Wymiana pompy tandemowej – podciśnienia i paliwa
Demontaż w Passacie pompy tandemowej, zwanej też pompą vacuum nie jest trudny, na cały zabieg trzeba poświęcić około dwóch godzin. Potrzebne będą podstawowe narzędzia, typu klucze płaskie, nasadowe, imbusowe, szczypce czy wkrętaki. Przydatna będzie również pompa próżniowa do odpowietrzenia układu paliwowego lub duża strzykawka (100ml). Należy również zaopatrzyć się w nową uszczelkę do pompy. Poniższy opis dotyczy silnika 1.9 TDI PD o oznaczeniu AVF, który jest umieszczony wzdłuż samochodu, ale prace będą przebiegały podobnie w innych silnikach z pompowtryskiwaczami.
Przygotowania do demontażu pompy
Prace rozpocząłem od zdemontowania osłony silnika. Pod 3 zaślepkami znajdują się 3 nakrętki z podkładkami, które wykręciłem za pomocą nasadowego klucza 10.
Po zdjęciu osłony, wyjąłem gąbkę znajdującą się dookoła głowicy. Pompa vacuum jest zasłonięta przez plastikową rurę dolotową, którą również należy zdemontować. Na początek wyjąłem dwa zabezpieczenia – jeden z EGR, drugi z rury znajdującej się w okolicach filtra oleju. Tam też do wykręcenia jest jeszcze jedna śruba (klucz 10), która mocuje rurę do uchwytu. Z zaworu EGR można też odpiąć przewód podciśnienia. Z czujnika ciśnienia doładowania koniecznie musimy odłączyć wtyczkę i wypiąć przewody paliwowe.
Teraz można delikatnie zdemontować rurę dolotową. Przed jej całkowitym wyciągnięciem trzeba wykręcić zawór N18 i otworzyć zapinki trzymające rurki instalacji podciśnienia:
Teraz jest już całkiem niezły dostęp do pompy, która jest przykręcona do głowicy.
Wyjęcie pompy tandemowej z Passata
Przed wykręceniem śrub mocujących pompę, zdjąłem z niej wąż paliwowy zasilający. Za pomocą szczypiec zsunąłem opaskę i przy pomocy płaskiego klucza 7 zepchnąłem wąż z króćca. Na wężu od podciśnienia założona jest jednorazowa opaska zaciskowa – otworzyłem ją przez wsadzenie i przekręcenie płaskiego wkrętaka w zagięciu.
Teraz pozostały do wykręcenia cztery śruby mocujące – dwie górne na klucz imbusowy 6, do których jest bardzo łatwy dostęp, oraz dwie dolne na klucz imbusowy 5. Jedna z nich znajduje się pod metalowym kolankiem układu chłodzenia. Ja wsadziłem w tą śrubę dłuższą część imbusowego klucza kątowego, a na krótszą założyłem klucz nasadowy z grzechotką, równolegle do pompy. Dzięki temu dosyć łatwo udało mi się ją wykręcić.
Następny krok to odsunięcie pompy od głowicy (poleci trochę paliwa) i uniesienie jej delikatnie do góry. Na dolnym króćcu znajduje się wąż powrotu z czujnikiem temperatury paliwa G81. Tu też trzeba zsunąć opaskę samozaciskową i za pomocą płaskiego klucza 7 zepchnąć wąż.
Odsłonięte miejsce mocowania głowicy należy dokładnie oczyścić za pomocą szmatki. Moja stara, zdemontowana pompa została wyprodukowana przez firmę LUK, a jej oznaczenie to 038 145 209 A.
Do tej pompy pasuje zestaw dwóch gumowych uszczelek o numerach 038 109 293 i 038 109 293 A.
Montaż pompy tandemowej w silnikach 1.9TDI PD
Zamocowanie vacuum pompy jest czynnością odwrotną do demontażu. Ja zakładałem nowszy model pompy firmy BOSCH o oznaczeniu 038 145 209 Q z 2010 roku.
Ta pompa posiada wkręcany króciec podciśnienia, który nie obluzowuje się, jak to ma miejsce w pompach LUK.
Posiada ona też inną uszczelkę – jest to duża, wyprofilowana blaszka, oznaczona numerem 038 145 215.
Uszczelka powinna być oczywiście nowa, szczególnie ta blaszana.
Pierwsza czynność jaką wykonałem, to założenie węża powrotu paliwa i nasunięcie opaski. Następnie założyłem pompę. Wcześniej ustawiłem wałek w takim samym położeniu jak w starej. Dzięki temu całość ładnie przylegała do głowicy. Wkręciłem delikatnie wszystkie śruby, uważając szczególnie by te mniejsze nie spadły na dolną osłonę silnika. Po ich dokręceniu założyłem wąż paliwa i podciśnienia, na ten ostatni zamocowałem nową opaskę ze śrubą.
Na koniec pozostało założyć rurę dolotową, przykręcić do niej zawór N18, zamocować rurki podciśnienia itp.
Pierwsze uruchomienie
Przed uruchomieniem silnika polecam odpowietrzyć układ paliwowy. Jeśli nie posiadamy specjalnej pompki próżniowej, można posłużyć się dużą strzykawką 100ml – do kupienia w aptece za 4zł. Na początek można trzy razy włączyć i wyłączyć zapłon, by pompa w baku zrobiła wstępne ciśnienie. Następnie ściągamy wąż powrotny z zaworka na filtrze paliwa, zakładamy na pompkę i robimy próżnię do momentu aż olej napędowy zacznie napływać do pojemnika. Jeśli robimy to strzykawką, to zakładamy ją na wężyk, odciągamy tłok, zaciskamy wąż, ściągamy strzykawkę, wciskamy jej tłok, zakładamy na wąż, zaciągamy tłok i powtarzamy te czynności aż pojawi się paliwo.
Jeśli nie odpowietrzymy układu w powyższy sposób, to czeka nas kręcenie rozrusznikiem. Najczęściej jest to 6 do 8 razy po 10 sekund, nim silnik zaskoczy.
Warto zrobić kilka kilometrów jazdy próbnej i sprawdzić, czy pompa nie cieknie, a podciśnienie prawidłowo wspomaga hamulce i steruje turbosprężarką.
Dla zainteresowanych polecam krótki film o pompie tandemowej stosowanej w silnikach diesla z pompowtryskiwaczami grupy VAG.
Powinno sie juz wyswietlac. http://1drv.ms/1Ixjg1k
Witam, miałem podobny problem w grudniu 2013 (wpis na górze z 13 grudnia). Zaczęło się od podszarpywania, potem zgasł podczas jazdy. Myślałem że zapchał się filtr. Zmieniłem filtr,zalałem ropą. Zapalił, pochodził ok 10 min, aż nie spalił paliwa z filtra i zgasł. Kręciłem rozrusznikiem kilka razy i nic. po wyjęciu trójnika szampan. Ponieważ sytuacja powtarzała się za każdym razem, zmieniłem trójnik. spod nieoryginalnego za to wyciekała ropa. kupiłem oryginalny filtr, trójnik w Aso za 220zł i to samo. Żeby skrócić: unieruchomiony samochód oddałem do Aso. powiedzieli że pompki są do wymiany!!! Dałem do regeneracji w Bosch-u , i nic tylko spalanie spadło do 03-04l/h. silnik chodził nierówno. wymieniłem pompę paliwa Vacum, pompę paliwa w baku, kupiłem inny silnik w lepszym stanie, zmieniłem zawór EGR i elektrozawór EGR-u, Podmieniłem czujnik temperatury cieczy, paliwa, przepływomierz. i nadal nierówno chodzi na jałowym biegu, spaliny są bardzo gryzące a na wysokich obrotach i biegach kopci bardzo na czarno. Odpala raczej dobrze, choć jak jest wilgotno to dwie sek dłużej. Podejrzewam , że może coś zakłócać sterownik lub elektrykę? Jakbyś rozwiązał swój problem to daj znać, może u mnie jest podobnie
Kolego sprawdź czy masz szczelny układ dowodowy z tego co piszesz dawkuje paliwo lecz go nie spała stąd ten dym na wyższych obrotach. Intercooler ,zmienna geometria w turbo, przewody dolotowe te grube lub egr
Taniej już by wyszło wymienić całe auto, chyba że to jakiś antytechniczny troll… 😉
Witam!
Ja mam troszeczke inny problem natury technicznej. Mam Sharana z silnikiem ASZ 130KM z 2003r. jest w nim zamontowana tandempompa z literką E chociaż wg ETKI powinna być Q, w każdym razie pompka cieknie, naczytałem się już trochę na ten temat i wiem, że zakup kompletu uszczelek nie ma większego sensu i lepiej ją zamienić na nowszy model. Po mału się do tego zabiegu przygotowuję ale nurtuję mnie jedna rzecz i nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi – (Chyba tylko) w Sharanach na króciec podcisnienia jest zakładana końcówka, chyba coś w rodzaju szybkozłączki i nie mam pojęcia jak się za to zabrać, nie próbowałem jeszcze nic zrobić bo nie chce tego elementu uszkodzić ale może ktoś się z tym spotkał i wie czy to się po prostu ściąga? czy może trzeba coś przekręcić? Z góry dzięki za informacje.
Link do zdjęcia silnika z sharana z taką końcówką na pompie
http://www.piesedindezmembrari.ro/imagini/12358121-24499346-95396451.jpg
Witam mam pytanie czy pompa vacum z silnika 2.0 tdi o oznaczeniu BKD podejdzie do 1.9 tdi AVF 2005r
Pozdrawiam.
Nie, tam są inne pompy.
Witam wszystkich. Mam vw t5 2.5 tdi. Za mocno przykrecona pompa popękała. Kupiłem nową Luka ( oryginał) z oznaczeniem kończącym się na 09j. Mechanik twierdzi ze króciec wystający z niej jest 1 mm za dlugi. Serwis vw mówi ze to oni wiedzą lepiej. Czy w tych pompach były różne długości kròćcò
w?
Porównaj nową ze starą.
Witam wszystkich posiadam audi a4 b6 1,9tdi z 2003r. AWX po ostatniej wymianie filtrów ,oraz oleju i przejechaniu 600 km auto na biegu jałowym wchodzi na obroty do 3800obr/min i dalej nie idzie , podczas jazdy i wdepnięciu gazu do podłogi szarpie jakby brakowało paliwa. Po podłączeniu komputera brak błedów. Tylko pokazuje ze na zwiekszona dawke spalania do 9,3.W warsztacie stwierdzili ze pompka w zbiorniku do wymiany ale auto pali normalnie nawet przy -20,a podczas pracy pokazuje 0,8 bara
Sprawdź pompę tandemowa. Miałem podobne objawy u siebie. Po wymianie pompy vaccum autko śmiga aż miło. Silnik dostawał za mała dawkę paliwa, spowodowane to było zużyciem właśnie tej pompy. Komputer nie wykazywał żadnych błędów a nie dało się jeździć.
Witam . Jak wielu z was mam problem z odpalaniem samochodu po nocnym postoju. Autko to Audi a3 2001 ASZ, nie dawno został wymieniony filtr paliwa,czujnik temp, błędów nie ma,kąty wtrysków dobre. Dodam że zazwyczaj parkuje na równej powierzchni , ostatnio wszystkie miejsca parkingowe były zajęte więc zaparkowałem pod górką i samochód z rana odpalił od strzała co może być przyczyną ? Pozdrawiam
Zaworek kierunkowy paliwa jest na filtrze nieszczelnosc na pompie tandemowej sprawdź czy pod pompą nie jest mokro czy paliwo się nie sączy dokładnie sprawdź bo to może być bardzo delikatny wyciek bądź gumki na pompowtryskiwaczach
Witam. Posiadam Sharana z 2003r. z silnikiem 1.9 tdi 130km ASZ. Problem jaki się pojawił dziś to problemy przy ponownym rozruchu. Auto rozgrzane gaszę i za chwilę chcąc odpalić nie łapie od razu, musi zakręcić ze 2 -3 razy i tak jakby chciał a nie może załapać. Do tego zapala się kontrolka żółtego trójkąta jak już odpali przy takim szarpaniu ( ta sama jak auto rusza na śliskim ). Wcześniej zaobserwowałem że auto dopiero przy 2 tyś obrotów ma jakąś moc. Od spodu jest strasznie mułowate. Hamulce też są słabe, wystarczy nacisnąć 2 razy na hamulce i pedał jest twardy a hamulec koszmarnie słaby. Ogólnie rozruch auta jak na nowy akumulator jest dość słaby. Prosił bym o podpowiedź w czym tkwi problem. Z góry dziękuję. Pozdrawiam
Słabe hamulce i brak mocy od dołu to za niskie podciśnienie – pewnie gdzieś jest nieszczelność. Co do odpalania, samochód zapisuje błąd układy wtryskowego, odczytaj go komputerem.
Jutro będę działał z autem. Dam znać co się dzieje lub działo jeśli się uda szybko naprawić.
A więc pokazał się błąd czujnik obrotów wału korbowego. Podciśnienia sprawdzone i z tym jest ok. Wczoraj znów ten błąd wyskoczył. Przejechałem autem 40km i zgasiłem. po ponownej próbie zapłonu problem z odpalaniem znów się ponowił, tak jakby na rozgrzanym silniku ten czujnik wariował. Auto chwilę ostygło i odpalił bez problemu. Czujnik do wymiany ?
Na to wygląda, najczęściej daje błędne odczyty po nagrzaniu.
W którym miejscu się ten czujnik znajduje? Nie mogę nigdzie znaleźć informacji na ten temat.
Upewnij się, że to na pewno czujnik wału, a nie wałka. Ten na wale znajduje się od strony skrzyni biegów, czyli jest trochę rozbierania. Podczas demontażu starego, wał musi być tak ustawiony, żeby zgrały się znaki na czujniku, wtedy go demontujesz i zakładasz nowy też z pokrywającymi się znakami.
Witam. Mam taki problem w passacie z silnikiem avb,że zimny odpala,ale ma takie delikatne zająknięcie,natomiast ciepły nie chce odpalić. najczęściej pojawiają się błędy17678 – Zawor pompowtrysk. cyl.4 -N243 -przekr. czas zalaczania
17675 – Zawor pompowtrysk. cyl.3 -N242 -przekr. czas zalaczania
Czasem też błędy pozosta łych pompowtrysków.
Ciśnienie na pompie tandemowej na wolnych obrotach 2,-2-5 bara. Natomiast przy około 1500 obrotów wskazówka na wskażniku tak skacze,że ciężko jest cokolwiek odczytać. na wysokich obrotach jest ok. Pompa tandemowa jest uszkodzona,czy moze być jeszcze inna przyczyna?
Witam, spotkał się ktoś z problemem drgania silnika po rozgrzaniu na biegu jałowym? Silnik 1.9 tdi 100km. Niepokoi mnie ciśnienie paliwa mierzone na pompie tandem które na biegu jałowym wynosi ok 6 barów
Witam, potrzebuje nazwy adaptera do miernika podciśnienia, podłączanego bezpośrednio do pompy vacum, bo w zakupionym (http://allegro.pl/miernik-tester-cisnienia-podcisnienia-wakuometr-i5995632047.html?bi_s=archiwum_allegro&bi_m=Offers&bi_c=Product&bi_term=Dom+i+Ogr%C3%B3d-5_Narz%C4%99dzia-1536_Pozosta%C5%82e-269) nie ma odpowiedniego. Jeden z adapterów jest jakby minimalnie za duży i nie jak nie da się wkręcić.
Nikt nie pomoże?
Kolego. Jeśli chcesz zmierzyc podcisnienie ,To te co są powinny wystarczyć. Ale czy Tobie przypadkiem nie chodzi ci o zmierzenie ciśnienia Paliwa? Ta zaslepka na ampula na pompie? Jeśli tak to ten miernik ze zdjęcia się nie nadaje. bo 1 kg/cm2 to jest około 1 bara. A pompa tandemowa daje duzo wiecej.
Dziękuje, za odpowiedź. Tak dokładnie, chodzi mi o zmierzenie ciśnienia paliwa. Ten miernik podejdzie (https://www.narzedziowy.pl/86627_KB-GLOBAL-Probnik-cisnienia-sprezania-HS-A1017-TU-7.html?ref=google_merchant&gclid=CNT85MXdu8sCFUXbcgodxtkAfA) tylko z odpowiednim adapterem?
Mam pytanie czy przez pompę tandem przepływa płyn chłodniczy i olej, czy mogą się mieszać
Nie, nie przeplywa
Wlasnie jestem po wymianie LUK z litera A na Bosch M wszystko pasuje jak trzeba nie leje i hamuje dobrze jednak kiedy stanelem na pasach sprawdzilem spalanie i pokazywalo 40l na 100 potem tez inne wariacje co mozecie o tym powiedziec,jakies pomysly?
a u mnie problem wygląda tak: Wracałem z niemiec do PL i w korku jak pojeżdżałem po 2 metry do przodu 2 razy szarpnęło mi autem , od tego momentu auto nie miało mocy, tak jak by tryb awaryjny się załączył, przyjechałem tak 780 km do domu. Chciałem też wymienić wtrsyki i zakupiłem do mojego silnika ( Passat 1.9 TDI AWX ) pompowtryski z ARLa z końcówką 073 AL po zamontowaniu ich auto wypluło na hamowni 66 koni i jakieś błędy na cylindrach, czy jest możliwe że pompa tandemowa padła ? auto na moich seryjnych wtryskach też nie chodzi tak jak dotychczas
Pompki dobiera się pod sterownik a nie pod silnik. Jakbyś doprecyzował te „jakieś” błędy, to można by coś więcej powiedzieć.
Witam
A ja mam taki problem.
W tamtym roku wymieniałem uszczelkę pod głowicą ( silnik AJM ) , przy okazji sprawdzono PD i jeden nadawał się do wymiany/regeneracji, drugi do czyszczenia a 2 pozostałe były OK. Tak też zostało zrobione. Niestety od tego czasu przy obrotach w granicach 1900 – 2100 telepie samochodem , przy wyższych biegach, przy szybszym wciskaniu gazu.
Dodam że w między czasie zrobiłem też turbinkę . Wszyscy stawiają na dwumasę , bo fakt , przy ruszaniu tez podskakuje.
Natomiast ja się już naczytałem i owszem, dwumasa swoją drogą, ale boję się że jednak to nie to.
Parametry PD są OK, w ogóle nie ma błędów, a wszystkie parametry są w normie ( sprawdzanie zarówno przez mojego mechanika, osoby które kiedyś pracowały w ASO, jak i przez tuningowców )
No nic, może wymienię dwumasę i akurat może faktycznie to jest to.
Na forach aż huczy od tego problemu, dziwne że nikt dokładnie nie przyglądnie się temu tematowi.
Szarpanie w tym zakresie obrotów to popularny problem, tam jest górka momentu obrotowego. Przyczyną może być zarówno koło dwumasowe, jak i turbo, w którym przy tych obrotach zaczynają być przymykane łopatki.
Tak, wiem że to popularny problem, dlatego dziwię się że nie jest to temat rozwiązany. U niektórych nie pomaga wymiana koła dwumasowego, turbo, EGR , PD itd .. a nawet schodzi się do wymiany poduszek ( silnika czy skrzyni ) albo przegubów wew.
Wiele osób już na tyle włożyło kasy, a problem nadal trwa, że machają ręką.
Ja dzisiaj jednak zdecydowałem się na wymianę koła dwumasowego wraz ze sprzęgłem i pomogło. Owszem, lekkie drgania są, ale na tyle nie wyczuwalne że nie ma co się przejmować, tym bardziej że nie jest to samochód nowy, a ma tylko ….. 🙂 prawie 400 tyś. Myślę, że i tak długo wytrzymało.
Pytanko czy pompa Bosch jest dużo większa? mam grzałki golf 4 asz 130km z grzałkami i doszły mnie słuchy że Bosch mi się nie zmieści.
Prośba: proszę o podanie wymiarów LUKa i BOSCHa,
czy któreś pompki BOSCH były mniejsze czy wszystko gabarytowo to samo?
Bosch się zmieści, ale trzeba będzie się pogimnastykować przy osadzaniu pompy. Tam jest dobry dostęp, bo silnik jest umieszczony poprzecznie, najwyżej zdemontujesz podgrzewacz.
Witam, ja mam pytanko z innej beczki, a dokladnie mam ulamany uchwyt ten calkiem nadole gdzie jest kiepski dostep i chcialem sie zapytac czy da sie to pospawac?
Witam. Podziele sie moja metoda naprawy tej pompy. Otoz po 2 wymianach pompy na uzywane, problem obluzowanego krucca zawsze wracal. Nie chcialem wydawac kasy na nowa pompe a z racji braku akrat wersji poprawionej, skleilem kruciec poxilina. Przed sklejeniem nalezy udezyc lekko mocowanie krucca aby je lekko splaszczyc tak by zlikwidowac luz. Potem wszystko dobrze odtluszczamy i lepimy to na poxiline- taki jakby pierscien jak na reklamie naprawy rury. Jak narazie rok i 50 kkm zrobione bez luzow i nieszczelnosci.
Cześć. Od jakiegoś czasu w moim starym poczciwym pasku AJM z ’99r okolice silnika ponizej pompy tandemowej sa silnie „zapocone” olejem napędowym. Hamulce działają bez problemów, auto ma moc. Wąż wody poniżej pompy tandemowej na tyle na ile mogę go obejrzeć bez zdejmowania pompy jest spuchnięty na końcówce i powinien zostać wymieniony. Domyślam się, że czeka mnie wymiana pompy. Pod autem czasem pojawiają się plamki ropy (pojedyńcze krople, płyta pod silnikiem dosyć zawilgocona ropą). Aktualnie mam w aucie pompę LUK o nr 038 145 209 A. Rozumiem, ze najlepiej wymienić pompę na używkę Boscha czyli 038 145 209 Q lub 038 145 209 M.
Dzis zauważyłem przy włączonym silniku, że niewielkie ilości paliwa ciekną spod zewnętrznego dekielka sekcji paliwowej pompy (widać mikroskopijne bąbelki na mokrej od ON obudowie pompy). Pytanie: czy uszczelka pod dekielek jest do kupienia?
odpowiem sobie sam, wykonalem wymiane na Boscha 038 145 209 M. Auto chodzi bez problemu i co wazne nic nie cieknie. Wymienilem rowniez wąż wody spuchniety od ON. Zapalil po 4 seriach krecenia rozrusznikiem po 6 sec.
Proszę o pomoc, próbuję ustalić co to dokładnie za przewód gumowy, który położony jest pod pompą vacum (5 zdjęcie od góry), ten który po lewej stronie wchodzi od głowicy. Do czego służy ten przewód?
pozdrawiam,
bk
Dość ważny przewód – doprowadzenie płynu chłodniczego.
Właśnie potrzebuję wymienić ten przewód. Jaką nazwę podać w sklepie aby wiedzieli o co mi chodzi? 😉
wąż wody, nr części 038 121 473
dziękuję za pomoc 🙂
witam prosze o pomoc, mam wyciek na pompie „LUK” spod plastikowego dekielka, podobno nie da się kupic osobno uszczelki pod dekielek, tylko trzeba kupić cały zestaw naprawczy z uszczelkami do całej pompy, jest jakaś możliwość zlikwidowania wycieku samemu np. silikonem i uszczelka z tektury, czy taki sposób zda egzamin?
Silikony nic nie dadzą na dłuższą metę. Wyciek trzeba usnąć szybko, bo zniszczy wąż płynu chłodniczego.
koszt uszczelek vs uzywana pompa boscha = zmien na uzywke, ktora pozbawiona jest wady fabrycznej. Szukaj pompy produkcji Bosch, aktualnie masz 038 145 209 A (czyli LUK), ostatnia literka im wyzsza tym nowszy rok jej produkcji. U mnie wstawilem 038 145 209 M, koszt 170 zl + wysylka. Pasuje rowniez 038 145 209 C. „M” oraz „C” sa dosyc tanie na rynku czesci uzywanych, wersja 038 145 209 Q bywa znacznie drozsza, choc funkcjonalnie to jest to samo, tylko rok produkcji swiezszy. Do tego wszystkiego potrzebujesz uszczelki metalowej do pompy oraz (jesli masz juz spuchniety) wąż wody 038 121 473. Ciekawoska, istnieje pompa LUK poprawiona (bez wady) o oznaczeniu 038 145 209 N. Koszty: pompa 170 zl, uszczelka elring – 22 zł do vacu, wąż wody ori – 75 zł. Pozdrawiam i jeszcze raz podziekowania dla wlasciciela bloga: dzieki Tobie usunalem ta upierdliwa ustarke w swoim passacie b5 tdi AJM.
Witam
czy może Pań podać wymiary przewodów od pompy vacum i podciśnienia??
Witam wymieniłem pompe tandemowa w AWXie z luka na Bosh nowa Q i dalej mam słabe cisnienie na wyjsciu na zaworki ?co jeszcze moze byc nie tak?
Gdzie mierzysz podciśnienie i ile wynosi? Może masz nieszczelność na wężykach, albo na serwie.
Witam. Wie ktoś gdzie w programie vag com można uruchomić pompę paliwową żeby nabiła ciśnienie w przewodach po wymianie vacum? Gdzieś czytałem że trzeba wejść w basic settings ale zapomniałem który konkretnie kanał a teraz znaleźć nie mogę.
Włącz i wyłącz parę razy zapłon, ale tak rozrusznik trochę pokręcić, nim odpowietrzą się kanały w głowicy.
Witam mam pytanie czy przy założeniu nowej pompy i nie odpowietrzeniu może sie zatrzeć ?
Mała prawdopodobne.
Witam możne wy potwierdzicie mi diagnozę na 100%
odpalam jadę wszystko ok! w połowie drogi do miasta czuję pod pedałem gazu ze nie ma mocy(nie kopcił)pod górkę musiałem mocno redukować,otworzyłem szybę i słyszałem dziwne dźwięki jak by się coś pod maską rozsypało metalowego,obroty delikatnie skakały,hamulce były ok,zjechałem na parking i auto zgasło i już nie odpaliło,puki jechał to jechał.AUDI A6 C5 1.9 TDI AWX 2001r Czy to będzie właśnie ta pompa?
Diagnozę na 100% przez neta bez sprawdzenia samochodu?
Kupiłem pompę 038145209M w niezłym stanie i zestaw naprawczy, dedykowany do pompy.
Teoretycznie pompa z 2007 r. ale wiadomo, że z Diesla, więc przebieg pod znakiem zapytania, dlatego postanowiłem zakupić M i ją zregenerować we własnym zakresie.
W środku pompy bardzo ważny jest simering, który się z czasem zużywa i uszczelka od podciśnienia. Niestety uszczelka pod dekiel była felerna bo ciekła mi ropa po założeniu, więc założyłem starą z BOSCHA, plus nowa założona pod pompę.
Pompa po regeneracji śmiga, że aż miło.
1. Hamulce są bardziej responsywne.
2. Pompa jest wyraźnie wydajniejsza od starej z LUKa.
3. Spalanie mi się zmniejszyło i jest bardziej wyrównane. A może nie muszę już tak mocno naciskać na gaz, żeby auto jechało.
4. Turbina wstaje książkowo i zmniejszył się efekt turbodziury.
5. Silnik ciągnie od niskich obrotów przez cały zakres.
Dzięki Wojtek za poradnik do wymiany pompy. Czasem mi jeszcze zatelepie silnik, ale chyba to już wina wtyczek na pompo-wtryskiwaczach…
Ujemne BIPy na EDC16 mogą być winą pompy LUK? Króciec niby naprawiany Poxipolem no ale….
Witam, czy może mi ktoś powiedzieć gdzie tutaj znajduje sie zaworek n18?
Witam,
Posiadam problem z bora 1.9 tdi AJM 115km .
Problem polega na tym, że czasami chodź nie zawsze nie chce palić, nie ma reguły. Silnik wtedy kręci lecz wgl. nie łapie wystarczy wtedy delikatnie postukać po pompie tandemowej i odpala. Zmierzyłem ciśnienie paliwa na pompie tandemowej na biegu jałowym oscyluje w granicy 3 bary, dodam, że w aucie nie ma wstępnej elektrycznej pompki paliwa zamontowanej w zbiorniku. Co może być przyczyną czyżby pompa tandemowa? brak błędów w pamięci sterownika.
Jeśli stukanie pomaga, a nie jest przypadkiem, to pompa do wymiany. Tam są zaworki zwrotne i to może być przyczyną problemów
No dobra, a orientuje się ktoś jakie powinno być ciśnienie paliwa na biegu jałowym? Co forum to każdy podaje inaczej.
Passat b5 2004 rok AVF. Mam problem z szarpaniem silnika podczas spokojnej jazdy w zakreie okolo 1600 do 2100 obr.
Pompki zmienione, wymieniony wałek rozrządu i popychacze, egr; podmienione: przepływka, czujnik cisnienia doładowania, zaworki sterujace podcisnieniem,
Podcisnienie w ukladzie sterowania kolo -0,8bar
Na podmienionym czujniku obrotow walu szarpalo mniej ale troche szarpalo.
Przyspiesza dobrze a jak jade spokojnie to szarpie. Strasznie mie to drazni od ponad 2 lat. Nie moge znalezc przyczyny. Błędów brak, logi niby prawidłowe. Nie mam czym zmierzyc cisnienia paliwa za pompą tandem.
Zauwarzylem ze na postoju trudno ustawic np 1750 obr/min. Na vagu widac jak wysterowanie pedalu gazu wzrasta plynnie ale obroty zmieniaja sie jakby skokowo. Tak samo przy ich zwiekszaniu jak przy zmniejszaniu.
Pedal gazu odpada bo na tempomacie tez szarpie.
Jak jade i cisnienie doladowania jest stosunkowo niskie (do 0,4 bar) slychac cichy szum powietrza, jak dodaje gazu i cisnienie wzrosnie-szum cichnie. Dziury w ukladzie intercoolera nie udalo mi sie znalezc.. Egr to raczej tez nie jest.
Jakie ma byc ciśnienie paliwa za pompą tandemową na wolnych obrotach? Jakie ma byc np przy 1 tys. Obr 1.5 tys. Obr 2 tys. Obr.
Pytam bo mierzylem cisnienie i choc na wolnych obrotach jest dosc niskie to juz przekroczenie 1.6 tys obrotów skutkuje wzrostem do 6 bar. Przy 2 tys. Mam okolo 7 bar. I rosnie z obrotami.
Nie wiem czy parametry są w miare przyzwoite czy dyskwalifikują pompę
Na zimnym silniku na wolnych obrotach mam 4 a czasem nawet 5 bar. Jak silnik troszke sie rozgrzeje na wolnych obrotach mam nawet ponizej 3 bary.
3-8 bara przy obrotach 900-4000
Dziękuję -wnioskuję ze moja pompa powinna jeszcze po jeździć.
Witam. Mam pytanie odnośnie przewodu chłodniczego który idzie pod pompą tandemowa. Nie wiem jakie ma oznaczenie a chce go wymienić, gdyż zauważyłem podczas oględzin pompy ze jest cały struchlały.
1.9 tdi 130 AVF
Zapytaj w aso, albo sprawdź w katalogu typu etka
Nr miałeś w powyższych postach, wąż płynu chłodzącego 038 121 473, ja dałem za zamiennik 45zł oryginał ok 75zł.
Przydatny opis, u mnie w passacie z 1999r. silnik AJM wymieniłem pompę LUK na pompę Bosch 038 145 209 Q. Stara miała luźny króciec węża podciśnienia i kapało z niej paliwo. Był lekki problem z wyjęciem i włożeniem pompy bo jest tam dość ciasno. Dwie dolne śruby nie były imbusowy tylko sześciokątne na klucz 10. Najgorszy problem był ze śruba dolną, ciężko było ją włożyć i wkręcić, ale jakoś po kombinacji klucza nasadowego z przedłużką i przegubem kardana się udało. Silnik wystartował od pierwszego „strzała” bez odpowietrzania, tylko dałem mu lekko gazu po uruchomieniu by przepchnął powietrze.
Witam
Odświeżę dosyć stary temat – nie wiem czy piszę we właściwym miejscu.
W sprzedaży są pompy 038145209Q firmy BORSEHUNG. Czy ktoś coś wie na temat tej firmy? Czy tam też jest wkręcany króciec? Jak to ma się do pompy Boscha?
Te pompy jak wiadomo produkuje Bosch i Luk, jeśli ten zamiennik jest sporo tańszy od oryginałów, to omijałbym szerokim łukiem, bo wiadomo jak to się skończy.
Witam czy do silnika avb będzie pasowała pompa o oznaczeniu c? Oraz poniżej oznaczenie v100 ? 1.9 tdo 101 KM 2001 rok.
Pozdrawiam
Witam, jestem świeżo po wymianie pompy w moim passacie 1.9 TDI AWX. Również wymieniłem z LUK-a na BOSCHA jednak przed wymianą był delikatny wyciek kilka kropel po 15 min stania w miejscu, zaś po wymianie cieknie dużo bardziej praktycznie kapie co pół sekundy z pod auta. Wyciek próbowałem zlokalizować i jest on gdzieś w okolicach najniżej położonej małej śrubki i krućca na wyjście do czujnika temp. paliwa, jednak wydaje mi się że to z pomiędzy głowicy a pompy. Pompa wsadzona nowa, nowa blaszana czarna uszczelka, śruby dokręcone tak mocno jak umiałem. Ktoś spotkał się z takim problemem ? co może być przyczyną ? Czy wymieniać znów uszczelkę (tą blaszaną) na nową ?
Witam. I jak udało się rozwązać problem z wyciekiem ? Też jestem przed wymiana na nową pompę. Artur
@Artur Szurnicki jeżeli o mnie chodzi, to wyciągnąłem ją drugi raz i wymieniłem uszczelkę blaszaną po raz kolejny. Dziwna sprawa bo podczas 1 montażu uszczelka również była nowa i wyglądała tak samo. Na razie problem plam ropy pod autem ustąpił, więc jestem zadowolony, ale polecam dać po montażu zrobić jakieś 100 km w kilku trasach i poobserwować czy nigdzie się nie leje. Zaraz po wymianie może być jeszcze trochę ropy na plastikowej osłonie pod silnikiem która może wprowadzić też w błędne myślenie, że cieknie dalej spod pompy. Warto też dać trochę czasu żeby uszczelka blaszana się „ułożyła” W moim przypadku tak jak pisałem z pierwszą był jakiś gruby problem bo jak podłożyłem palec pod część pompy gdzie są 2 małe śrubki hex 5 był cały w ropie po wymianie jeszcze kilka razy zastawałem plamy o zapachu ropy ale były często bardzo „rozcieńczone” w wodzie więc dałem czas żeby wszystko z osłony pod silnikiem się „wychlapało” i od kilku tygodni jest spokój. Pozdrawiam Kuba
Dzięki za informację. U mnie nowa Boscha kosztuje 690 zł , może udało Ci się gdzieś taniej kupić ?Znalazłem na wrcparts.pl za 499 zł ma takie oznaczenie: BOSCH 038145209C .Możesz podać jakie oznaczenie miała twoja ? Ta uszczelka metalowa miała dodatkową gumową uszczelkę w sobie ? Mam Tourana 2006r,1.9 105km , bls, jest wyciek ze starej Luk-a , chamulec mi twardnieje za 2-3 razem ,filtr paliwa czarny , słabe turbo od dołu (do 2000 obrotów), zapalanie opóźnione o 2 sekundy i najgorsze to mocno gryzące spaliny. Wymieniałem wszystkie uszczelki na pompowtryskach, bo mi dymił na niebiesko, już nie dymi ale gryzące spaliny są. Wszystko wskazuje ze to wina tej vacum pompy…
Artur Szurnicki Za pompę dałem podobnie ok 650 zł kupowałem w lokalnej hurtowni. Numeru nie jestem w stanie podać, bo nie ma go na rachunku. Uszczelka nie miała żadnych dodatkowych gum jedynie wytłoczenie koło największego otworu i 2 niebieskie znaczki? nie wiem jak to nazwać w tym wytłoczeniu takie jakby z silikonu ale bardzo malutkie jakbyś długopisem maznął. Ja mam AWX 1.9 130 KM. Trochę nie potrzebnie wymieniałem całą pompę bo jak się późnej okazało wyciek był pomiędzy pompą a głowicą a nie pod deklem pompy, więc mogłem zacząć od wymiany uszczelek po LUK-iem którego miałem fabrycznie i prawdopodobnie można by było śmigać. Ale cóż już kupiłem nową to trudno. Mądry polak po szkodzie 😉
Brudna pompa w baku jsk i przewody idace do niej po odpieciu czarna maz 1.9tdi brb i jak by sadza coś plywa w filtrze paliwa ,od czego takie zanieczyszczenie
Paliwo miesza się z olejem. Pompa vacuum do sprawdzenia
Dzień dobry,
Mój problem trwa już 2 lata. Audi A4 B6 1,9 AWX.
Auto przestało odpalać rano. Zregenerowalem wszystkie pompowtryski (tak, dałem się naciągnąć), po kilku miesiącach problem wrócił, pompki znowu na stół a potem jeszcze raz i auto pali już dobrze. W między czasie mechanik wymienił mi też pompę vacum bo nie wierzył że tyle razy pompowtryski były winne.
Mniej więcej od tamtego czasu odczuwam podszarpywania podczas gwałtownego przyspieszania w zakresie obrotów 1700-2100. Występuje to tylko na 4 i 5 biegu z uwagi na najwyższy moment obrotowy pewnie.
Objaw występuje tylko na rozgrzanym silniku i bardziej w ciepłe dni.
Pytanie czy takie podszarpywania mogą być spowodowane wadliwą używaną pompą vacum??? Czy dalej szukać przyczyn w pompkach.
VAG bez błędów, korekty pompek w normie +/-0,5
Będę wdzięczny za podpowiedź
Dziękuję
Takie trudniejsze przypadki dobrze diagnozuje się na hamowni. Przebieg mocy czy momentu obrotowego powiększa się i widać zafalowania, które można porównać z parametrami silnika (obroty, wskazania przepływomierza itp).
Witam
Audi A4 B7 2.0 TDI BPW
Wymieniałem pompe tandemową z Luka na poprawionego Boscha wszytko wyczyszczone i pompa osadzona na nową uszczelkę
Jest wyciek ropy właśnie spod pompy zauważyłem ze na pompie Boscha jest zaślepiona dziurka na powrót paliwa z kanału głowicy
Czy powinno tak być czy zmienić spowrotem na luka?
Pozdrawiam
Witam,
Chciałem tylko napisać że w swoim 1.9 AVF z 2003 uszczelniłem pompę Luka na króćcu używając kleju epoxy i początkowo było gorzej niż przed naprawą. Problem w tym, że próbowałem ponownie użyć jednorazową opaskę. Po zmianie opaski auto odżyło i pedał hamulca już nie robi się twardy nawet po pompowaniu także polecam tę metodę jeśli z pompy się jeszcze jakoś strasznie nie leje.
Patrząc na 2 oraz 3 zdjęcie z posta to który to jest wąż powrotny na filtrze paliwa?
Tam, gdzie masz zaworek termostatyczny.
Witam wszystkich, wymienilem ostatnio uszczelke pod glowica i nam Problem ze dlugo kureci silnik za nim odpali po odpaleniu wszystko jest super rowno chodzi ma sile wymienilem tez filtr paliwa silnik 1,9 tdi 130ps moze ma ktos Mysl Co to moze byc za Co z gory dziekuje.
Panowie czy po wymianie pompy trzeba ją odpowietrzyć?
Cały układ będzie zapowietrzony, kilkukrotne włączenie/wyłączenie zapłonu na czas pracy elektrycznej pompy w baku przepcha sporo powietrza, ale i tak trzeba będzie trochę pokręcić nim zapali. Dokładnie jest to opisane we wpisie.