Naprawa czujnika włącznika świateł stop w Kia Cee’d

Zaraz po zakupie samochodu i diagnostyce komputerowej, okazało się, że w sterowniku mojego Cee’da siedzi sobie błąd P0504. Nie był on sygnalizowany żadną kontrolką, a objawem był losowy brak świateł stop. Problem dość niebezpieczny, ale łatwy do usunięcia bez zakupu nowych części.

Błąd P0504 – brak świateł stop

Opis błędu P0504 to brak korelacji włącznika A i B świateł stop. Krótkie wyjaśnienie jak to działa, pomoże w naprawie. Włącznik czy też czujnik świateł stop w Kia Cee’d składa się z dwóch włączników w jednej obudowie. Jeden bezpośrednio zapala lampy świateł stop, drugi przekazuje sygnał do sterownika. Działa to tak, że gdy pedał hamulca nie jest wciśnięty przełącznik podłączony do sterownika jest zwarty (załączony) a przełącznik sterujący lampami jest rozwarty (wyłączony). Po wciśnięciu pedału stop, jeden przełącznik jest rozwierany (rozłączany), a drugi zwierany (załączany) i świecą światła stopu. Czyli jeśli jeden włącznik jest zwarty, drugi musi być rozwarty i odwrotnie. Jeśli jeden i drugi ma taki sam stan (A i B rozwarty lub A i B zwarty), to sterownik silnika wie, że coś jest nie tak i zapisuje błąd P0504. Awaria czujnika świateł stop może powodować brak tych świateł oraz problemy z tempomatem.

Naprawa czujnika / włącznika STOP w Kia Cee’d

Włącznik / czujnik świateł stop w Kia Cee’d znajduje się przy pedale hamulca. Na początek trzeba odłączyć 4 pinową wtyczkę, a później okręcić płaskim kluczem nakrętkę od strony pedału (dolną). Górnej staramy się nie ruszać (lub zaznaczamy jej pozycję), gdyż ustala ona położenie czujnika i tym samym uzależnia włączenie świateł od głębokości naciśnięcia stopu, czyli czułość zadziałania.

Po wciśnięciu wypustów z boku obudowy, można ją zsunąć i rozpołowić czujnik:

A tak to wygląda od góry:

Styki, co też proponuję zrobić, da się wysunąć z obudowy. Widać dokładnie, który obwód załącza światła stop – dla bezpieczeństwa są tam dwa kontakty, do tego widać czarne ślady iskrzenia – efekt załączania prądu o natężeniu 2A. Ciemniejszą blaszkę o mniejszej grubości należy dogiąć w kierunku styków – to ona była winowajcą braku świateł stop przy hamowaniu. Styki dokładnie trzeba oczyścić – polecam multitool z mała tarczą drucianą lub drobny papier ścierny:

Ja dodatkowy popsikałem te elementy i styki kostki środkiem Kontakt S, specjalnym do elektryki:

Na koniec, po starannym sprawdzeniu wszystkiego, składamy włącznik w całość:

W samochodzie włącznik trzeba zamontować dokładnie w tej pozycji, w której był fabrycznie. Czyli pedał hamulca w spoczynku – światła nie świecą, pedał lekko wciśnięty – światła zapalają się. Same światła muszą włączać się pewnie, bez migania itp. Jeśli tak jest, to kasujemy błąd P0504, kilka prób hamulca i kilkudniowa obserwacja czy światła się zapalają.

Podsumowanie

Nowy oryginalny włącznik znalazłem na allegro za 55 zł, chiński zamiennik Topran za 25 zł. Mimo, że włącznik ma duży wpływ na nasze bezpieczeństwo, uważam, że warto podjąć próbę naprawy, a na pewno będzie to lepsza opcja niż tani zamiennik. U mnie stop działa bez zarzutu już ponad pół roku, także zabieg zakończył się powodzeniem.

2 komentarze

Leave a Reply