Zestaw rozrządu do 1.9 TDI VP

Jedną z najważniejszych czynności eksploatacyjnych w silnikach jest wymiana rozrządu. Często można spotkać się też z określeniem „wymiana paska rozrządu”, co jest dużym uproszczeniem, bo pasek jest prowadzony i napinany przez rolki, które również się zużywają. Dbanie o terminową wymianę, przeprowadzoną fachowo i na elementach odpowiedniej jakości jest niezmiernie ważne. Tu nie czeka się z wymianą do momentu wystąpienia symptomów zużycia – robi się to co określeną liczbę kilometrów lub określony czas, jeśli przebieg jeszcze nie wskazuje na konieczność serwisu.

Co wymieniać i co ile?

To częste pytanie. W silnikach 1.9 TDI na pompie wtryskowej modele 1Z (90km) i AFN (110km) oraz pochodnych zaleca się pierwszą wymianę rozrządu po przejechaniu 90 000 km i następne co 60 000 km lub co pięć lat, jeśli przebieg nie został osiągnięty. Mechanicy zalecają skrócenie wymiany do 50 000 km – samochody coraz częściej stoją w korkach, ale silniki pracują.

W wyżej wymienionych silnikach pasek napędza wałek rozrządu i pompę wtryskową z tego względu wymianę pompy wody zaleca się co drugą wymianę rozrządu, czyli co 100 000 – 120 000 km. Praktyka pokazuje, że simeringi na wałkach również można wymieniać po takim samym przebiegu, chyba że wcześniej są symptomy nieszczelności. Warto również założyć nowe paski PK i klinowy lub 2 x PK – zależnie od typu silnika i modelu pojazdu – nie są drogie, a i tak trzeba je ściągać.

Jaki pasek i jakie rolki?

Rynek części zamiennych jest ogromny i obfituje w bardzo drogie podzespoły z ASO, tańsze ale tych samych producentów dostępne w sklepach motoryzacyjnych, części tanie, często z odpowiednią do ceny jakością i podróbki. Na elementach wchodzących w skład rozrządu nie powinniśmy oszczędzać. Lepiej skupić się na markowych elementach uznanych producentów i poszukać atrakcyjnej ceny, niż kupować tanie części o wątpliwej jakości w pierwszym lepszym sklepie.

Najpopularniejsi producenci pasków rozrządu to:
– Continental (pierwszy montaż w VW)
– Gates (mocno reklamowane)
– Dayco (pierwszy montaż w VW)
– Bosch

Najwięcej pozytywnych opinii zbiera Continental, mechanicy z którymi miałem styczność też wskazywali tego producenta, sprzedawcy głównie chwalą to, co mają na półce. Analogicznie z paskami osprzętu.

Jeśli chodzi o rolki, to niekwestionowanym liderem jest INA – producent dostarczający elementy na pierwszy montaż. Ruville dostarcza rolkę napinającą wyprodukowaną przez INA, rolka zwrotna pochodzi od różnych producentów. Różnica w cenie między zestawami nie jest duża, co przemawia na korzyść INA.

Znacznie gorzej jest w segmencie pomp wody – tu producentów jest cała masa i ceny od 20 kilku złotych za jakość poniżej krytyki do 200 zł za czołowe marki, takie jak SKF, HEPU (pierwszy montaż), Febi, Ruville. Ja osobiście preferuję SKF.

Simeringi – elementy często pomijane podczas wymiany rozrządu, a dosyć istotne – uszkodzone powodują wycieki oleju, a ewentualna naprawa wiąże się taką samą ilością pracy jak wymiana paska. Nie są drogie – cena to ok. 15 zł za uszczelniacz takich firm jak Corteco, Victor Reinz czy Elring.

Poniżej znajdują się zdjęcia bardzo dobrego zestawu rozrządu, który przy prawidłowym montażu zapewni bezawaryjną pracę silnika:

Zestaw rolek INA zawiera również śruby montażowe – rolka napinająca od zawsze produkowana w Kanadzie, rolka zwrotna w Słowacji, pasek rozrządu – fabryka w Rumunii, uszczelniacz bardzo dobrej firmy Corteco – od strony rozrządu występują 3 takie same (wałek rozrządu, wał korbowy, wałek pośredni):

Pasek rozrządu ma swoją datę przydatności – wynosi ona 5 lat od daty produkcji:

Powyższy zestaw składa się z elementów:
– pasek rozrządu Continental CT 867;
– zestaw rolek INA nr 530 0085 09 (rolka napinająca nr 531 0251 30, zwrotna nr 532 0122 10);
– 3 uszczelniacze o wymiarach 32x47x10 firmy Corteco.

Pasuje on do silników D, SDI i TDI stosowanych w samochodach koncernu VAG o oznaczeniach:
1.7 SDI 57km – AHB, AKW;
1.9 D 65km – 1Y;
1.9 SDI 64km – AEY, AYQ;
1.9 TDI 90km – 1Z (od nr silnika 289 576), AGR, AHH, AHU, ALE, ALH, ANU;
1.9 TDI 110km – AFN, ASV, AVG

Przed zakupem oczywiście warto upewnić się, czy podany zestaw rzeczywiście pasuje. Jeśli mamy silnik 1Z i samochód wyposażony jest w klimatyzację, to pasujący zestaw paska klinowego i wieloklinowego wygląda tak:

Koszt wymiany rozrządu w 1Z AFN i pochodnych

Pasek Continental i rolki INA to wydatek ok. 240zł, 3 uszczelniacze ~45zł, paski razem ~60zł, za pompę wody SKF zapłacimy ok. 150zł. Wymiana nie jest skomplikowana i doświadczony mechanik wykona ją w mniej niż 3 godziny. Koszt robocizny jest bardzo różny, już od 100zł i nie powinien przekroczyć 300zł w nawet bardzo dobrym warsztacie – przykład Golf 3 z silnikiem 1Z.

Dlaczego układ rozrządu jest taki ważny?

Wał korbowy za pośrednictwem koła zębatego i paska napędza przynajmniej wałek rozrządu. W starszych silnikach TDI paskiem napędzana jest dodatkowo pompa wtryskowa. Synchronizacja, czyli w skrócie założenie paska na odpowiednio ustawiony wał korbowy, wałek rozrządu i pompę jest niezmiernie ważne. W przypadku niewłaściwej synchronizacji pompy względem reszty nic poważnego się nie stanie – samochód najwyżej nie zapali lub będzie słaby, a mieszanka nieprawidłowo spalana. W przypadku niewłaściwej synchronizacji wału korbowego z wałkiem rozrządu może dojść do kolizji w silniku czyli uderzenia zaworów o tłoki. Takie zdarzenie kończy się bardzo poważną i kosztowną awarią.

Awarie układu rozrządu

Nieprzeprowadzona na czas wymiana, użyte materiały kiepskiej jakości lub niewłaściwa eksploatacja może spowodować przeskoczenie paska na kołach zębatych lub jego zerwanie, najczęściej powodem jest:
– złej jakości lub nie wymieniona na czas rolka napinająca – pasek nie jest odpowiednio napięty i przeskakuje
– nieprawidłowe ustawienie rolki lub jej niedokręcenie podczas montażu
– złej jakości lub nie wymienona na czas rolka zwrotna zaciera się i blokuje, pasek w wyniku tarcia rozgrzewa się do wysokiej temperatury i pęka
– pasek eksploatawany zbyt długo – ścierają się zebęty paska, który przeskakuje na kołach
– nieszczelny simering powoduje że olej zalewa pasek rozrządu, co powoduje jego przedwczesne zużycie i ułatwia możliwość przeskoczenia na kołach zębatych
– w silnikach 1Z występowało ścięcie klina na wale korbowym, który blokował koło zębate.

A ile Ty zapłaciłeś za wymianę rozrządu? Jakie podzespoły kupiłeś?

26 komentarzy

Leave a Reply