Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI

Pompowtryskiwacze – jedne z najdroższych podzespołów silnika. Jest to kolejna generacja układu zasilania paliwem w silnikach diesla. Teoretycznie są bardzo trwałe, powinny wytrzymać przebiegi rzędu 500 000 km. W Polsce przebiegi licznikowe do pierwszej awarii są znacznie krótsze – wynika to z „korekty” przebiegu lub złej jakości paliwa, pomijam awaryjne modele z silników 2.0 TDI firmy Siemens.

Pompowtryskiwacz zastąpił w silnikach TDI pompę wtryskową i wtryskiwacz. Składa się ze sterowanego elektrycznie zaworu, oraz mechanicznego układu tłoczenia paliwa, napędzanego wałkiem rozrządu. Ponieważ pasek rozrządu w takich silnikach jest bardziej obciążony, posiada on większą szerokość niż w jednostkach z tradycyjną pompą VP. Poniższe zdjęcie przedstawia pompowtryskiwacz.

Jak sprawdzić stan pompowtryskiwaczy

Oprócz wyczuwalnych objawów uszkodzonych pompowtryskiwaczy, takich jak nierówna praca silnika, szarpanie, brak pracy na wszystkich cylindrach, można z grubsza ocenić stan tych elementów za pomocą komputera, kabla diagnostycznego i oprogramowania VAG-COM.

Korekcje dawek paliwa – grupa 013 – wartości z tego bloku pokazują o ile miligramów sterownik musi zwiększyć lub zmniejszyć dawkę paliwa na poszczególnych pompowtryskach, by silnik równo pracował. Dopuszczalne wartości, to -2,8mg do +2,8mg. Sterownik za pomocą czujnika Halla mierzy prędkość obrotową wałka i przy okazji czas między kolejnymi zapłonami. Poprzez korekcję dawek oleju napędowego stara się, by był on identyczny, co zapewnia równą pracę silnika. Przypadek idealny, to korekcje równe 0, w praktyce są to niewielkie odchyłki. Suma wszystkich wartości powinna być jak najbliższa 0. Duże rozbieżności mogą wynikać z uszkodzenia pompowtryskiwacza (np. słabe rozpylanie paliwa) lub nieszczelności w cylindrze (uszczelki pompowtrysku, pierścienie, zawory, uszczelka pod głowicą). Pomiar warto przeprowadzić na rozgrzanym silniku z wyłączonymi odbiornikami (klimatyzacja, ogrzewanie). Tak wyglądają korekcje w moim silniku – 1.9 TDI, 130km, AVF, pomiar zrobiony w grudniu 2012, przebieg 225 000 km:

Stan elektrozaworu pompowtrysku – grupa 018 – podczas pracy silnika na wolnych obrotach jak i podczas ich zwiększania we wszystkich 4 blokach powinny być 0 – oznacza to prawidłową pracę elektrozaworu. Podczas puszczenia pedału przyspieszenia powinny pojawić się tam wartości 4.0. W innych przypadku oznacza to problemy. Jeśli na obrotach biegu jałowego zamiast 0 są inne wartości, oznacza to problemy z wysterowaniem elektrozaworu, brak paliwa (np. zapowietrzony układ) lub brak kontaktu elektrycznego wiązki pompowtryskiwaczy. U mnie blok 018 wygląda tak:

BIPy – blok 023 – BIP czyli Begining of Injection Period, jest to czas (a właściwie odchyłka) otwarcia elektrozaworu. Sterownik mierzy go, poprzez pomiar czasu w jakim cewka zaworu pobiera prąd. Wynik idealny to 0, czyli zawór otwierał się dokładnie tyle, ile przewiduje oprogramowanie ECU. Jeśli wartość jest dodatnia, to elektrozawór otwierał się dłużej, wartość ujemna, to krótszy czas otwarcia niż przewidział producent. Dłuższy czas może wynikać z oporów, jakie napotyka kotwica elektrozaworu, wskutek np. przytarcia. Czas krótszy, czyli wartość ujemna może oznaczać zbyt mało paliwa w pompowtrysku – np. za niskie ciśnienie oleju napędowego z pompy tandemowej. W silnikach 1.9 TDI za wartość bardzo dobrą uważa się przedział -/+ 30, problemy to -/+ 60 i więcej. Powyżej wartości 127 sterownik rejestruje błąd – w Passacie zapala się wtedy światłem ciągłym kontrolka ESP na desce rozdzielczej. W silnikach 2.0 TDI problemy oznaczają wartości powyżej 100. Na wartośći BIP ma wpływ jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu. Pomiary warto przeprowadzić na wysokich obrotach, np. 3000 rpm. Poniżej pomiary pompowtryskiwaczy w moim silniku, niestety nierozgrzanym:

Trzy powyższe parametry pompowtryskiwaczy bardzo łatwo ocenić za pomocą kabla za kilkanaście złotych i laptopa. Bardzo często problemy sprawia wiązka elektryczna – wystarczy wtedy ściągnąć pokrywę zaworów, odpiąć wtyczki od pompowtrysków i delikatnie podoginać w nich konektorki. Zapewni to poprawny kontakt elektryczny i zakończy problemy z szarpaniem i nierówną pracą silnika.

Napisz, jeśli miałeś problemy z pompowtryskiwaczami w swoim TDI.

Tagi , .Dodaj do zakładek Link.

1 602 odpowiedzi na „Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI

  1. keniu mówi:

    Witam moje wartosci to
    1cyl 04mgh
    2cyl 0.42
    3cyl – 0.38
    4 cyl 0.48
    Czy jest w miare czy źle

  2. Kasia mówi:

    Witam, jestem po wymianie dwóch ewidentnie uszkodzonych pompowtryskiwaczy. Po przeprowadzeniu prawidłowej regulacji (oczywiście wymienione zestawy naprawcze na wszystkich pompkach – razem ze śrubami), mam problem z pierwszym pompowtryskiem. W kanale 013 dane są następujące: 1: -3,01, 2: 0,87-1,87, 3: 0,87-1,87 , 4: -1,82. Pierwszy reguluje się tylko jak jest zimny, później staje na wskazanej wartości. Wcześniej pracował bez zarzutu. Nie wiem czy przez przypadek też padł, czy coś źle zrobiłam. Dlaczego stoi na -3,01. Pomocy

  3. seba mówi:

    Witam,

    No i się zaczęło. Od kilku dni zaczął mi się zapowietrzać (tzn nie za każdym razem, ale muszę dłużej kręcić – 20-30 sekund). Na „zimnym” silniku przez pewien czas telepie silnikiem jakby pracował na 3 cylindrach. Wtryski III i IV był regenerowany jakieś pół roku temu. Nie wiem co robić bo jak oddam do speców to będą chcieli wymienić pół silnika.

    Moment kiedy telepie (podczas jazdy też)
    http://vaglog.pl/log-013_023_mGMX7.html

    Jazda od nierozgrzanego do rozgrzanego:
    http://vaglog.pl/log-013_023_001_6FYYK.html

  4. gwiazda mówi:

    Witam,
    Panie Wojtku prosiłbym o potwierdzenie parametrów badania poszczególnych grup. Silnik oczywiście rozgrzany i tak:
    grupa 013 – bieg jałowy i robię logi statyczne. Przez ile czasu i czy zwiększam obroty?
    grupa 018 – bieg jałowy + dodawanie gazu a następnie puszczanie gazu – robię log statyczny
    grupa 023 – gazuję do 3000rpm (na biegu jałowym) i robię log statyczny. Przez ile czasu?

    • Wojtek mówi:

      na grupie 013 nie gazujesz, bo to korekcje biegu jałowego, reszta jak piszesz, zlogu kilkadziesiąt sekund, żeby jakiś obraz pracy silnika był

  5. Łukasz mówi:

    Witam! Proszę o sprawdzenie moich logów:

    http://vaglog.pl/log-013_tF8a5Um.html

  6. Grzegorz Stachowicz mówi:

    Witam,czy można wsadzić pompki ze 130 km.do 115 km vag-a? Pozdrawiam

  7. Karol mówi:

    Witam panie Wojtku. Mam problem z autkiem na zimnym silniku. Audi A4 B7 2.0 BPW. 2007r. Jest po wymianie pierscieni,walka rozrzadu,uczczelniaczy na pompowtryskach. I mam taki problem ze po dlozszym postoju zapali dobrze. I po chwili chodzi jakby na 3 gary. Wartosci z kanali 13 sa nastepujace 1. 0,24. 2.0,64. 3.-0,71. 4. -0,12. Kanal 23 na obr 3tys 1. -0,53 2. -0,75. 3.- 0,47. 4. -0,62. Objaw wystepuje chwile. Kopci przy tym. Musze nieraz wyjechac na droge i mu przycisnac az przepali. W tedy jest dobrze. Dziekuje za informacje

  8. Seba mówi:

    Witam panie Wojtku. Mam pytanie odnośnie pompo-wtryskiwaczy w Skodzie Octavia 1,9 tdi kod silnika asz.Problem polega na tym że auto zaczeło szarpać i załączyła się kontrolka ASP, sprawdziłem w kompie ze cylinder 1 jest błąd . Stwierdziłem ze uszkodzony jest pompo-wtryskiwacz na cyl 1. wartość w bloku 1 był 2.99.
    Wypiąłem wszystkie wtyczki i przemierzyłem miernikiem i wiązka niby jest ok wpiąłem ponownie wtyczki i auto odpaliło i zaczęło pracować normalnie w blokach parametry były takie
    1 – 0,0
    2 – 1,22
    3 – -1,83
    4 – 0,56
    jeździłem około tygodnia bez żadnych problemów i dzisiaj auto zaczęło delikatnie szarpać przy równych obrotach, po przejechaniu paru km załączyła się ASR i zaczął szarpać. Zgasiłem auto parę razy i zaczął pracować normalnie. Tera nie wiem czy to pompo-wtryskiwacz czy wiązka, Proszę o podpowiedz co teraz zrobić.
    Z góry dziękuję
    Pozdrawiam Seba Poznań

  9. Robert mówi:

    Witam mam sharana

  10. Robert mówi:

    Witam mam sharana 2003 rok 1.9 130 koni silnik igła z przebiegiem 260000 raczej prawdziwy.pewnego razu zaczęło telepac silnikiem mniej a po tygodniu juz nie dało się jeździć.po podłączeniu 2 padnięty wtryski,zaprowadzilem do fachowców zdjagnozowali żeby to jeździło trzeba zrobić 4 ,tak więc zrobiło zregenerować 4 z nowymi końcówkami.po naprawie za 200 km znów zaczęło nim delikatnie trzaSC i świecić się ESP.mechanicy stwierdzili ze musza się ułożyć pompowtryski,niestety po 500 km znów się nie dało jechać jak pierwszym razem.wiec reklamacja po ponownym testów pompek mechanicy stwierdzili ze nowe koncowki są tak zanieczyszczone ze nie można ich w żaden sposób ustawić.wiec zamówili nowe a tamte niby poszły na reklamacje.zasugerowali bród w baku.osobiście wymieniłem filtr paliwa gdzie po pierwszej naprawie mechanicy tez wymienili,i zajrzałem do baku od strony pompki paliwowej.było w sitku na pomce dosłownie na palec trochę piasku.po drugiej naprawie było wszystko ok aż po przejechaniu 2000 km i znów zaczął drzyc silnik.trzeci raz zaprowadzilem i okazał się zanieczyszczonych 2 i 4 wtrysk które wyjęli i po diagnozie w maszynie wymienili jakieś podkładki.teraz minęło ok 2000 i narazie spokój ,dodam że wszystko robił znany warsztat specjalizujący się w naprawie i regeneracji diezli.proszę o pomoc co z tego wynika.jak długo pojeźdze po tej naprawie.

  11. Robert mówi:

    Normalnie jojo tak blysneles inteligencja i pomocą ze tylko poplakac

  12. Robert mówi:

    W okolicach Lubartowa,chodzi mi oto czy mnie nie wyczyścić z kasy w sumie zapłaciłem 1800 a potem nic ale za pierwszym razem żeby nowe koncowki zaraz padły przecież mają wytrzymać 200000.noi ostatnim razem po 2000 i wymiana na dwóch tylko podkładek.chciałbym być pewien co było grane szczególnie ze szykuje dłuższy wyjazd ok 4000 km na raz

    • Seba mówi:

      Witam. Opisywałem mój problem ze skodą ,mechanik, juz praktycznie kazał regenerować pompowtryskiwacze a tu okazało się ze była luźna wtyczka, przy pracy na trzech cylindrach parametry w grupie 13 były tragiczne i dlatego kazał mi regenerować 4 szt. Co do regeneracji jestem ostatni wolę kupić używane niż niby regenerowane.

  13. Robert mówi:

    Wtyczki nie bo napewno je sprawdzają bo w tym aucie tez się wypłukuja przez olej.używane kupisz i tez nie wiesz ile mają najechane.o moje auto dbam nie leją gówna i często dodatki.tutaj masz rok gwarancji.a jak kupisz stare i padną po dwóch dniach to nawet jak zareklamujesz to i tak za wymianę musisz zapłacić

  14. Robert mówi:

    Dodam że po drugiej naprawie jeździliśmy z kolega z kompem i sprawdzalismy parametry,jeździliśmy 10-20 km i wszystko było ok.normalnie chodził parametry wtryskow super.nagle trach ESP świeci i wtryski leją.i tak za każdym razem.a było tak ze jak była trzecia poprawka to przejechałem 40 km i wszystko było ok.ale za każdym razem pokazywało błąd 2 i 4 to już jak ostatnio było.

  15. Robert mówi:

    Widzę ze cieki jest o wypowiedź innych,mój przypadek jest ciekawy a napewno jeszcze kogoś spotka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *