Zestaw rozrządu do 1.9 TDI VP
Jedną z najważniejszych czynności eksploatacyjnych w silnikach jest wymiana rozrządu. Często można spotkać się też z określeniem „wymiana paska rozrządu”, co jest dużym uproszczeniem, bo pasek jest prowadzony i napinany przez rolki, które również się zużywają. Dbanie o terminową wymianę, przeprowadzoną fachowo i na elementach odpowiedniej jakości jest niezmiernie ważne. Tu nie czeka się z wymianą do momentu wystąpienia symptomów zużycia – robi się to co określeną liczbę kilometrów lub określony czas, jeśli przebieg jeszcze nie wskazuje na konieczność serwisu.
Co wymieniać i co ile?
To częste pytanie. W silnikach 1.9 TDI na pompie wtryskowej modele 1Z (90km) i AFN (110km) oraz pochodnych zaleca się pierwszą wymianę rozrządu po przejechaniu 90 000 km i następne co 60 000 km lub co pięć lat, jeśli przebieg nie został osiągnięty. Mechanicy zalecają skrócenie wymiany do 50 000 km – samochody coraz częściej stoją w korkach, ale silniki pracują.
W wyżej wymienionych silnikach pasek napędza wałek rozrządu i pompę wtryskową z tego względu wymianę pompy wody zaleca się co drugą wymianę rozrządu, czyli co 100 000 – 120 000 km. Praktyka pokazuje, że simeringi na wałkach również można wymieniać po takim samym przebiegu, chyba że wcześniej są symptomy nieszczelności. Warto również założyć nowe paski PK i klinowy lub 2 x PK – zależnie od typu silnika i modelu pojazdu – nie są drogie, a i tak trzeba je ściągać.
Jaki pasek i jakie rolki?
Rynek części zamiennych jest ogromny i obfituje w bardzo drogie podzespoły z ASO, tańsze ale tych samych producentów dostępne w sklepach motoryzacyjnych, części tanie, często z odpowiednią do ceny jakością i podróbki. Na elementach wchodzących w skład rozrządu nie powinniśmy oszczędzać. Lepiej skupić się na markowych elementach uznanych producentów i poszukać atrakcyjnej ceny, niż kupować tanie części o wątpliwej jakości w pierwszym lepszym sklepie.
Najpopularniejsi producenci pasków rozrządu to:
– Continental (pierwszy montaż w VW)
– Gates (mocno reklamowane)
– Dayco (pierwszy montaż w VW)
– Bosch
Najwięcej pozytywnych opinii zbiera Continental, mechanicy z którymi miałem styczność też wskazywali tego producenta, sprzedawcy głównie chwalą to, co mają na półce. Analogicznie z paskami osprzętu.
Jeśli chodzi o rolki, to niekwestionowanym liderem jest INA – producent dostarczający elementy na pierwszy montaż. Ruville dostarcza rolkę napinającą wyprodukowaną przez INA, rolka zwrotna pochodzi od różnych producentów. Różnica w cenie między zestawami nie jest duża, co przemawia na korzyść INA.
Znacznie gorzej jest w segmencie pomp wody – tu producentów jest cała masa i ceny od 20 kilku złotych za jakość poniżej krytyki do 200 zł za czołowe marki, takie jak SKF, HEPU (pierwszy montaż), Febi, Ruville. Ja osobiście preferuję SKF.
Simeringi – elementy często pomijane podczas wymiany rozrządu, a dosyć istotne – uszkodzone powodują wycieki oleju, a ewentualna naprawa wiąże się taką samą ilością pracy jak wymiana paska. Nie są drogie – cena to ok. 15 zł za uszczelniacz takich firm jak Corteco, Victor Reinz czy Elring.
Poniżej znajdują się zdjęcia bardzo dobrego zestawu rozrządu, który przy prawidłowym montażu zapewni bezawaryjną pracę silnika:
Zestaw rolek INA zawiera również śruby montażowe – rolka napinająca od zawsze produkowana w Kanadzie, rolka zwrotna w Słowacji, pasek rozrządu – fabryka w Rumunii, uszczelniacz bardzo dobrej firmy Corteco – od strony rozrządu występują 3 takie same (wałek rozrządu, wał korbowy, wałek pośredni):
Pasek rozrządu ma swoją datę przydatności – wynosi ona 5 lat od daty produkcji:
Powyższy zestaw składa się z elementów:
– pasek rozrządu Continental CT 867;
– zestaw rolek INA nr 530 0085 09 (rolka napinająca nr 531 0251 30, zwrotna nr 532 0122 10);
– 3 uszczelniacze o wymiarach 32x47x10 firmy Corteco.
Pasuje on do silników D, SDI i TDI stosowanych w samochodach koncernu VAG o oznaczeniach:
– 1.7 SDI 57km – AHB, AKW;
– 1.9 D 65km – 1Y;
– 1.9 SDI 64km – AEY, AYQ;
– 1.9 TDI 90km – 1Z (od nr silnika 289 576), AGR, AHH, AHU, ALE, ALH, ANU;
– 1.9 TDI 110km – AFN, ASV, AVG
Przed zakupem oczywiście warto upewnić się, czy podany zestaw rzeczywiście pasuje. Jeśli mamy silnik 1Z i samochód wyposażony jest w klimatyzację, to pasujący zestaw paska klinowego i wieloklinowego wygląda tak:
Koszt wymiany rozrządu w 1Z AFN i pochodnych
Pasek Continental i rolki INA to wydatek ok. 240zł, 3 uszczelniacze ~45zł, paski razem ~60zł, za pompę wody SKF zapłacimy ok. 150zł. Wymiana nie jest skomplikowana i doświadczony mechanik wykona ją w mniej niż 3 godziny. Koszt robocizny jest bardzo różny, już od 100zł i nie powinien przekroczyć 300zł w nawet bardzo dobrym warsztacie – przykład Golf 3 z silnikiem 1Z.
Dlaczego układ rozrządu jest taki ważny?
Wał korbowy za pośrednictwem koła zębatego i paska napędza przynajmniej wałek rozrządu. W starszych silnikach TDI paskiem napędzana jest dodatkowo pompa wtryskowa. Synchronizacja, czyli w skrócie założenie paska na odpowiednio ustawiony wał korbowy, wałek rozrządu i pompę jest niezmiernie ważne. W przypadku niewłaściwej synchronizacji pompy względem reszty nic poważnego się nie stanie – samochód najwyżej nie zapali lub będzie słaby, a mieszanka nieprawidłowo spalana. W przypadku niewłaściwej synchronizacji wału korbowego z wałkiem rozrządu może dojść do kolizji w silniku czyli uderzenia zaworów o tłoki. Takie zdarzenie kończy się bardzo poważną i kosztowną awarią.
Awarie układu rozrządu
Nieprzeprowadzona na czas wymiana, użyte materiały kiepskiej jakości lub niewłaściwa eksploatacja może spowodować przeskoczenie paska na kołach zębatych lub jego zerwanie, najczęściej powodem jest:
– złej jakości lub nie wymieniona na czas rolka napinająca – pasek nie jest odpowiednio napięty i przeskakuje
– nieprawidłowe ustawienie rolki lub jej niedokręcenie podczas montażu
– złej jakości lub nie wymienona na czas rolka zwrotna zaciera się i blokuje, pasek w wyniku tarcia rozgrzewa się do wysokiej temperatury i pęka
– pasek eksploatawany zbyt długo – ścierają się zebęty paska, który przeskakuje na kołach
– nieszczelny simering powoduje że olej zalewa pasek rozrządu, co powoduje jego przedwczesne zużycie i ułatwia możliwość przeskoczenia na kołach zębatych
– w silnikach 1Z występowało ścięcie klina na wale korbowym, który blokował koło zębate.
A ile Ty zapłaciłeś za wymianę rozrządu? Jakie podzespoły kupiłeś?
Witam, a jaki jest interwał wymiany w silniku AVF? Passat z lipca 2002 (po zmianie kilku części)
W tym silniku (bez znaczenia czy z hydraulicznym tłumikiem drgań czy bez) producent przewidział wymianę podzespołów rozrządu co 90 tysięcy km. Mechanicy zalecają skrócić ten przebieg o 10 tysięcy km, czyli co 80k km.
Witam
A jak sie ma sprawa uszczelniaczy zaworowych ori w servisie 200zl a zamiennik? i jakiej firmy
Zestaw 8 uszczelniaczy firmy Elring, Reinz czy Corteco kosztuje nie więcej niż 30zł. Któraś z tych pierwszych dwóch firm dostarcza zestawy uszczelek na pierwszy montaż do VAG.
witam ! w golfie 4tdi arl 4×4 co ile przewidziana jest wymiana rozrządu?
Książkowo co 90 tys. km, czyli przy 80 tys. km warto rozważyć kompletną wymianę.
witam GOLF 5 sdi silnik BDK co ile przewidziana jest wymiana rozrządu?
Ksiązkowo pierwsza wymiana po 120k km. Kolejne co 90k km.
Audi a4 b7 brb co ile wymiana rozrządu? Książkowo co 120 k km. Czy zestaw rozrządu skf będze dobrym wyborem?
SKF to dobry zestaw. Wymiana co pięć lat lub przed osiągnięciem przebiegu zalecanego przez producenta
Ja zakupiłem zestaw Ruville. Czyli rolka napinająca, rolka zwrotna, pompa wody i pasek za 430 zł w intercars. Za wymiane zapłaciłem 250 zł, czas wymiany 2 godz. Czyli komlet z wymianą 680 zł.
Śilnik AWX 1.9 tdi 131KM 96KW. Poprzednio miałem Rolki SKF pasek Continental pompa wody Ruville i dodatkowo wymieniłem napinacz paska od klimatyzacji firmy INA to było najdroższe bo chyba 550 zł. Przejechałem 95 tyś. przez 6 lat :-O.
Witam,audi a6 c5 rok 2000 1.9 tdi 110KM silnik AVG co ile wymiana rozrządu?pozdrawiam
Jak w opisie – 50-60 tys km.
witam silnik golf 4 99 rok silnik alh.zestaw kit INA co ile wymiana wypada w tym aucie jak 60 procent to autostrada a zrobione juz 70 kk
Wymiana co 90 tys. km.
wita. Co ile powinno się wymienić rozrząd w VW Golf IV 1.9 TDI 90 KM z 2000 roku. I czy się orientujecie jaki jest koszt wymiany plus minus oczywiscie ( rozrząd z pompa wody + robocizna)
Wita. Wpis przeczyta.
Na jednej z aukcji internetowej sprzedawca chwalil sie ze jego zestaw zawiera pasek wzmacniany CT945 ktory jest przeznaczony na 90 000 a nie jak w przypadku CT867 ktory przeznaczony jest na 60 000
Jak dostaniesz gwarancję na piśmie na te 90000km to spoko 🙂
Witam , mam pytanie , czy powinno się wymieniać szpilkę , która znajduje się obok rozrządu?, czy przy zakupie nowego rozrządu jest ona w zestawie?
Jeśli chodzi o szpilkę rolki, która jest w zestawie, co widać na zdjęciu, to tak, powinno się wymieniać.
Witam
Niedawno stałem się właścicielem Skody Octavi I 1.9 tdi (AGR) 4×4 z 1999 roku. Stan licznika zgadza się z historią ASO i pokazuje 206 000 km. Chciałem nieznacznie podnieść moc tego auta. Mam pytanie: Co warto prewencyjnie wymienić, żeby bezproblemowo eksploatować to auto? Z góry dziękuję za odpowiedź.
silnik agr ..rozrzad wymieniać co 50tys.:) smiech na sali … krece na rozrzadach 100tys . olej wymieniajcie jak rajdowki jeszcze co 1000km . idityzm
Dzięki za rady odnośnie wymiany oleju :). Co do rozrządu, to każdy robi jak uważa, a zalecenia producenta z sufitu też się nie wzięły :).
Octavia 1.9 SDI, pierwszy rozrząd po 5.5 roku przebieg 90.5 tys, drugi przebieg 153tys po kolejnych 5.5 roku, teraz minęło 5 lat i stuknęło kolejne 65, czyli przebieg mam 218 tys i już zleciłem rozrząd. Zakładam komplet INA z pompą. W sobotę się okaże czy mocno stary rozrząd był zużyty i ewentualnie kolejny o 10 tys przeciągnę.
Witam . Posiadam golfa 4 1.9TDI90 km. Z przebiegiem 371.000 kilometrów . Trzy razy wymieniałem rozrząd kompletny z pompom i rolkaami co 80 tyś . bez wymiany oringów ,uszczelniaczy , i sucho żadnych wycieków .