Montaż nowych tarcz i klocków w Golfie III

Jednym z aut w rodzinie jest Golf III z 1995 roku z 90 konnym silnikiem TDI o oznaczeniu 1z, który służy niezawodnie od ponad 5 lat. Ostatnio przyszedł czas na wymianę przednich tarcz hamulcowych (pierwszy raz odkąd został zakupiony samochód) i klocków (druga wymiana od zakupu auta). Niżej opisane czynności zajęły mi około 2 godzin w niedzielne popołudnie, łącznie z wymianą płynu hamulcowego i odpowietrzeniem układu. Użyte narzędzia to zestaw kluczy płaskich, zestaw kluczy nasadowych z grzechotką, młotek, wkrętaki. Warto też mieć pod ręką odrdzewiacz i rozpuszczalnik.

Zestaw hamulcowy na przednią oś do Golfa III 1.9 TDI GT

Przed wymianą sprawdziłem w katalogu jakie tarcze i klocki powinny zostać zakupione. Dane te zweryfikowałem z tym, co faktycznie było zamontowane w samochodzie. Na przedniej osi został zamontowany układ hamulcowy Lucas z litymi tarczami o średnicy 256mm i grubości 12,9mm. Pasujące klocki posiadają szerokość 119mm, wysokość 69,7mm, grubość 19mm. Na górze znajduje się sprężysty drut dociskający.

Poszukiwania odpowiedniego zestawu zacząłem od internetowego sklepu Martec, gdzie kupowałem już hamulce do Passata, z których jestem zadowolony. Znalazłem pasujący komplet, którego producentem jest firma Steinhof:

Cały zestaw posiada bardzo przyzwoitą cenę. Dwa dni później paczka była u mnie w domu:

Tarcza i klocki Steinhof do Golfa IIIPrócz dwóch tarcz i czterech klocków, w pudełku znalazła się również specjalna pasta montażowa Plastilube, stosowana również przez firmę ATE.

Demontaż starych tarcz i klocków hamulcowych w Golfie

Mając zakupiony odpowiedni zestaw, można przystąpić do prac przy samochodzie. Standardowo zacząć należy od poluzowania śrub trzymających koło, następnie uniesienia zabezpieczonego samochodu na lewarku i zdemontowania koła. W Golfie 3 tarcza jest przykręcona do piasty za pomocą małej śruby na wkrętak krzyżakowy. Prawie zawsze są problemy z jej wykręceniem. Przydatny jest wkrętak udarowy i odrdzewiacz typu WD40. Warto obficie spryskać nim łeb śruby i ostukać młotkiem tarczę:

Tarcza w Golfie III

Odrdzewiacz zaczyna działać, a w tym czasie można zacząć odkręcać zacisk od jarzma – niezbędne będą 2 klucze – najlepiej płaski i nasadowy na grzechotce. Płaskim trzymamy nakrętkę, grzechotką wykręcamy prowadnicę:

Prowadnice zacisku w Golfie IIIJa odkręcam najpierw dolne mocowanie, unoszę zacisk i usuwam stare klocki hamulcowe:

Odkręcenie zacisku w Golfie III

Następnie wykręcam górną prowadnicę i zacisk podwieszam na sprężynie zawieszenia, by nie doszło do uszkodzenia elastycznego przewodu hamulcowego. Po wykręceniu jarzma czas na spryskaną wcześniej śrubę. Warto znowu ostukać tarczę. Jeśli mamy wkrętak udarowy, wystarczy założyć na niego niezniszczony bit krzyżakowy, uderzyć młotkiem i śruba powinna zostać wykręcona. Można obyć się bez wkrętaka – wystarczy mocny śrubokręt przystosowany do uderzania młotkiem. Po przyłożeniu go do śruby i kilkukrotnym ostukaniu, śruba powinna puścić, co umożliwia zdemontowanie tarczy:

Zdjęta tarcza hamulcowa Golf IIIW moim przypadku jedną śrubę tarczy udało się wykręcić, druga niestety nie chciała puścić i została rozwiercona, a otwór w piaście ponownie nagwintowany.

Montaż tarcz i klocków hamulcowych na przedniej osi w Golfie III

Przed montażem nowych części, należy dokładnie wyczyścić piastę, w innym przypadku można się spodziewać bicia tarcz. Dokładnego oczyszczenia wymagają również prowadnice zacisków, które również należy nasmarować pastą montażową. Do usunięcia starego smaru i zabrudzeń bardzo dobrze nadaje się denaturat lub rozpuszczalnik nitro, są również specjalne środki w sprayu. Miejsca, po których porusza się klocek hamulcowych tak samo należy oczyścić. Uszkodzone gumowe osłonki muszą zostać wymienione na nowe – koszt kilku złotych.

Montaż zacząłem od przykręcenia tarczy do piasty – łeb śruby nie może wystawać poza powierzchnię tarczy. Następnie przykręciłem jarzmo. Ponieważ grubość tarczy i nowych klocków jest znacznie większa niż starych, trzeba cofnąć tłok w zacisku. W tym celu włączyłem zapłon (samochód posiada pompę ABS) i odkręciłem korek zbiornika z płynem hamulcowym. Cofając tłok obserwowałem poziom płynu i nadmiar odciągnąłem strzykawką, unikając rozlania. Tak przygotowany zacisk zamocowałem wstępnie za pomocą górnej, nasmarowanej prowadnicy. Miejsca styku klocka z zaciskiem posmarowałem pastą miedzianą, by nie piszczały. Raczej nie jest to konieczne, bo klocki posiadają specjalną warstwę Anti-noise shims. Gdy jesteśmy pewni poprawnego osadzenia tych elementów, można ostatecznie przykręcić zacisk do jarzma.

Zacisk hamulcowy w Golf IIIFinalnie prawa strona z nowymi tarczami i klockami wyglądała tak:

Nowe hamulce Golf III prawa strona

Lewe koło z tarczą przykręconą za pomocą starej śruby:

Nowe hamulce z przodu - lewe koło

Przed założeniem kół tarcze należy obowiązkowo odtłuścić po zewnętrznej i wewnętrznej stronie za pomocą specjalnego sprayu, rozpuszczalnika lub denaturatu!

Docieranie hamulców

Prawidłowe docieranie klocków i tarcz w początkowym okresie użytkowania jest bardzo ważne. Pierwsze hamowanie należy przeprowadzić przy prędkości 80km/h delikatnie naciskając i odpuszczając pedał hamulca. Przez następne 300-500km powinno się unikać gwałtownych hamowań. Dzięki temu nowe elementy układu hamulcowego zostaną właściwie dopasowane do siebie, co pozwoli na ich długą eksploatację. Zamontowany zestaw z powyższego opisu skutecznie zatrzymuje samochód od ponad 6 miesięcy.

Leave a Reply