Golf III i instalacja elektryczna haka holowniczego
Ostatnio podłączałem instalację haka holowniczego do instalacji w Golfie 3 1.9 TDI. Oryginalny hak (firmy bodajże Wesfalia) ma kabel zakończony wtyczką, którą wpina się w gniazdo lewej tylnej lampy. Wygodne i… drogie. Dobry hak można kupić za niecałe 300 złotych, z homologacją, dopuszczalną masą przyczepy 1600kg, gniazdem elektrycznym z podłączonym kablem, śrubami – po prostu kompletny zestaw. Montaż mechaniczny jest prosty (wszystko pasuje w oryginalne mocowania w Golfie). Dla większości, problem stanowi instalacja elektryczna. W zestawie znajdują się specjalne konektorki, które zaciska się na kablu w aucie i kablu instalacji haka. Podłączając korzystałem z dwóch ściąg – rozpiska kabli w Golfie i rozpiska kabli instalacji haka. Żeby było łatwiej innym w przyszłości, opisuję wszystko w jednym miejscu.
Opis dotyczy Golfa III, należy wpiąć się w kable idące do dużej wtyczki podłączonej do lewej lampy (mała wtyczka zasila prawą lampę), poniżej tabelka:
Kable GOLF 3 |
Kable Hak | Funkcja |
czarno-biały | żółty | migacz lewy |
czarno-zielony | zielony | migacz prawy |
szaro-czarny | czarny | pozycyjne lewe |
szaro-czerwony | brązowy | pozycyjne prawe |
czarno-czerwony | czerwony | stop |
szaro-niebieski | niebieski | przeciwmgłowe tylne |
brązowy | biały | masa |
czarno-biały | BRAK | wsteczne |
Przydatnym może się okazać jeszcze rozpiska pinów gniazda – po montażu będzie można przetestować występujące tam sygnały. Jeśli test ma być przeprowadzony na przyczepce, trzeba być pewnym poprawności jej instalacji. Widziałem wiele przyczepek typu SAM, w których instalacja elektryczna była kompatybilna tylko z jednym samochodem.
Sporo przydatnych informacji o hakach holowniczych można znaleźć na stronie haki holownicze. Napisz, jeśli miałeś jakieś problemy z instalacją haka holowniczego w samochodzie.
One Comment