Wymiana tarcz i klocków hamulcowych z tyłu w Bravo 2

Tarcza sieger w pudełkuWymiana klocków hamulcowych czy też kompletu z tarczami, to czynność eksploatacyjna, która wcześniej czy później spotyka każdego posiadacza samochodu. Sama wymiana jest dość prosta, ale z uwagi na nasze i innych bezpieczeństwo, powinna być przeprowadzona starannie i bez pośpiechu. Poniżej przedstawię opis wymiany tarcz hamulcowych i klocków na tylnej osi Fiata Bravo 2 z 2007 roku.

Nowe tarcze hamulcowe i klocki – jakie kupić?

Częsty problem – jakie kupić klocki i tarcze hamulcowe – tanie, drogie czy może markowe? Na pewno dobre, czyli takie które zapewnią nam bezpieczeństwo. Drogie czy markowe wcale nie musi oznaczać, że będą dobre czy trwale, podobnie z tanimi.  Skąd więc wiedzieć, że dany zestaw hamulcowy będzie dobry (skuteczny), trwały i za rozsądne pieniądze? W sklepie motoryzacyjnym – sprzedawca może polecić dobry produkt, ale też taki, na którym ma wysoką marżę lub po prostu ma go na półce. Warto popytać znajomych, czy zaprzyjaźnionego mechanika. Cenne będą opinie w internecie, ale te od rzeczywistych użytkowników, a nie pisarzy forumowych, którzy w stopce lub profilu mają link do swojego sklepu internetowego :). O dobrych hamulcach w poprzednim samochodzie pisałem tutaj i tutaj. Dziś pora na kolejny zestaw, który założyłem na tylną oś do Fiata Bravo 2 z 2007 roku. W sklepie internetowym Martec, polecono mi tarcze Sieger, Producent dla mnie wtedy zupełnie nie znany, ale ludzie z zaufanego sklepu powiedzieli „Będzie Pan zadowolony” ;). Klocki kupiłem dużo wcześniej, bo trafiła się okazja na komplet przód i tył firmy EBC, która miała dobre opinie na forum Fiata i byłem ciekaw jak to będzie w praktyce.

Wymiana tarcz i klocków – co będzie potrzebne?

Prócz nowych tarcz i klocków, potrzebny będzie lewarek, klucz do kół i zestaw kluczy nasadowych czy nawet płaskich + typowe wkrętaki. Pomocny będzie zestaw do wciskania tłoczków hamulcowych, ale skuteczny będzie też klucz do szlifierki kątowej. Dodatkowo przyda się szczotka druciana, drobny papier ścierny, specjalny smar do układu hamulcowego i odtłuszczacz do tarcz – spray czy zwykły denaturat.

W pudełku nowa tarcza Sieger model 81470 w folii, instrukcja montażu (warto przeczytać) i specjalna pasta Plastilube.

Tarcze hamulcowe sieger

Tarcza sieger w pudełku

Producent klocków również dołączył smar.

Sieger - tarcza hamulcowa

Demontaż starych klocków i tarcz hamulcowych

Zaczynamy od zdjęcia koła. Bolce ułatwiające założenie felgi udało się odkręcić bez najmniejszego problemu. Kolejny etap to zdemontowanie zacisku – dwie śruby + zdjęcie linki od ręcznego. Zacisk trzeba powiesić na drucie czy sznurku zaczepionym o sprężynę.

Tarcza hamulcowa Bravo

Wieszanie na przewodzie elastycznym to proszenie się o kłopoty. Jeśli stare klocki nie chcą wyjść po dobroci, pomocny będzie duży plaski wkrętak.

Klocki i blaszki Bravo

By zdjąć tarczę, trzeba odkręcić jarzmo – też dwie śruby, które puściły bez większych problemów.

Bravo - jarzmo zacisku

Jeśli tarcza mocno trzyma się na piaście, pomoże opukanie młotkiem. Przed założeniem nowej tarczy trzeba koniecznie oczyścić szczotką drucianą lub mechanicznie (specjalna tarcza na wiertarce) piastę w miejscu styku z tarczą. Bez tego tarcza może być osadzona krzywo i będą bicia, spowodowane błędnym montażem, a nie jakością części.

W Fiacie Bravo, klocek porusza się w jarzmie w specjalnych blaszkach ze sprężystej stali. Jeśli w zestawie klocków nie ma nowych blaszek, stare koniecznie należy starannie oczyścić, odtłuścić i posmarować pastą dodaną do tarcz czy klocków. Warto sprawdzić czy prowadnice zacisku w jarzmie poruszają się lekko, a gumowe osłonki nie są uszkodzone. Po założeniu jarzma i osadzeniu klocków, czas na zacisk. Włączamy zapłon i odkręcamy korek zbiorniczka z płynem hamulcowym. By cofnąć tłok, należy nim jednocześnie kręcić i wciskać. I tu ważna uwaga: tłokiem LEWEGO zacisku (czyli od strony kierowcy) kręcimy w LEWO (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), tłokiem PRAWEGO zacisku (strona pasażera) kręcimy w PRAWO. Jeśli zaciski są w dobrej kondycji, to wszystko pójdzie gładko. Mam zestaw do wkręcania tłoka, ale znacznie wygodniejszy jest klucz do szlifierki kątowej. Przed zamontowaniem zacisku w jarzmie warto sprawdzić stan gumowej osłony tłoka, jej uszkodzenie to krótka droga do zapieczenia zacisku.

Bravo - nowe tarcze i klocki

Przed pracą z drugim kołem, warto skontrolować o ile podniósł się poziom płynu w zbiorniczku, nadmiar można odciągnąć dużą strzykawką (np. 100ml do kupienia za grosze w aptece).

Docieranie hamulców

Standardowo, po zamontowaniu nowych tarcz czy klocków, szczególnie z przodu samochodu, przez pewien czas (około 200-300km) należy jeździć ostrożniej i unikać gwałtownego hamowania. Pozwoli to na właściwe ułożenie się klocka i dopasowanie do tarczy. należy też pamiętać, że nowo założony zestaw ma na początku mniejszą skuteczność hamowania. W moim przypadku, 2 dni po wymianie miałem trasę 500 km, 90% trasy i 10% miasta, gdzie klocki na pewno ułożyły się do tarcz. Tylne felgi nie parzyły, więc zaciski pracowały prawidłowo, próba ręcznego na luźnej nawierzchni też wypadała pomyślnie – hamulce blokowały obydwa tylne koła.

Tarcze Sieger po 10.000 km

Hamulce na tylnej osi montowałem w kwietniu, przy przebiegu 151 757 km. W listopadzie, przy okazji zmiany kół na zimowe, miałem okazję sprawdzić jak wyglądają tarcze. Licznik wskazywał 161 022 km, więc zestaw przejechał prawie 10 000 km. Tarcze nie są malowane, więc w miejscu, gdzie nie pracują z klockiem, pojawił się normalny, delikatny rdzawy nalot. Na krawędzi, po wewnętrznej jak i zewnętrznej stronie ledwo można wyczuć rant, więc zużycie jest praktycznie znikome, do tego brak przebarwień – dla mnie tarcze Sieger pozytywnie przeszły test :). Parę dni później wykonywałem okresowe badanie techniczne – test hamulców wypadł idealnie – zarówno nożny jak i ręczny. Siła hamowania na obydwu kołach była praktycznie równa. Jeśli ktoś szuka dobrych i trwałych tarcz hamulcowych nie rujnujących domowego budżetu – polecam zestaw firmy Sieger.

 

5 komentarzy

Leave a Reply