Wymiana pompy tandemowej – podciśnienia i paliwa
Demontaż w Passacie pompy tandemowej, zwanej też pompą vacuum nie jest trudny, na cały zabieg trzeba poświęcić około dwóch godzin. Potrzebne będą podstawowe narzędzia, typu klucze płaskie, nasadowe, imbusowe, szczypce czy wkrętaki. Przydatna będzie również pompa próżniowa do odpowietrzenia układu paliwowego lub duża strzykawka (100ml). Należy również zaopatrzyć się w nową uszczelkę do pompy. Poniższy opis dotyczy silnika 1.9 TDI PD o oznaczeniu AVF, który jest umieszczony wzdłuż samochodu, ale prace będą przebiegały podobnie w innych silnikach z pompowtryskiwaczami.
Przygotowania do demontażu pompy
Prace rozpocząłem od zdemontowania osłony silnika. Pod 3 zaślepkami znajdują się 3 nakrętki z podkładkami, które wykręciłem za pomocą nasadowego klucza 10.
Po zdjęciu osłony, wyjąłem gąbkę znajdującą się dookoła głowicy. Pompa vacuum jest zasłonięta przez plastikową rurę dolotową, którą również należy zdemontować. Na początek wyjąłem dwa zabezpieczenia – jeden z EGR, drugi z rury znajdującej się w okolicach filtra oleju. Tam też do wykręcenia jest jeszcze jedna śruba (klucz 10), która mocuje rurę do uchwytu. Z zaworu EGR można też odpiąć przewód podciśnienia. Z czujnika ciśnienia doładowania koniecznie musimy odłączyć wtyczkę i wypiąć przewody paliwowe.
Teraz można delikatnie zdemontować rurę dolotową. Przed jej całkowitym wyciągnięciem trzeba wykręcić zawór N18 i otworzyć zapinki trzymające rurki instalacji podciśnienia:
Teraz jest już całkiem niezły dostęp do pompy, która jest przykręcona do głowicy.
Wyjęcie pompy tandemowej z Passata
Przed wykręceniem śrub mocujących pompę, zdjąłem z niej wąż paliwowy zasilający. Za pomocą szczypiec zsunąłem opaskę i przy pomocy płaskiego klucza 7 zepchnąłem wąż z króćca. Na wężu od podciśnienia założona jest jednorazowa opaska zaciskowa – otworzyłem ją przez wsadzenie i przekręcenie płaskiego wkrętaka w zagięciu.
Teraz pozostały do wykręcenia cztery śruby mocujące – dwie górne na klucz imbusowy 6, do których jest bardzo łatwy dostęp, oraz dwie dolne na klucz imbusowy 5. Jedna z nich znajduje się pod metalowym kolankiem układu chłodzenia. Ja wsadziłem w tą śrubę dłuższą część imbusowego klucza kątowego, a na krótszą założyłem klucz nasadowy z grzechotką, równolegle do pompy. Dzięki temu dosyć łatwo udało mi się ją wykręcić.
Następny krok to odsunięcie pompy od głowicy (poleci trochę paliwa) i uniesienie jej delikatnie do góry. Na dolnym króćcu znajduje się wąż powrotu z czujnikiem temperatury paliwa G81. Tu też trzeba zsunąć opaskę samozaciskową i za pomocą płaskiego klucza 7 zepchnąć wąż.
Odsłonięte miejsce mocowania głowicy należy dokładnie oczyścić za pomocą szmatki. Moja stara, zdemontowana pompa została wyprodukowana przez firmę LUK, a jej oznaczenie to 038 145 209 A.
Do tej pompy pasuje zestaw dwóch gumowych uszczelek o numerach 038 109 293 i 038 109 293 A.
Montaż pompy tandemowej w silnikach 1.9TDI PD
Zamocowanie vacuum pompy jest czynnością odwrotną do demontażu. Ja zakładałem nowszy model pompy firmy BOSCH o oznaczeniu 038 145 209 Q z 2010 roku.
Ta pompa posiada wkręcany króciec podciśnienia, który nie obluzowuje się, jak to ma miejsce w pompach LUK.
Posiada ona też inną uszczelkę – jest to duża, wyprofilowana blaszka, oznaczona numerem 038 145 215.
Uszczelka powinna być oczywiście nowa, szczególnie ta blaszana.
Pierwsza czynność jaką wykonałem, to założenie węża powrotu paliwa i nasunięcie opaski. Następnie założyłem pompę. Wcześniej ustawiłem wałek w takim samym położeniu jak w starej. Dzięki temu całość ładnie przylegała do głowicy. Wkręciłem delikatnie wszystkie śruby, uważając szczególnie by te mniejsze nie spadły na dolną osłonę silnika. Po ich dokręceniu założyłem wąż paliwa i podciśnienia, na ten ostatni zamocowałem nową opaskę ze śrubą.
Na koniec pozostało założyć rurę dolotową, przykręcić do niej zawór N18, zamocować rurki podciśnienia itp.
Pierwsze uruchomienie
Przed uruchomieniem silnika polecam odpowietrzyć układ paliwowy. Jeśli nie posiadamy specjalnej pompki próżniowej, można posłużyć się dużą strzykawką 100ml – do kupienia w aptece za 4zł. Na początek można trzy razy włączyć i wyłączyć zapłon, by pompa w baku zrobiła wstępne ciśnienie. Następnie ściągamy wąż powrotny z zaworka na filtrze paliwa, zakładamy na pompkę i robimy próżnię do momentu aż olej napędowy zacznie napływać do pojemnika. Jeśli robimy to strzykawką, to zakładamy ją na wężyk, odciągamy tłok, zaciskamy wąż, ściągamy strzykawkę, wciskamy jej tłok, zakładamy na wąż, zaciągamy tłok i powtarzamy te czynności aż pojawi się paliwo.
Jeśli nie odpowietrzymy układu w powyższy sposób, to czeka nas kręcenie rozrusznikiem. Najczęściej jest to 6 do 8 razy po 10 sekund, nim silnik zaskoczy.
Warto zrobić kilka kilometrów jazdy próbnej i sprawdzić, czy pompa nie cieknie, a podciśnienie prawidłowo wspomaga hamulce i steruje turbosprężarką.
Dla zainteresowanych polecam krótki film o pompie tandemowej stosowanej w silnikach diesla z pompowtryskiwaczami grupy VAG.
Okazało się że nie, silnik zapalił dokładnie za pierwszej próbie po 4/6 sekundach.