Naprawa znaczka FIAT na tylnej klapie
Większość posiadaczy Bravo II spotkał problem z emblematem Fiat umieszczonym na tylnej klapie. W niektórych wersjach jest to tylko znaczek, w innych jego naciśnięcie powoduje otwarcie pokrywy bagażnika. W pierwszych latach produkcji logo było nietrwałe i pod wpływem warunków atmosferycznych rozwarstwiało się i odpadało. Cena w ASO całego wyłącznika ze znaczkiem to ~139zł, więc sporo. Wymiana nie jest skomplikowana, ale trzeba zdemontować plastikową maskownicę wewnętrznej części klapy. Okazuje się, że niewielkim nakładem pracy można przywrócić tylny emblemat do stanu fabrycznego, dodatkowo całkowity koszt będzie mniejszy niż 20zł.
Emblemat Fiat na tylnej klapie w Bravo
Szukając samochodu dla siebie, oglądałem kilka Fiatów Bravo i większość z nich miała tylny znaczek Fiat w złym stanie – rozwarstwiony, pozółknięty, lub nie było go wcale. Samochód który kupiłem miał tylko takie szpecące pozostałości:
Dodatkowo znaczek nie był ruchomy – nie dało się na niego nacisnąć. Początkowo myślałem, że odpadła część przycisku i ktoś nakleił w to miejsce logo Fiata, które uległo zniszczeniu od słońca i deszczu. Zakupiłem więc cały nowy emblemat z wyłącznikiem otwierającym klapę bagażnika:
Cena dosyć wysoka – 139zł. Zaraz po zakupie okazało się, że w moim samochodzie tylny emblemat nie posiada włącznika zamka klapy, ponieważ na konsoli środkowej znajduje się przycisk z tą funkcją. Teoretycznie mógłbym zamontować ten zakupiony, bo mechanicznie jest identyczny, ale jego wysoka cena skłoniła mnie do zwrotu. Sprzedawca nie miał na stanie znaczka bez wyłącznika, zacząłem więc poszukiwania innego rozwiązania.
Regeneracja emblametu Fiat klapy bagażnika w Bravo II
Natrafiłem w internecie na bloga posiadacza Fiata Bravo, który opisał sposób naprawy logo Fiata – oryginalny wpis.
Zakupiłem więc przedni znaczek pasujący do Fiata Panda i Bravo. Jego rozmiar to 95mm. Nie wiem, czy jest to odpowiednik, czy oryginał. Jakość wykonania jest bardzo dobra, koszt niewielki – 10zł + 6zł wysyłka.
Emblemat posiada mocowanie na jedną śrubę i nie pasuje mechanicznie na tylną klapę. Trzeba więc ze srebrnej ramki wydobyć samo logo. Najlepiej posłużyć się multitoolem (multiszlifierką) z mini tarczą do cięcią:
Dziesięć minut pracy i emblemat nie posiada ramki:
Już na tym etapie wyraźnie widać, że ramka i logo to dwa różne elementy, sklejone ze sobą za pomocą dosyć mocnej, czarnej pianki. Ja za pomocą kombinerek odłamałem dwa górne rogi. Dało mi to dostęp, między ramkę a logo. Następny krok to odłączenie tych elementów. Należy wykonać to delikatnie, gdyż spodnia część logo (szary plastik) to jego tło. Uszkodzenie będzię prześwitującą dziurką, którą można zamalować np. czerwonym lakierem do paznokci.
Oderwane logo trzeba oczyścić z pozostałości kleju. Ostatni etap, to zamocowanie go w samochodzie. Do przyklejenia nie nadają się kleje cyjanoakrylowe typu super glue, czy agresywne do PCV, które nadtapiają łączone powierzchnie. Moim zdaniem najlepszy jest dwuskładnikowy klej epoksydowy typu poxipol. Jak kupiłem o kilka złotych tańszy Dragon o takim samym składzie:
Przed rozrobieniem kleju, dokładnie wyczyściłem pozostałości emblematu zamontowane w samochodzie. Następnie z jednej i drugiej tubki wycisnąłem po 4cm kleju i utwardzacza, dokładnie wymieszałem i naniosłem na logo, zaczynając od środka. Klej raczej nie powienien znajdować się blisko krawędzi, bo jego nadmiar może zostać wyciśnięty poza logo, co będzie brzydko wyglądać. Jeśli posiadany w samochodzie emblemat pełni rolę wyłącznika zamka klapy, to można, jak proponuje autor linkowanego wyżej wpisu, wyśrodkować znaczek za pomocą klinów z zapałek.
Po przyłożeniu i przyciśnieciu logo do ramki, otworzyłem klapę i położyłem na znaczek butelkę 1,5l z wodą, uzyskując docisk na czas wiązania kleju. Efekt pracy uważam za bardzo zadowalający:
Nowy znaczek jest plastikowy, więc liczę że przetrwa długie lata w takim stanie.
Witam,
Gdzie udało Ci się kupić znaczek tak tanio?
Mam identyczny problem ale nie mogę znaleźć „dawcy” tak tanio.
Z góry dzięki za ewentualny namiar.
Kupowałem na allegro od sprzedawcy vickyn
Znaczek wg ww. Opisu zrobiony
Witam, dzisiaj podjąłem się powyższego zadania i znaczka nie trzeba obrabiać w żaden sposób, spokojnie odejdzie poprzez go blaszką lub bardzo małym płaskim śrubokrętem
A ja kupiłem na allegro gotowy nowy wkład do logo o średnicy 95 mm.
Kosztowało mnie to 30 zł wraz z przesyłką.
Usunięcie starego i przyklejenie nowego zajęło mi 10 min.
Czy po przyklejeniu tego znaczka bez problemu otwiera się klapa bagażnika? Juz kupiłam taki emblemat i przymierzam się do jego przyklejenia, ale w moim bravo jest mechanizm otwierania zamka po naciśnięciu znaczka.
Znaczek z przyciskiem naprawia się w ten sam sposób, trzeba tylko równo ustalić emblemat np. za pomocą zapałek i uważać, by klej nie rozlał się za daleko, blokując możliwość wciśnięcia.
Odgrzewam temat. U mnie również znaczek na tylnej klasie wymaga wymiany – jest z przyciskiem otwierania bagażnika. Moje wątpliwości: znaczek oryginał ma 95mm, a znaczek zakupiony i przedstawiony w tym sposobie wymiany ma na rewersie oznaczenie B632, …czyżby miał on 85mm!? Na znanym portalu zakupowym tak oznaczony jest znaczek 85mm. Czyżby pasował ten z emblematu 85mm?
po wpisaniu B632 google pokazują obrazy ze znaczkami 95mm (jak we wpisie) jak i dekielki do felg… Tak czy owak znaczek musi mieć 95mm, by pasował do klapy
Na allegro widziałem samą taką plakietkę na wymiar, można znaleźć pod hasłem:
Znaczek logo Fiat 95mm reperaturka przód tył
na tył trzeba podobno obciąć srebrną obwódkę. Dopiero zamówiłem, nie wiem co mi z tego wyjdzie, Sam niestety sprzedaję swojego Braviacza po 10 latach 🙁
Ja swojego też sprzedałem rok temu po 6 latach.