Golf III i instalacja elektryczna haka holowniczego

Ostatnio podłączałem instalację haka holowniczego do instalacji w Golfie 3 1.9 TDI. Oryginalny hak (firmy bodajże Wesfalia) ma kabel zakończony wtyczką, którą wpina się w gniazdo lewej tylnej lampy. Wygodne i… drogie. Dobry hak można kupić za niecałe 300 złotych, z homologacją, dopuszczalną masą przyczepy 1600kg, gniazdem elektrycznym z podłączonym kablem, śrubami – po prostu kompletny zestaw. Montaż mechaniczny jest prosty (wszystko pasuje w oryginalne mocowania w Golfie). Dla większości, problem stanowi instalacja elektryczna. W zestawie znajdują się specjalne konektorki, które zaciska się na kablu w aucie i kablu instalacji haka. Podłączając korzystałem z dwóch ściąg – rozpiska kabli w Golfie i rozpiska kabli instalacji haka. Żeby było łatwiej innym w przyszłości, opisuję wszystko w jednym miejscu.

Opis dotyczy Golfa III, należy wpiąć się w kable idące do dużej wtyczki podłączonej do lewej lampy (mała wtyczka zasila prawą lampę), poniżej tabelka:

Kable GOLF 3
Kable Hak Funkcja
czarno-biały żółty migacz lewy
czarno-zielony zielony migacz prawy
szaro-czarny czarny pozycyjne lewe
szaro-czerwony brązowy pozycyjne prawe
czarno-czerwony czerwony stop
szaro-niebieski niebieski przeciwmgłowe tylne
brązowy biały masa
czarno-biały BRAK wsteczne

Przydatnym może się okazać jeszcze rozpiska pinów gniazda – po montażu będzie można przetestować występujące tam sygnały. Jeśli test ma być przeprowadzony na przyczepce, trzeba być pewnym poprawności jej instalacji. Widziałem wiele przyczepek typu SAM, w których instalacja elektryczna była kompatybilna tylko z jednym samochodem.

Sporo przydatnych informacji o hakach holowniczych można znaleźć na stronie haki holownicze. Napisz, jeśli miałeś jakieś problemy z instalacją haka holowniczego w samochodzie.

One Comment

Leave a Reply