Wymiana pompy tandemowej – podciśnienia i paliwa

Pompa podciśnienia i paliwa BoschDemontaż w Passacie pompy tandemowej, zwanej też pompą vacuum nie jest trudny, na cały zabieg trzeba poświęcić około dwóch godzin. Potrzebne będą podstawowe narzędzia, typu klucze płaskie, nasadowe, imbusowe, szczypce czy wkrętaki. Przydatna będzie również pompa próżniowa do odpowietrzenia układu paliwowego lub duża strzykawka (100ml). Należy również zaopatrzyć się w nową uszczelkę do pompy. Poniższy opis dotyczy silnika 1.9 TDI PD o oznaczeniu AVF, który jest umieszczony wzdłuż samochodu, ale prace będą przebiegały podobnie w innych silnikach z pompowtryskiwaczami.

Przygotowania do demontażu pompy

Prace rozpocząłem od zdemontowania osłony silnika. Pod 3 zaślepkami znajdują się 3 nakrętki z podkładkami, które wykręciłem za pomocą nasadowego klucza 10.

Osłona na silniku TDIPo zdjęciu osłony, wyjąłem gąbkę znajdującą się dookoła głowicy. Pompa vacuum jest zasłonięta przez plastikową rurę dolotową, którą również należy zdemontować. Na początek wyjąłem dwa zabezpieczenia – jeden z EGR, drugi z rury znajdującej się w okolicach filtra oleju. Tam też do wykręcenia jest jeszcze jedna śruba (klucz 10), która mocuje rurę do uchwytu. Z zaworu EGR można też odpiąć przewód podciśnienia. Z czujnika ciśnienia doładowania koniecznie musimy odłączyć wtyczkę i wypiąć przewody paliwowe.

Silnik TDI po zdjęciu osłonyTeraz można delikatnie zdemontować rurę dolotową. Przed jej całkowitym wyciągnięciem trzeba wykręcić zawór N18 i otworzyć zapinki trzymające rurki instalacji podciśnienia:

Demontaż plastikowej rury dolotowejTeraz jest już całkiem niezły dostęp do pompy, która jest przykręcona do głowicy.

Wyjęcie pompy tandemowej z Passata

Przed wykręceniem śrub mocujących pompę, zdjąłem z niej wąż paliwowy zasilający. Za pomocą szczypiec zsunąłem opaskę i przy pomocy płaskiego klucza 7 zepchnąłem wąż z króćca. Na wężu od podciśnienia założona jest jednorazowa opaska zaciskowa – otworzyłem ją przez wsadzenie i przekręcenie płaskiego wkrętaka w zagięciu.

Odsłonięta pompa tandemowa w PassacieTeraz pozostały do wykręcenia cztery śruby mocujące – dwie górne na klucz imbusowy 6, do których jest bardzo łatwy dostęp, oraz dwie dolne na klucz imbusowy 5. Jedna z nich znajduje się pod metalowym kolankiem układu chłodzenia. Ja wsadziłem w tą śrubę dłuższą część imbusowego klucza kątowego, a na krótszą założyłem klucz nasadowy z grzechotką, równolegle do pompy. Dzięki temu dosyć łatwo udało mi się ją wykręcić.

Następny krok to odsunięcie pompy od głowicy (poleci trochę paliwa) i uniesienie jej delikatnie do góry. Na dolnym króćcu znajduje się wąż powrotu z czujnikiem temperatury paliwa G81. Tu też trzeba zsunąć opaskę samozaciskową i za pomocą płaskiego klucza 7 zepchnąć wąż.

Miejsce mocowania pompy podciśnienia

Odsłonięte miejsce mocowania głowicy należy dokładnie oczyścić za pomocą szmatki. Moja stara, zdemontowana pompa została wyprodukowana przez firmę LUK, a jej oznaczenie to 038 145 209 A.

Pompa tandemowa LUK starego typu

Do tej pompy pasuje zestaw dwóch gumowych uszczelek o  numerach 038 109 293 i 038 109 293 A.

Pompa podciśnienia LUK

Montaż pompy tandemowej w silnikach 1.9TDI PD

Zamocowanie vacuum pompy jest czynnością odwrotną do demontażu. Ja zakładałem nowszy model pompy firmy BOSCH o oznaczeniu 038 145 209 Q z 2010 roku.

Pompa podciśnienia i paliwa BoschTa pompa posiada wkręcany króciec podciśnienia, który nie obluzowuje się, jak to ma miejsce w pompach LUK.

Króciec podciśnienia w pompie BoschPosiada ona też inną uszczelkę – jest to duża, wyprofilowana blaszka, oznaczona numerem 038 145 215.

Uszczelka 038145215Uszczelka powinna być oczywiście nowa, szczególnie ta blaszana.

Pierwsza czynność jaką wykonałem, to założenie węża powrotu paliwa i nasunięcie opaski. Następnie założyłem pompę. Wcześniej ustawiłem wałek w takim samym położeniu jak w starej. Dzięki temu całość ładnie przylegała do głowicy. Wkręciłem delikatnie wszystkie śruby, uważając szczególnie by te mniejsze nie spadły na dolną osłonę silnika. Po ich dokręceniu założyłem wąż paliwa i podciśnienia, na ten ostatni zamocowałem nową opaskę ze śrubą.

Zamontowana nowa pompa tandemowaNa koniec pozostało założyć rurę dolotową, przykręcić do niej zawór N18, zamocować rurki podciśnienia itp.

Pierwsze uruchomienie

Przed uruchomieniem silnika polecam odpowietrzyć układ paliwowy. Jeśli nie posiadamy specjalnej pompki próżniowej, można posłużyć się dużą strzykawką 100ml – do kupienia w aptece za 4zł. Na początek można trzy razy włączyć i wyłączyć zapłon, by pompa w baku zrobiła wstępne ciśnienie. Następnie ściągamy wąż powrotny z zaworka na filtrze paliwa, zakładamy na pompkę i robimy próżnię do momentu aż olej napędowy zacznie napływać do pojemnika. Jeśli robimy to strzykawką, to zakładamy ją na wężyk, odciągamy tłok, zaciskamy wąż, ściągamy strzykawkę, wciskamy jej tłok, zakładamy na wąż, zaciągamy tłok i powtarzamy te czynności aż pojawi się paliwo.

Jeśli nie odpowietrzymy układu w powyższy sposób, to czeka nas kręcenie rozrusznikiem. Najczęściej jest to 6 do 8 razy po 10 sekund, nim silnik zaskoczy.

Warto zrobić kilka kilometrów jazdy próbnej i sprawdzić, czy pompa nie cieknie, a podciśnienie prawidłowo wspomaga hamulce i steruje turbosprężarką.

Dla zainteresowanych polecam krótki film o pompie tandemowej stosowanej w silnikach diesla z pompowtryskiwaczami grupy VAG.

Tagi .Dodaj do zakładek Link.

284 odpowiedzi na „Wymiana pompy tandemowej – podciśnienia i paliwa

  1. Tomek mówi:

    Witam serdecznie, jaki jest gwint w otworze pod korkiem na imbus (musze dopasowac wcześniej jakiś manometr w celu zbadania ciśnienia paliwa),
    w grupie 018 pow. 3000 obrotów mam 4,0. pozdrawiam Tomek

  2. Kamil mówi:

    Witam wszystkich!
    Czy przy zakupie nowej pompy np.

    http://www.ebay.de/itm/BOSCH-UNTERDRUCKPUMPE-VAKUUMPUMPE-MIT-DICHTUNG-AUDI-SEAT-SKODA-VW-TDI-/261698877061?pt=DE_Autoteile&hash=item3cee77f685

    Muszę dokupic jakieś dodatkowe uszczelki czy wystarczy ta duża czarna widoczna wraz z pompą w linku wyżej??

  3. Kamil mówi:

    Ok.Dzięki!!Pozdrawiam!

  4. chris mówi:

    witam,audi a3 105km bkc,posiadam pompe luk,chce ja wymienic czy przy zakupie mam sie sugerowac tylko numerem 038 145 209 czy wazne sa te litery na koncu typu e,c,a,q? czy kazda bedzie pasowac,dziekuje pozdrawiam

    • Wojtek mówi:

      Pompy są zamienne, nie pamiętam wszystkich oznaczeń literowych, Q jest najnowsza i można liczyć, że będzie miała rozsądny przebieg (poniżej 200kkm).

  5. Adam mówi:

    Witam.Posiadam paska 115km.Zastanawiam się nad kupnem pompy używanej.Czy pompa od 115 a od 130 jest taka sama??

  6. Kogut mówi:

    Witam mam pytanie Panie Wojtku
    Mam w VW Touran 1.9 tdi 105km olej w paliwie bo jest czarne czy to pompowtryski,a wakum pompa nie morze pluć oliwą. Proszę o odp.

  7. Grzegorz mówi:

    Panie Wojtku,posiadam polo 1.4 tdi z 2000 roku.w poprzednim tygodniu na pompie tandem w moim aucie pękł mniejszy dekielek(ten na 4 śrubki). kupiłem używaną pompę,wszystko poskręcane ale po zgaszeniu auto ciężko pali(5-7 sekund kręcenia). Czy to oznacza że któryś zaworek zwrotny jest uszkodzony i czy można by go przeszczepić od starej pompy????

  8. Marek mówi:

    Witam, kupiłem pompę o symbolu F 009 D02 799 ale w komplecie nie było uszczelki, czy do tej pompy podchodzi też ta uszczelka 038 145 215 ? pozdrawiam

  9. Michal mówi:

    Witam, podmienilem pompe paliwa na inna , mialem z 2003roku, wsadzilem taka z 2002roku bo innej pod reka nie mialem, auto nadal trzeba krecic ok.1min i po odpaleniu przez dluzszy czas kopci na bialo , co moze byc przyczyna?

  10. pafkopafko mówi:

    Wtrysk. Tez tak miałem

  11. Konrad mówi:

    Witam. Mam
    problem z passatem AJM 115 km był już u 3 mechaników i dalej to samo. Auto jak
    dłużej postoi choć teraz nawet po 2 godzinach słabo odpala, świece
    dobre, akumulator też , pompa vacum uszczelniona, uszczelniacze
    pompowtrysków również.

    • Wojtek mówi:

      Podłącz manometr do pompy tandemowej i zobacz czy na postoju nie schodzi ciśnienie. Jak będzie 1bar, to samochód powinien odpalić na widok kluczyka.

  12. Kamil mówi:

    Witam mam Passata b5 z silnikiem avf (pompa LUK) i mam pytanie gdzie dokladnie podłaczyc wakumetr w celu sprawdzenia pompy vacum gdy podłączam do króćca który tak lubi sie luzować to wskazówka skacze od -0,4 do -0,6 na biegu jałowym czy to normalne i jeszcze jedno jak sprawdzic jakie ciśnienie paliwa wytwarza pompa dziękuje i pozdrawiam

    • Wojtek mówi:

      Odłącz pierwszy (patrząc od strony króćca pompy) wąż w bawełnianym oplocie i w jego miejsce podłącz wakuometr. Ciśnienie prawidłowe to -1…-0,8 bar.

  13. Marek mówi:

    Witam wszystkich!
    Miałem wyciek na vacum, więc wymieniłem uszczelkę miedzy pompą a blokiem silnika. Później pojawił się wyciek na dekielku. Wiedząc wcześniej że nie można dokupić samej uszczelki pod ten dekielek to dałem to na silikonie (DIRKO odporny na temp300°C,oleje,paliwa itp) na drugi dzień odpalam silnik i wyciek nadal jest, wszystko było wyczyścione i odtłuszczone….
    I teraz mam pytanie czy jest opłacalne uszczelnianie całej pompy vacum firmy LUK którą mam w Golfe 5 1.9 TDI bkc bo znalazłem zestaw uszczelek za 130zł, czy lepiej dołożyć i kupić używaną pompę firmy BOSCH z tych nowszych modeli za 200/300zł.
    Dzięki za odpowiedź

  14. Michal mówi:

    Witam
    Panie Wojtku, mam problem z porannym odpalaniem, pompki nowe – wartosci super , hamulec tez bdb,
    czy jest mozliwosc sprawdzenia podpcisnienia wtryskiwanego paliwa poprzez pompe czy tylko to cisnienie ktore idzie na hamulce?

  15. Andrzej mówi:

    Witam!Ja mam problem z Golfem 4 1.9 TDI 101 km.Mianowicie po przekręceniu stacyjki słychać dość głośne chlupnięcie przy zbiorniku paliwa.Tak jakby ktoś wylewał coś.Samochód dobrze pali z rana.Ale tak jakby dymił trochę gryzącym białym dymem.Czy coś jest nie tak z pompką paliwa w zbiorniku?I co powinienem sprawdzić pana zdaniem i jak:)Dziękuję za podpowiedzi!Pozdrawiam!

  16. Przemek mówi:

    Witam Panie Wojtku posiadam audi a4 b6 z 2003r z silnikiem 1.9 TDI 130km o symbolu avf z pompa vacum firmy luk o numerze 038 145 209 E w tej starej pompie miałem problem z luźnym króćcem i rowniez cienie z pod dekla i chciał bym wymienić na inna pompę najlepiej na taka jak pan ma boscha o numerze 038 145 209 Q jednak takiej nie mogę znalesc czy moge zamontować pompe vacum o numerze i symbolu innym takie jakie znalazłem to Bosch 038 145 209 C
    i pompe boscha o numerze 038 145 209 M czy nie będą pasować z Góry dziękuje za odpowiedz Pozdrawiam

  17. manka mówi:

    Witam, proszę o pomoc w diagnozie (audi A4 B6 1.9tdi 2001r silnik awx)
    Po odpaleniu samochodu i ujechaniu ok 30m autem troche mi zatrzęsło, na jakies 2 sek. Potem silnik zaczął pracować normalnie. Po przejechaniu ok 3 km silnik zgasł i już go nie można było uruchomić. Następnego dnia silnik znów nie odpalił. Chciałem dojechać samochodem na rozruszniki na 1 biegu i silnik przy tej próbie odpalił jak dodałem gazu. Chwile pochodził i zgasł (silnikiem szarpało).
    Podłączyłem kompa i Vag wykazał błąd:
    16685 – Cylinder 1 Misfire Detected
    P0301 – 35-00 – –
    Kupiłem nowy filtr paliwa i ku mojemu zdziwieniu chcąc go wymienić w starym było bardzo mało paliwa. Wymieniłem filtr auto nadal nie chciało odpalić. Odpaliłem na plaku – po ok 3 min. samochód znowu zgasł (podczas odpalonego samochodu Vag wskazywał cały czas ten sam błąd, po jego wykasowaniu błąd powraca. Po tym jak samochód zgasł chciałem zobaczyć ile jest paliwa w filtrze – już nowym, po wyciągnieciu zawleczki z zawroka regulacyjnego, zaworek wystrzelił do góry- zrobiło się tam duże ciśnienie. Kolejne próby odpalenia, pali tylko na plaku chwile chodzi i znów silnik gaśnie. Podczas odpalonego silnika wypiąłem przewód paliwowy powrotny i leciała z niego piana z pęcherzykami powietrza. Dmuchałem w przewód powrotny i przewód jest drożny słychać w baku. Następnie wypiąłem z filtra wychodzący przewód już do pompy vacum, włożyłem wąż do bańki, odpaliłem samochód (na plaku) i pompa vacum paliwo ciągnie. pompka elektryczna z baku też podaje paliwo.
    Nie wiem co z tym błędem, może wychodzi przez to że jest mało paliwa podawane, wiązka kabla uszkodzona lub pompowtrysk uszkodzony to wg mnie. Proszę o pomoc co jeszcze można sprawdzić.
    Pozdrawiam

  18. Damian mówi:

    Witam
    Panie Wojtku mam proste i szybkie pytanie. Mam passata 1.9TDI 130 KM 2003r i czy pompa którą pan wymieniał czyli z końcówką ”Q” będzie bez problemu pasować ?

  19. Grisza mówi:

    Witam, jakie powinno być ciśnienie na tandem pompie? U mnie gdy mierzyłem Ciśnienie na wolnych obrotach wynosi 6,5 Bara a przy obrotach 1,2 tys wynosi 10 bar. Słyszałem że te wartości są za duże, co może być tego przyczyną??

  20. maciejko mówi:

    Witam, Panie Wojtku, czy mógłby mi Pan powiedzieć jaka jest średnica przewodów paliwowych idących od i do filtra. Gdzieś się spotkałem, że średnica jest 7,7mm lub 7,5mm. W sklepach widziałem tylko 8mm. Moje 8mm jakoś łatwo schodzą i po pęczniały. Czy lepiej założyć 7mm bo i z takimi się spotkałem? Czy może Pan polecić jakąś dobrą firmę, kupić niemieckie, czy polskie np FAGUMIT.

    • Wojtek mówi:

      Generalnie 8mm będzie ok, bo na króćcach są przetłoczenia. Wąż musi być odporny na olej napędowy i ciśnienie powyżej 1bar (jest sporo o wytrzymałości 0,6 bara, ale odradzam). Co do fagumitu – kiedyś używałem te w oplocie bawełnianym do podciśnienia – po roku wszystkie były do wymiany.

  21. Piotr mówi:

    Witam, jesli mógłbym sie przyłączyć do tego tematu…Passat B6 2006r, 2.0 TDI 140km, ozn silnika BKP (chyba najgorszy ze wszystkich motorów vw)- pod silnikiem zauważyłem sporą plamę, okazało się, że jest to paliwo, po obejrzeniu spodu silnika widać spore slady paliwa zwłaszcza na łączeniu skrzyni z silnikiem i powyżej, mechanik poradził aby jezdzic dalej aby to było bardziej widoczne….Moje pytanie takie- co to może być? pozdrawiam Piotr

  22. Piotr mówi:

    Dzięki za odpowiedź, Lepiej kupić używaną pompę czy też poszukać komplet uszczelek a jeśli tak to gdzie je można nabyć, z góry dziękuję za odp.

  23. Piotr mówi:

    Jeśli jeszcze mogę, to proszę mi powiedzieć czy jak już kupię używaną pompę to potrzebuję jeszcze jakąś uszczelkę czy też po prostu przykręcam pompę i po zabawie? pozdrawiam

  24. Piotr mówi:

    I jeszcze znowu ja 🙂 bo tak szukam na allegro tej pompy i się zastanawiam jakie znaczenia ma literka C przy numerze tej pompy tj, 03G145209 albo 03G145209C?
    Mam na to zwracać uwagę przy zakupie?

    • Wojtek mówi:

      Kolejne litery na końcu oznaczenia to nowsze wersje pompy. Trzeba wizualnie porównać z oryginalną. Najczęściej nowsze pasują bez problemu.

  25. michal mówi:

    Witam Panie Wojtku,jako że Pan ogrania tematy silników PD pozwoliłem sobie zapytać,mam leona 1 ARL ,obecnie zauważyłem że przybyło mi oleju w silniku,korek i zbiorniczek g12 oki,zrobiłem logi pompek i jest oki,pod obciązeniem tez ładnie wychodzą,pompę zmieniałem w tamtym roku na używkę bo miałem luźny kruciec w starej. Jak to zweryfikować czy to oringi na PD czy pompa vac
    pozdr

    • Wojtek mówi:

      Podłącz zmierz ciśnienie paliwa na pompie tandemowej. Jak zagniesz wąż powrotu i ciśnienie nie wzrośnie powyżej 10 bar, to puszczają gumki.

  26. Damian mówi:

    Witam Panie Wojtku
    Mam wielką prośbę mógłby mi pan napisać jaka jeszcze pompa pasuje do Passat 1.9TDI 130 KM AWX ponieważ nie mogę znaleźć tej z oznaczeniem „Q” i jest tak samo wydajna.
    Jest dużo „M” „C” itp ?

    Prosze o pomoc.
    Badź może pan ma dostęp gdzieś do takiej pompy ?

  27. dizel mówi:

    Pytanie: czy przez uszkodzoną pompę może przedostać sie olej do płynu chłodniczego? Silnik 2,0 tdi bkd. robiona głowica była bez żadnych uszkodzeń. Turbo i hamulce ok a w płynie nadal pojawia sie olej. Podpowie Pan coś?

    • Wojtek mówi:

      Do tej pompy nie dochodzi płyn chłodniczy, więc nie ma możliwości mieszania. Może na chłodnicy oleju jest nieszczelność.

      • dizel mówi:

        Gdzieś wyczytałem że jest smarowana olejem z silnika i chłodzona cieczą stąd pomysł o jej uszkodzeniu. Dzięki za odpowiedź.

  28. stan mówi:

    Panie Wojtku – proszę o poradę. VW passat z 97 r -silnik tdi 110 KM (AFN) . Samochód na biegu jałowym ( nie porusza się) -po naciśnięciu na pedał hamulca słychać buczenie ,występują drgania karoserii ,a w szczególności kierownicy .Obroty silnika nie wzrastają Jaka może być przyczyna ??

    • Wojtek mówi:

      Masz duże spadki podciśnienia przy wciskaniu hamulca i pewnie zaczyna wariować sterowanie zaworem EGR i turbo. Trzeba przejrzeć cały układ sterujący podciśnieniem wraz z serwo, egr, turbo, zaworkiem zwrotnym, akumulatorem podciśnienia o ile jest ipt.

  29. Qnitus mówi:

    Panie Wojtku proszę o odpowiedz.Posiadam a6 c5 AWX z grudnia 2002 z pompą LUK’a, która wymaga wymiany. Mój problem polega na tym ze na pompie nie ma numeru, jest tylko na zewnętrznej stronie obudowy napis LUK BMF i poniżej gdzie powinien być numer po prostu nic nie ma. Natomiast od wewnętrznej strony 27 DRM 2004. Dysponuję zdjęciami jakby ktoś nie dowierzał, mogę podesłać. Moje pytanie czy każdy BOSH z metalowa uszczelka będzie pasował czy też nie, jeśli nie to jaki jest klucz doboru – z góry dzięki.

  30. Krzysiek mówi:

    Panie Wojtku mam pytanie.Vacum pompa luk podczas pomiaru podcisnienia vacuometrem jest w normie, natomiast po zgaszeniu silnika podcisnienia spada prawie do zera(raz mniej raz więcej)Zaznaczę ze jakiś czas temu był klejony ów nieszczęsliwy lózny króciec,Z tyłu spod dekla też jakby było mokro.Hamulce nie są szałowe oraz turbo też załącza się z opóznieniem.Proszę o podpowiedz.

    • Wojtek mówi:

      Podciśnienie na pompie będzie spadać, do idzie na siłownik klapy gaszącej. Podciśnienie zostaje w serwie, bo tam jest zawór zwrotny i akumulatorze podciśnienia.

  31. Tomasz mówi:

    Witam
    Czy problem z pompą Vacum w 1.9tdi 105km może powodować problem z zapaleniem auta na zimnym, duży problem podkreślam i kopcenie po zapaleniu nie przepalonym paliwem przez jakieś 10 minut? Ewentualnie czy może mieć wpływ na wysokie BIPY na pompkach?
    (Gr 013) 0,33 -0,42 -0,49 0,61 (Gr 018) 0 0 0 0 (Gr 023) -19 -47 -35 -9
    (Gr 013) 0,33 -0,45 -0,49 0,64 (Gr 018) 0 0 0 0 (Gr 023) -19 -50 -35 -12
    Początkowe objawy które ignorowałem to dłużej musiałem kręcić na ciepłym, aż w końcu nie zapalił na zimnym. Potem już tak mu zostało ciężko zapala na zimnym i do tego kopci!

  32. Kamil mówi:

    Witam panie Wojtku mam problem po wymianie pompy vacu
    Samochód nie chce odpalic po cało nocnym staniu trzeba kręcić rozrusznikiem nawet osiem razy, ale jak juz odpali to caly dzien dopala bez problemu Przed wymianą palił od strzała co może być przyczyną.Pozdrawiam:)
    Kamil

  33. Kamil mówi:

    Witam panie Wojtku chciałbym ddodać ze poprzednia pompa miała uszkodzenie ppolegające na mieszaniu oleju z ropa i była firmy luk a ta jest nowa z hurtowni firmy bosch.Problem przybywajacego stanu oleju zniknął a pojawil się problem odpalenia tak jak to wczesniej opisałem.
    Pozdrawiam:)
    Kamil

  34. Kamil mówi:

    Witam panie Wojtku sprawdziłem wyszukiwania wężyki nie ma żadnej nieszczelności blok jest suchy.
    Czy po założeniu pompy trzeba ja odpowietrzyć jeżeli tak to jak mam to zrobić ?
    Bo jeżeli nie to chyba muszę ja zareklamować ze względu na nieszczelność zaworów i cofanie się paliwa .
    Pozdrawiam:)
    Kamil

    • Wojtek mówi:

      Układ odpowietrza się automatycznie. Możesz dla pewności zaraz po zgaszeniu auta, zablokować wąż paliwowy zasilający i powrotny przed pompą. Jeśli po dłuższym postoju odpali bez problemu, to faktycznie przepuszcza pompa.

  35. Zbych mówi:

    Paliwo w oleju.
    1. Czy da rade wymienić uszczelniacz wałka rozrządu od strony pompy bez odkręcania wałka?
    2. Czy darować sobie uszczelniacz wałka przy wymianie pompy na nowa?

  36. krojcu mówi:

    Czy wstawienie dodatkowych zaworkw zwrotnych likwiduej problem ze zepsutymi zaworkami w pompie ?

  37. Daniel mówi:

    Witam serdecznie Panie Wojtku.

    Piszę z podobnym problemem jak moi przedmówcy.
    Cała sytuacja na pozór jest prosta, ale jednak mechanicy nie wiedzą o c chodzi i co może być przyczyną.
    Miałem wyciek z pompy vacum (od dołu, oznaki wycieku ropy były na łączeniu z głowicą)- wymieniłem uszczelkę na oryginalną i zamontowałem z powrotem pompę. Po przejechaniu 15 km dalej to sam. Więc kupiłem używaną Bosch z końcówką M + nowa oryginalna uszczelka i dalej cieknie ale już nie tak jak wtedy.
    1. Czy mechanik mógł za mocno dokręcić śruby?
    2. Czy może to być coś innego?
    Mechanicy rozkładają ręce a jeden mówi, że może to być mikropęknięcie na głowicy…
    Nie jest to jakiś duży wyciek, po zdjęciu osłony silnika na kostce brukowej nie ma oznak ropy…czyli t jest mały wyciek ale mnie to strasznie denerwuje…najbardziej obawiam się porannych rozruchów (po nocy), jak będzie minusowa temperatura…

    Proszę bardzo o porady i pomoc.

    Passat B6 2006r. seria silnika BMP 8V.

    Pozdrawiam

  38. Greg mówi:

    Witam. Mam ten sam problem. Gdzie mogę kupić taką pompę od paska używkę?

    • Wojtek mówi:

      Sklepy z używanymi częściami, allegro…

      • Daniel mówi:

        ja kupiłem na szrocie…masz LUK czy BOSCH?
        ja miałem luka więc wymieniłem na Boscha…są lepsze i nowsze…koniecznie zwróć uwagę na ostatnią literkę…bierz z M lub Q są najnowsze czyli będą miały teoretycznie najniższy przebieg, chociaż wiadomo teoria nigdy nie idzie w parze z praktyką….no i pamietaj o uszczelce oczywiście oryginalnej, przy każdym demontażu lub sciągnięciu pompy konieczna wymiana blaszanej szczelki…

        Co się u mnie okazało…że to nie pompa a wyciek na orignu spod wiązki elektrycznej pompowtryskiwaczy…co jest w tym wszystkim najlepsze…oringu nie kupisz tylko całą wiązkę jako całość…

        w moim przypadku do pompy tandemowej Bosch Nr 038 145 209 M a Nr uszczelki blaszanej: 038 145 215,

  39. Łukasz mówi:

    Witam

    panie Wojtku mam problem z porannym odpaleniem po około 12h postoju tzn silnik odpali i dosłownie po 1sek gaśnie i trzeba z 8 razy kręcić po kilka sekund zanim zaskoczy, wymienione już zostały uszczelniacze na wtryskach, 2x uszczelki i zaworki w vacum pompie, pompa sprawdzona i niby ciśnienie ok dzisiaj zauważyłem że jak poruszam króćcem z vacum to słychać uchodzące powietrze a jak już odpali i pochodzi chwilkę to po zgaszeniu silnika i ponownym poruszeniu króćca powietrza już nie słychać czy to może być przyczyną zapowietrzania się?

    pozdrawiam Łukasz

    • Wojtek mówi:

      Masz książkowy przypadek zapowietrzania. To nie wina luźnego króćca (pewnie pompa LUK). Próbowałeś na noc zacisnąć wąż powrotny pompy?

      • Łukasz mówi:

        zastanawiam się nad założeniem zaworka zwrotnego na wąż powrotny, na allegro po około 20zł tylko że nie do końca wiem który to wężyk 🙂

        • Łukasz mówi:

          już wiem który to wąż pytanie tylko czy zakładać go na wąż powrotny do zbiornika paliwa czy też na waż powrotny pompy tandem i tak pompa jest produkcji LUK

          • Łukasz mówi:

            panie Wojtku dzisiaj odpaliłem samochód po 13h postoju z odpiętym czujnikiem temperatury i samochód odpalił od strzała z tym że na początku przez jakieś 3sek miał większe obroty około 1100rpm po czym zszedł na 882 i pracował bez zająknięcia stąd pytanie czy uszkodzony czujnik może powodować takie problemy z odpalaniem? dodam jeszcze że temperatura otoczenia była +8C a czujnik pokazywał +19C

  40. Łukasz mówi:

    Niestety wymiana czujnika nic nie dała wiec wymieniłem przewody paliwowe na przezroczyste ( dopływ i odpływ ) i z tego co zaobserwowałem to w przewodzie powrotnym do baku paliwo zaczyna się cofać i bombelkować co może być przyczyną cofania się paliwa skoro w pompie tandem wszystko wymienione x2.

    • Wojtek mówi:

      Wkręć ciśnieniomierz w pompę i zobacz, czy paliwo faktycznie ucieka (powinien być min. 1 bar, żeby samochód odpalił bez problemu).
      Jeśli bez czujnika temp. odpala, to przyczyna będzie gdzie indziej.

  41. Łukasz mówi:

    Niestety nie mam na stanie takiego urządzenia, dzisiaj znowu bardzo długo odpalał z 6 razy po 10sek, mam teraz przewody przezroczyste i w wężu powrotnym gdy już odpali płynie dużo powietrza i tak jak by spienionego paliwa, jeszcze jedno na filtrze paliwa ( od spodu ) jest odpowietrznik on ma być dokręcony na maksa czy jak?

    • Wojtek mówi:

      Filtr paliwa nie posiada na dole odpowietrznika, jest to zawór do odwadniania i musi być szczelnie zakręcony. Silnie spienione paliwo na powrocie może oznaczać nieszczelności na oringach.

      • pawełw mówi:

        Witam.
        Posiadam passata b5 z silnikiem ATJ i po podłączeniu manometru na trójniku przed turbiną na wolnych obrotach mam -0.65 i podczas jazdy spada 2000obr (-0.50) i 3000 obr (-0.2.5). Powyżej 3200 obr traci moc jakby brakował paliwa i muli. Turbinę mam po regeneracji z uwagi na przeładowania ale te zjawisko występowało wcześniej. Czy to wina pompy vac?
        PS. Wszystkie wężyki są nowe jak również filtr paliwa i powietrza.

  42. Jurek mówi:

    Witam,

    Panie Wojtku widzę, źe pomaga Pan czytelnikom, to może i mi pomoże. Mam Passata b5 fl AVF 130 KM.
    Problem jest następuący: Jeżeli temp. spada ponizej 0 stopni zaczyna sie problem z odpalaniem samochodu. Odpala zawsze za 1-2 razem nawet jak bylo -20 stopni, ale czym temp. jest nizsza tym dłużej kręci. Objaw jest taki ze czym niższa temperatura dluzej kręce rozrusznikiem, trzęsie budą samochodu i jakby nie wszystkie gary zaskakiwały. Dochodzi do tego bardzo charakterystyczny kwaśny i bardzo gryzący zapach spalin i bialy/szary dymek. Po odpaleniu zaskakuje chwilowo na wyzsze obroty i zaraz jest ok, Kazde ponowne odpalenie jest juz normalne, jak jest cieplej na zewnatrz tez pali od strzala.
    Pompe tandemową posiadam firmy LUK, rok temu uszczelnialem krociec i wymienialem uszczelke, akumulator, swiece, rozrusznik wymienione, origngi na pompkach tez wymienione. W czym moze tkwic problem, gdyz zaden mechanik nie potrafil postawic trafnej diagnozy.
    Pozdrawiam.

  43. Jurek mówi:

    Ewentualnie proszę Pana o kontakt meilowy i dalszą pomoc w rozwiązaniu problemu. Pozdrawiam jeszcze raz.

  44. Michal mówi:

    Witam
    Mam A3 1.9tdi 105ps 2004r
    Od pewnego czasu auto ciezko zapala na goracym silniku.
    Musze krecic z 3sec.
    Po nocy pali super.
    Mam lekki wyciek z pompy vacu czy to moze byc przyczyna.
    Dzieki z gory za pomoc

    • Wojtek mówi:

      To raczej za mała dawka startowa – mapa w sterowniku do poprawy. Wyciek powodowałby problemy przy każdym uruchomieniu. Tak czy owak trzeba wymienić uszczelkę na pompie, bo ropa zniszczy wąż układu chłodzenia.

  45. Łukasz M mówi:

    Moje objawy podczas zapalania samochodu Sharan 2005, AUY 115 hp,
    Panie Wojtku oto mój problem częściowo lub na razie na dłuższy czas rozwiązany:

    Objawy: https://youtu.be/98hTJewB5yI
    Proszę o trochę cierpliwości w czytaniu komentarzy pod filmem, nie chcę ich tu powielać by nie przedłużać ale jest w nich podany problem.
    Natomiast po 3-ech miesiącach walki z tym, że odpalaniem podaję tymczasowe jak nie dłuższe, moje rozwiązanie problemu, dla innych oraz co mnie interesuje dla Pańskiej opinii, gdyż 3 mechaników rozłożyło ręce w mojej sprawie.
    Tu krótki komentarz z zakończenia mojej akcji.

    „Wymiana pompki w baku dała efekt na ok tydzień, co się okazało na dziś- bardzo duże ciśnienie miałem cały czas w filtrze paliwa, po jeździe… po odczekaniu ok 1 godz – wyciągam z filtra zaworek z wężami ( powrót paliwa/trójnik) a ty puffff… gejzer z ropą?? Nie wiedziałem z kąt taki wielkie ciśnienie w filtrze paliwa. Dzień wcześniej kiedy nie chciał odpalić zaglądam także do filtra przez zaworek – pssssssyk mocne ciśnienie powietrza, a w filtrze sucha membrana, jakby pusty lub nie pełny filtr ropą. Wpadłem na pomysł by ominąć powrót paliwa z pompy poza filtrem, prosto do baku, a otwór po zaworku w filtrze „zakorkować” właśnie innym bądź tym zaworkiem ale by paliwo już przez niego nie wracało. Dodatkowo zaworek (trójnik) na filtrze dla pewności połączyłem dookoła króciutkim przewodem, co by w czasie jazdy nie chciało się wycisnąć paliwa przez te nie zaślepione króćce. Powrót połączyłem na „krótko” złączką.
    Podsumowując efekt: Zapalanie samochodu za każdym, powtarzam za każdym razem udane. Ciepły, zimny, po jeździe – krótszej dłuższej, po postoju, ZAWSZE!!!. Zero ciśnienia z w filtrze paliwa, nawet po jeździe otwieram ten zaworek w filtrze (trzymałem szmatą co by ewentualnie znów mnie ropą nie ochlapało) , a tu nic, cisza- paliwa pełno po rant, wszystko ok.
    Jedno zauważyłem, że po tej amatorskiej, prowizorce – o ile zapala zawsze, to na zimnym silniku kiedy on jeszcze nie osiągnie temp ok 50`C to TYLKO na jałowych obrotach 850 -900 max, idzie chyba na „trzy gary” tak jakby paliwo za szybko uciekało na powrót z pompy paliwa (przy głowicy) gdyż jak ścisnąłem przewód powrotu, poczułem wzrastające ciśnienie i OD RAZU pełna kultura pracy silnika. Napisałem że tylko w zakresie 850 obr, gdyż jak pogłaszcze pedał gazu do 1000 obr, silnik pracuje idealnie, jak się jeszcze trochę zagrzeje to już nic nie trzeba zaciskać i nawet na jałowych idzie OK. Dlatego wymyśliłem lekki dławik na przewodzie powrotnym paliwa, działa jak na razie dobrze i nie „klekota” na zimnym. Dławik zastosowałem do otworu 4mm na długości ok 10 cm rurka.
    KOŃCZĄC, pytanie: czy to trójnik się wiesza, że nie przełącza paliwa na filtr/bak i paliwo powracające z pompy pod ciśnieniem wtłaczane jest do filtra, a tam z kolei skoro jest duże ciśnienie to pompka w baku już nie może docisnąć i robi się układ zamknięty pompa-filtr-przewody kiedy wszystko wypali to zdycha silnik. Czy też to wina pompy tandem, że za dużo przepuszcza na powrót i robi cyrki w całym układzie paliwowym zwłaszcza na linii pompa-filtr-przewody?
    Przepraszam za OBSZERNY post. Pozdrawiam. Na dziś ( po 7 dniach odpalania) wszystko jest OK.”

  46. Łukasz Mędrzak mówi:

    Witam Panie Wojtku.
    AUY Sharan 2005, 115 hp 1.9 tdi
    Piszę po raz drugi bo chyba wywaliło poprzedni wpis gdzie umieściłem link do mojego filmu na YT.
    Po krotce, opis usterki. Problemy z odpalaniem po postoju, po dłuższym, ostatnio po krótszym, podczas jazdy zgasł mi raz całkiem silnik. Następnie piłowanie 12-15 sek jakby na sucho i w końcu powolne odpalenie silnika, z tyłu zero dymu, chmury nic czysto.
    Głowica rok temu robiona – przedmuchy do ukł,chłodzenia wywalanie płynu w zbiorniczku wyrównawczym, przy okazji wymienione oringi kpl. na pompowtryskach, nowe podkładki, uszczelki, tulejki, popychacze hydr, uszczelka do pompy tandemowej ( mam z LUK), turbina zregenerowana, zaworki wężyki ok, w sumie kupa kasy która mogłaby iść na co innego 😉
    Ostatnio przy niższych temp, auto nie chciało odpalać nie regularnie, później wszystko OK. Zero błędów na komputerze ( 3 różne serwisy), wtryski sprawdzone ciśnienia, wyregulowane- podobno, a tu takie problemy. Filtr paliwa to chyba wymieniłem 3 razy ostatni był bosha, nowe przewody od filtra do pompy i z powrotem i co dalej nie palił. Pokusiłem się na wymianę pompki w baku, przekaźnika pod bezpiecznikami od tej pompki i nic dalej objawy były, ale…

    Wymiana pompki w baku dała efekt na ok tydzień, co się okazało na dziś- bardzo duże ciśnienie miałem cały czas w filtrze paliwa, po jeździe… po odczekaniu ok 1 godz – wyciągam z filtra zaworek z wężami ( powrót paliwa/trójnik) a ty puffff… gejzer z ropą?? Nie wiedziałem skąd takie wielkie ciśnienie w filtrze paliwa. Dzień wcześniej kiedy nie chciał odpalić zaglądam także do filtra przez zaworek – pssssssyk mocne ciśnienie powietrza, a w filtrze sucha membrana, jakby pusty lub nie pełny filtr ropą. Wpadłem na pomysł by ominąć powrót paliwa z pompy poza filtrem, prosto do baku, a otwór po zaworku w filtrze „zakorkować” właśnie innym bądź tym zaworkiem aby paliwo już przez niego nie wracało. Dodatkowo zaworek (trójnik) na filtrze dla pewności połączyłem dookoła króciutkim przewodem, co by w czasie jazdy nie chciało się wycisnąć paliwa przez te nie zaślepione króćce. Powrót połączyłem na „krótko” złączką.
    Podsumowując efekt: Zapalanie samochodu za każdym, powtarzam za każdym razem udane. Ciepły, zimny, po jeździe – krótszej dłuższej, po postoju, ZAWSZE!!!. Zero ciśnienia z w filtrze paliwa, nawet po jeździe otwieram ten zaworek w filtrze (trzymałem szmatą co by ewentualnie znów mnie ropą nie ochlapało) , a tu nic, cisza- paliwa pełno po rant, wszystko ok.
    Jedno zauważyłem, że po tej amatorskiej, prowizorce – o ile zapala zawsze, to na zimnym silniku kiedy on jeszcze nie osiągnie temp ok 50`C, to TYLKO na jałowych obrotach 850 -900 max, idzie chyba na „trzy gary” tak jakby paliwo za szybko uciekało na powrót z pompy paliwa (przy głowicy) gdyż jak ścisnąłem przewód powrotu, poczułem wzrastające ciśnienie i OD RAZU pełna kultura pracy silnika. Napisałem że tylko w zakresie 850 obr, gdyż jak pogłaszcze pedał gazu do 1000 obr, silnik pracuje idealnie, jak się jeszcze trochę zagrzeje to już nic nie trzeba zaciskać i nawet na jałowych idzie OK. Dlatego wymyśliłem lekki dławik na przewodzie powrotnym paliwa, działa jak na razie dobrze i nie „klekota” na zimnym. Dławik wstawiłem w wężyk zmniejszając jego średnicę do do 4mm na długości ok 10 cm rurka.
    KOŃCZĄC, pytanie: czy to trójnik się wiesza, że nie przełącza paliwa na filtr/bak i paliwo powracające z pompy pod ciśnieniem wtłaczane jest do filtra, a tam z kolei skoro jest duże ciśnienie to pompka w baku już nie może docisnąć i robi się układ zamknięty pompa-filtr-przewody kiedy wszystko wypali to zdycha silnik. Czy też to wina pompy tandem, że za dużo przepuszcza na powrót i robi cyrki w całym układzie paliwowym zwłaszcza na linii pompa-filtr-przewody?
    Przepraszam za OBSZERNY post. Pozdrawiam. Na dziś ( po 7 dniach odpalania) wszystko jest OK.

  47. Łukasz Mędrzak mówi:

    Oto moje byłe ( i mam nadzieje że już nie wrócą) objawy zapalania silnika, proszę o trochę cierpliwości w czytaniu kliku moich komentarzy wraz z innym użytkownikiem, są w nich dodatkowe informacje dotyczące problemu.
    Pozdrawiam o gratuluje profesjonalnego opisu wymiany pompy wraz z obszerną dokumentacją. Dziękuje za chęci i poświęcony czas. Też skorzystałem.
    https://youtu.be/98hTJewB5yI

    • Wojtek mówi:

      Ten trójnik to podgrzewacz paliwa z termostatem w środku. Powrotna ropa podgrzewa paliwo w filtrze, gdy temp. jest za wysoka, powrót wraca do baku, gdy za niska, leci do filtra. Teraz silnik nie będzie tak efektywnie pracował. Kup ten trójnik oryginał lub sprawną używkę na szrocie, to mało wadliwa część.

      • Łukasz Mędrzak mówi:

        No i niestety klapa po wymianie tego zaworka [trójnik, podgrzewacz paliwa] na filtrze paliwa ( oryginalny z ASO).
        W sumie się trochę tego spodziewałem, założyłem go „po staremu” tak jak to ma być fabrycznie i już przy trzecim odpalaniu, nie słyszałem wstępnej pompki paliwa w baku i zaczęło się kręcenie – 15 sek. aż zapali.
        Teraz nasuwa mi się pytanie: jakie ma być ciśnienie na powrocie/wyjściu z pompy nie na zasilaniu czyli pracy pompy, bo gdzieś czytałem, że przy 900 obr ma być około 3-4 bar, natomiast przy 3000-4000 obr około 8 bar. Nie wiem czy dokładnie tak, coś koło tego.
        Natomiast mnie się wydaje, że na powrocie z pompy jest za duże ciśnienie paliwa, które z kolei ciśnie (przegwałca zaworek w filtrze i dzieją się cyrki) do filtra powodując za duże ciśnienie co z kolei uniemożliwia pompce w baku dobicie paliwa.
        Kiedy dziś ( na nowym zaworku/trójniku) nie mogłem odpalić auta znów otwieram zaworek na filtrze a tu pssssyk ciśnienie powietrza, kiedyś walneło ropą jak gejzer.
        Tak na chłopski rozum to chyba chodzi o to ciśnienie powrotne, nie wiem skąd się ono zbiera ale teraz znów wróciłem do mojego patentu czyli paliwo z pompy idzie prosto do baku z pominięciem filtra, filtr jest tylko zaworkiem zatkany ( ten otwór)
        Minusem tego jest to, że na zimnym silniku nie daje pełnego paliwa na wtryski pompa bo ucieka do tyłu. Kiedy zicisnę powrotnego węża wtedy czuję pod palcem ciśnienie w wężu i od razu jest git, silnik równo pracuje, nie szarpie budą obroty stoją na 850. Jak spada do 800 to tak jakby szedł na 3 gary.
        Czy to może ta nieszczęsna pompa? Ile tego ciśnienia na powrocie ma być?
        Pozdrawiam.

  48. Lukasz921 mówi:

    Witam,
    Na wstepie bardzo dziekuje za super poradnik. Dzieki niemu wiem co i gdzie szukac ale oczywiscie :)mam pytanie.
    Okolo tydzien temu samochod nie chcial odpalic po nocnej przerwie. Myslalem ze to problem z paliwem i temperatura na zewnatrz (-7 stopni). Samochod rano o godzinie 6:00 nie odpalil a kolo 9:00 odpalil i palił bez problemu. Dolalem preparat przeciw zamarzaniu i dolalem do baku dobre paliwo. Nastepnego dnia samochod odpalil i myślalem ze po temacie. Niestety 3 dnia sytuacja sie powtórzyla. Jako ze mialem uszkodzona jedna swiece zarową to stwierdzilem ze wymienie komplet. Niestety za 2 dni sytuaja sie powtorzyla, Po podpięciu pod komputer nie zglaszają się błędy. Stwierdzilem ze problem jest z dostarczaniem paliwa. Ponieważ samochod prawie odpala i gasnie ,a pozniej trzeba bardzo dlugo krecic aby w koncu zapalil. I prawdopodobnie problem z odpalaniem ma zwiazek również z sytuacja kiedy parkuje go pod górke. Chcialem sprawdzić teraz pompe tandemową ponieważ skojarzyłem że rano przed odpaleniem pedał hamulca jest twardy a tak wczesniej chyba nie było. Jutro bede mial wakuometr ale zauważyłem dzisiaj że jest wyciek poniżej króćca dostarczajacego paliwo do pompy tandemowej. Moje pytanie jest takie: Czy to może powodować problem z porannym odpalaniem samochodu (pewnie tak)? czy jest sens wówczas wogóle mierzyć podcisnienia ? Skoro jest nieszczelnosc? Czy mozebyc sytuacja że wystarczy tylko wymienic uszczelke miedzy silnikiem a pompa ? CZy jednak trzeba szukac nowa pompe?
    Moja pompa to BOSCH 038145209M a wyciek wyglada tak :
    https://onedrive.live.com/?authkey=%21AJY3xcWHSh-9LeA&cid=C2863FE6463CBEF9&id=C2863FE6463CBEF9%21601&group=0&parId=C2863FE6463CBEF9%21160&o=OneUp
    Z góry dzięki za wskazówki.

  49. Lukasz921 mówi:

    Niestety wymiana tej uszczelki nie pomogła , Po zostawieniu samochodu pod gore znowu nie odpalił. Zapalil na chwileczke i zgasl i pozniej trzeba bylo dlugo krecic. Podcisnienia na servo jest ok a na pompie paliwa nie mialem jak sprawdzić ponieważ nie mam złączki. Co jeszcze ewentualnie może nie działac prawidlowo oprocz pompy tandemowej ? Powoli zaczynam sie poddawac

  50. Lukasz mówi:

    mam jeszcze takie pytanie pod ktore zlacze na rysunku nalezy podlaczyc wakuometr? Pod 1 czy 2 ?

    https://onedrive.live.com/redir?resid=C2863FE6463CBEF9!610&authkey=!AAqDWHhKmcC5iE0&v=3&ithint=photo%2cjpg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *