02 , 0,61 ,0,14

  29. Michal mówi:

    Cześć
    Może ktoś pomoże?
    Mianowicie mam problem nierowna praca silnika na postoju do 2000 tys obrotiw cos nie tak jest pacjent 2.0 tdi bkd audi
    Rozgrzany na postoju
    Niepokoi mnie
    grupa 13; -0.82 , 0.00 , 0.46 , 0.64
    Rozgrzany do 3000 tuż
    Grupa13 ; -1.02 ; 0.1 ; 0.73 ; 1.04
    ?

  30. Kris mówi:

    Witam. Piszę ponownie, bo na poprzedni komentarz nie dostałem odpowiedzi:) jestem po czyszczeniu i uszczelnieniu pompek, silnik BGW. Przy odpaleniu zimnego silnika, są nierówne obroty do czasu delikatnego rozgrzania. Na grupie 013 jeden wtrysk, pokazuje ponad 1.00 mg na plusie. I z obserwacji zauważyłem że za każdym razem wartości w grupie 013 są inne, od czego to zależy? No i jeśli chodzi o BIP to na biegu jałowym jest 0, po dodawaniu gazu 0, kiedy puszcze pedał gazu 128, kiedy trzymam na 3 tys obrotów pokazuje 4. Proszę o pomoc. Pozdrawiam

  31. Tomek mówi:

    Witajcie, chciałbym pomóc koledze, chodzi o to, że na wolnych obrotach co jakiś czas zatrzęsie silnikiem, tak jakby miał zaraz gasnąć. Gdy występuje trzęsienie to w grupie 013 znacznie rośnie korekcja dawki paliwa. Na początku loga 6,50 s wysokie korekcje dodatnie i ujemne zaobserwować można również na innych cylindrach, ale dalej w logu najbardziej w oczy rzuca się korekcja pierwszego cylindra. Wszystkie inne wydają się być w normie. roszę o sprawdzenie loga i pomoc 🙂
    http://vaglog.pl/log-013_018_023_8ab4Lk.html
    P.S. Nie ma tego w logu, ale gdy trzymam wciśnięty pedał przyspieszenia to po kilku sekundach wyświetlają się w grupie 018 wartości 4.0 na wszystkich polach.
    Została wymieniona wiązka wtryskiwaczy, ale problem ustąpił na godzinę i powrócił. Pomocy

  32. pawelp mówi:

    fajna stronka i super podpowiedzi ,pozdrowionka dla Pana Wojtka!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *