Wymiana włączników opuszczania szyb w Passacie B5
W moim Passacie popsuł się jeden z włączników opuszczania szyb, który znajduje się na panelu przycisków lewych drzwi. Zawiódł ten najczęściej używany, czyli od szyby kierowcy. Klawisz osadzony jest na dwóch wypustach korpusu, będących zawiasami, jeden z nich odłamał się podczas opuszczania szyby, bez użycia nadmiernej siły. Przycisk co prawda działał, ale był luźny.
Panel przycisków sterowania szybami
Przed zakupem nowego panelu z wyłącznikami stanąłem przed wyborem – używany oryginał czy nowy zamiennik. Cena obu praktycznie identyczna – około 80zł. Nie udało mi się znaleźć fabrycznej części na pobliskich szrotach, a zakup przez internet wydawał mi się nieco ryzykowny – skoro mój 11 letni panel rozsypał ze starości, to inne będą pewnie w zbliżonym stanie. Ze względu na cenę, nie brałem pod uwagę części dostępnej w ASO. Kupiłem zamiennik Hans Preis Topran o oznaczeniu 112 408. Część oryginalna posiada symbol 1J4 959 857B. Topran znany jest z bardzo różnej jakości podzespołów – od totalnego szmelcu, po elementy o trwałości oryginału. Mój panel kosztował 72zł i na pierwszy rzut oka wyglądał tak samo jak ten fabryczny z auta.
Wymiana przycisków opuszczania szyb
Demontaż starych wyłączników i montaż nowych jest niezwykle prosty i można go wykonać na parkingu w praktycznie 10 minut.
Zacząć należy od usunięcia gumowego elementu uchwytu zamykania drzwi. Wystarczy go wysunąć w kierunku tapicerki, można się posłużyć płaskim wkrętakiem z założoną szmatką, chroniącą przed porysowaniem:
Teraz można wyjąć cały panel. Trzyma się on na kilku zatrzaskach i należy go ciągnąć z wyczuciem do góry, używając nieco siły. Nie są tu potrzebne żadne narzędzia:
Po wypięciu wtyku z wiązką kabli, za pomocą krzyżakowego wkrętaka trzeba wykręcić 3 śrubki , które mocują przyciski do panelu.
Wykonane przed chwilą czynności powtarzamy od końca – nakładamy nowe przełączniki, wkręcamy wkręty, nakładamy wtyk z wiązką, wciskamy panel w swoje miejsce i na koniec wkładamy gumową część rączki:
Jakość zamiennika Topran
Po złożeniu całości, okazało się, że przycisk od lewej tylnej szyby zacina się podczas jej zamykania. Przed montażem chodził płynnie, więc teraz obcierał o plastikową przegrodę panelu. Pomogła odrobinka smaru silikonowego nałożona na boczną ściankę klawisza. Drugi defekt, to podświetlenie. Działa „za dobrze” – świeci zbyt jasno, przez co oryginalny kolor głębokiej czerwieni zamienił się w jasno czerwony. Kontrast widać doskonale, patrząc na znajdujące się poniżej włączniki otwierania wlewu paliwa i klapy bagażnika.
Taki urok nieoryginalnych części zamiennych. Plusem jest w pełni sprawne otwieranie szyb, w tym dwufunkcyjne przednich (całkowite zamknięcie lub otworzenie po naciśnięciu lub pociągnięciu do końca).
W starym oryginale wystarczy rozebrac i wyczyscic grafitowane gumki i plytke PCB do ktorej dotykaja. U mnie pomoglo.
U mnie był pęknięty zawias klawisza, więc przeczyszczenie gumek nic by nie dało ;).