Wymiana oleju w Passacie 1.9 TDI
Olej – bardzo ważny płyn „ustrojowy” w naszych samochodach. Niewłaściwie dobrany, kiepskiej jakości lub nie wymieniany na czas wydatnie skróci żywotność silnika i jego podzespołów – turbosprężarkę, wałek rozrządu.
Jaki olej wlewać do silnika TDI
Na rynku można znaleźć wiele typów olejów samochodowych i ważne jest, by wlewać do silnika ten właściwy. Producent samochodu, koncern VAG opracował normy, które powinien spełniać olej silnikowy, zapewniając trwałość elementów silnika. Dla stałego okresu wymiany, wynoszącego 15.000 km lub 1 rok, jeśli przebieg nie został osiągnięty są to:
- Dla silników TDI VP z pompą wtryskową (1Z, AFN i podobne)- norma 505.00
- Dla silników TDI PD bez DPF – norma 505.01
- Dla silników TDI PD z DPF – norma 507.00
Nie ma tu znaczenia, czy samochód przejechał 30 000 km czy 700 000 km, po prostu olej który wlewamy, musi spełniać normę przewidzianą przez producenta i na bańce musi widnieć jej kod z informacją, że wyrób posiada aprobatę.
Do pierwszych TDI z normą 505.00 polecam olej półsyntetyczny 10W40 – bardzo dobrze znosi on ciężkie warunki jakie stwarza gorąca turbosprężarka, co widać przy zlewaniu starego oleju, a jednocześnie zapewnia silnikowi prawidłowe smarowanie i optymalne warunki pracy w lecie jak i zimą. Kolejne generacje TDI to już olej syntetyczny, w przypadku normy 505.01 – 5W40, dla 507.00 – 5W30. Tyle z teorii i własnych doświadczeń.
Samodzielna wymiana oleju w Passacie
Przy samodzielnej wymianie pomijam kwestie opłacalności. Mój mechanik robiąc wymianę na moim oleju i filtrze karze sobie zapłacić 30zł, więc nie jest to dużo. Robi to metodą tradycyjną, czyli poprzez spuszczenie z miski starego oleju. Druga, nowsza szkoła, to wyssanie zawartości miski przez rurkę bagnetu. Tą metodę można stosować, o ile dopuszcza ją producent samochodu. Jest ona znacznie szybsza, gdyż nie trzeba ściągać osłony silnika i ma ona chyba tyle samo zwolenników co przeciwników. Moim zdaniem, przy stosowaniu wysysania, warto jednak co którąś wymianę zlać tradycyjnie olej przez spust w misce.
Jeśli chcemy wymienić samodzielnie olej, trzeba zaopatrzyć się w:
- kanał samochodowy lub dwa lewarki – znacznie ułatwia to demontaż osłony silnika;
- zestaw kluczy do korka spustowego i ewentualnie pokrywy silnika oraz wkrętak do osłony;
- klucz do obudowy filtra oleju lub klucz do filtra (zależnie od samochodu);
- olej i filtr oleju, ewentualnie inne filtry;
W moim Passacie z silnikiem AVF stosowany jest wkład filtra, a do jego wymiany konieczny jest klucz 14-kątny rozmiar 74 lub 76mm. Ja kupiłem ten większy za 17zł w Inter Carsie i ma on delikatny luz na pokrywie obudowy, więc zakładam go przez szmatkę.
Olej zmieniam co 12 000 km, czyli skracam cykl o 3000 km w stosunku do tego, co zaleca producent. Przy okazji postanowiłem wymienić filtr powietrza (robię to co drugi serwis olejowy, czyli co 24 000 km) oraz przepłukać silnik specyfikiem Liqui Moly Engine Flush – głównie z ciekawości. Mój zestaw wyglądał tak:
Dla mnie filtr oleju i powietrza to bardzo ważne elementy, dlatego kupuję markowe produkty. W tym przypadku filtr oleju to Mahle Knecht OX 143D, filtr powietrza Mahle Knecht LX 622. Jeśli chodzi o olej, to do Passata wlewam tylko Motul Specific 505.01 5W40, z pewnego źródła. Nie jest drogi, a w tym silniku sprawdza się świetnie, więc nie mam potrzeby eksperymentowania z innymi wyrobami.
Po ściągnięciu osłony dolnej silnika, mamy dostęp do korka spustowego, znajdującego się z boku miski olejowej. Przed jego odkręceniem warto podstawić jakieś naczynie na przepracowany olej. Ja stosuję powszechny patent ze starą bańką z wyciętą dziurą, ważne, by jej pojemność była wystarczająca. Gorący olej łatwiej spływa, więc warto, żeby silnik był rozgrzany do 50-70ºC – uwaga na możliwość poparzenia!
Samochód zostawiam na około godzinę z odkręconym korkiem i zlatującym olejem:
O ile w silniku benzynowym smolisto-czarny olej to zły znak, to w TDI jest to całkiem normalne – wpływ przedmuchów do skrzyni korbowej z sadzą oraz turbosprężarki.
Kolejny etap, to góra silnika. Trzeba ściągnąć osłonę – u mnie trzyma się ona na 3 nakrętkach na klucz 10, w nowszych silnikach jest zamontowana na zaczepy. Mamy teraz dostęp do obudowy filtra – jego górna, odkręcana część jest zbudowana z wytrzymałego tworzywa sztucznego. Po jej odkręceniu usuwamy stary wkład i wymieniamy 2 oringi gumowe, które znajdują się w zestawie z nowym filtrem.
Wnętrze obudowy filtra warto osuszyć ze stojącego w zagłębieniach oleju – za pomocą papierowego ręcznika. Nowy wkład trzeba wsadzić odpowiednio oznaczoną stroną – w moim przypadku był to napis TOP który musi znaleźć się na górze:
Można teraz przykręcić pokrywę z nowymi uszczelkami i wkręcić z wyczuciem korek spustowy. Ja jeszcze wszystko dokładnie wycieram, by było widać ewentualne wycieki po odpaleniu auta. Przez wlew na pokrywie zaworów wlewam nowy olej. Po wlaniu około 3 litrów sprawdzam bagnetem jego poziom i dolewam aż ślad na bagnecie będzie w odpowiednim miejscu. Następnie odpalam silnik na kilka minut i sprawdzam, czy nie ma wycieków. Jeśli wszystko jest OK, zakładam osłony i ponownie sprawdzam poziom oleju i ewentualnie uzupełniam jego stan.
Na koniec kasuję inspekcję olejową na desce rozdzielczej i na karteczce zapisuję datę, przebieg auta i parametry zastosowanego oleju. Zawieszkę mocuję do rurki płynu chłodzącego wychodzącej ze zbiornika wyrównawczego.
Witam.
Wymiana śruby spustowej jest konieczna, czy to tylko marketing ze strony producenta?`
Nie ujety jeszcze w tym wątku moment dokręcenia śruby:
– dla miski stalowej 50Nm
– dla miski aluminiowej 30Nm
Z tą wymianą śruby, to pewnie zalecenie serwisowe. Ja idę na kompromis – jak nie jest zapocone od oleju lub nie kapie dookoła spustu, to wkręcam tą co była. W Passacie miałem wymieniany olej 6-7 razy i śruba dalej ta sama, a dookoła sucho.
A co do momentów dokręcania, to cenna uwaga, szczególnie w przypadku miski aluminiowej. Trzeba tylko jeszcze posiadać klucz dynamometryczny…
Witam. Bardzo ciekawy temat.
Aktualnie posiada Audi A3 1.9 TDI ASZ Przebieg: 209 tys km
Samochód jeździ na oleju Mobil 5W30. Chciałbym zmienić na Motul 5W40. Czy to dobry wybór?
Jakie polecacie dobre filtry powietrza, oleju i paliwa pod ten silnik (oprócz firmy Mahle)?
Czy warto stosować te specyfiki do płukania jak Liqui Moly Engine Flush ? Czy lepiej dołożyć do lepszego oleju?
Motul Specific 505.01 5W40 to moim zdaniem świetny olej. Silnik ASZ jest bardzo podobny do AVF. Można śmiało polecić jeszcze filtry Mann. Co do płukanek, to w przypadku olejów syntetycznych ich działanie jest raczej znikome, olej sam w sobie ma właściwości czyszczące. Jeśli nie pomoże, to na pewno nie zaszkodzi.
Napisałeś żę filtr oleju to 0x134d a na zdjęciu jest ox143d.. To pewnie na zdjęciu jest właściwe. Mam racje ???
Masz rację :). Zrobiłem czeski błąd. Dzięki za spotrzegawczość, już poprawiłem.
Hmmm . A o co dokładnie chodzi że nowy wkład trzeba wsadzić odpowiednio oznaczoną stroną. Na filtrze bosch nie ma oznaczenia TOP więc skąd mam wiedzieć którą stroną go wsadzić??? Pozdrawiam
Nie wiem jak jest w Boschu, nie ma tam żadnych strzałek?
Jaki będzie najlepszy olej do Audi A4 1.9 Tdi 2002 r 101km silnik AVB ?
Motul Specific 5W40 505.01
Nie wydaje mi się, aby olej Motul był jakiś nadzwyczajny, lałem go przez 3 lata, potem wlałem olej z grupy total quartz i nie zauważyłem różnicy. Być może trzeba by zrobić bardziej długofalowe testy… Generalnie wydaje mi się, że każdy olej który spełnia normę 505.01 będzie dobry. Ja co prawda mam silnik 2.5 tdi, czyli bez pompo wtrysków i mogę lać 505.00. Nie twierdzę, że motul jest zły, jest jak każdy inny. Być może popularne firmy jak mobil, castrol itp. są częściej podrabiane i to jedyny powód dla którego warto kupić motula.
Nie twierdzę, że Motul jest nadzwyczajny. Przejechałem na nim 100000km, podczas wymiany uszczelki pod pokrywą zaworów przy przebiegu prawie 240000 miałem okazję przyjrzeć się wałkowi rozrządu – praktycznie bez oznak zużycia, głowica bardzo czysta, brak osadów i nagarów. Dla mnie to wystarczający powód, by lać ten a nie inny olej, co nie znaczy że inne są gorsze, być może na Mobilu czy Castrolu byłoby identycznie. Co do podróbek to zgadzam się jak najbardziej, niestety równie często można trafić na nieoryginalnego Motula. Najważniejsze by olej pochodził z pewnego źródła, spełniał normę producenta silnika i był wymieniany na czas razem z filtrem.
prosze o wyjasnienie co to jest za filtr na ostatnim zdjeciu? przeciez filtr oleju zamontowany jest z lewej strony na dole silnika.
To jest filtr oleju. W starszych silnikach z pompą wtryskową filtr jest tam gdzie piszesz. W tym samochodzie jest motor na pompowtryskiwaczach i wkład został umieszczony w dogodniejszym miejscu, co znacznie ulatwia wymianę.
Panowie taka mała zagwostka. W moim golfie v plusie (rocznik 2006) mam silnik BXF (90 KM bez DPFa) z tego co wiem to jest to samo co BXE (105 KM) tylko, że ograniczony elektronicznie na rynki zachodnie w celu tańszego ubezpieczenia).
W punkcie, gdzie chciałem kupic olej Motul 5W40 norma 505.01 usłyszałem, że te silniki mają już nowszej generacji pompowtryski i powiniemem wziąć 5W30 norma 507.00, a ten z normą 505.01 jest do starszej generacji pompowtrysków. Pierwsze słyszę o nowszych i starszych pompowtryskach.
Wszędzie, gdzie zajrzę na fora internetowe to podział jest prosty:
a) do pompowtrysków (nie ma żadnego podziału na stare i nowe generacje) bez DPFa wystarczy 505.01
b) do pompowtrysków z DPFem musi być 507.00
i koniec.
Teściu, który jeździ skodą fabią (rocznik 2005) silnik BXE (105KM) czyli mechanicznie to samo co mój wybrał się to tego samego sprzedawcy i dostał informację, że w swoim ma starej generacji pompowtryski i spokojnie może byc 5W40 505.01.
Czy sprzedawca ma rację co do doboru oleju ?
Czy są pompowtryski starszej i nowszej generacji ?
Musi mieć normę 505.01 5W40 (wymieniany najpóźniej co 15k km) lub (niezalecany) LongLife 5W30 507.00
Witam, mam pytanie, w lipcu kupilem B5 FL 4motion z 2001r. i pod maska byl jeszcze kartonik sprzed 1,5 roku i byl zalany shellem 5w40, ale na kolejnej wymianie w ASO VW zmienili mu na castrol edge 5w30 choc wg informacji w artykule nie ma DPF-a, w ogole jakiekolwiek passaty B5 FL mialy DPF-y? Powinienem wrocic do oleju 10W40?
Te silniki muszą być zalane olejem 5W40 505.01 wymienianym raz w roku lub co 15000km (praktycznie warto wymieniać wcześniej, np. co 12000km). Druga opcja to olej Long Life (wymiana po 30000km) 5W30 z normą 506.01 lub 507 niskopopiołowy (silniki z DPF). Z uwagi na duże obciążenie wałka rozrządu dla tych silników w naszym klimacie najlepszym wyborem będzie olej 5W40 z normą 505.01 wymieniany co 12000km lub przy mniejszych przebiegach, jeśli samochód jeździ głównie w mieście.
A tak z ciekawosci bo nigdzie nie moge doszukac sie pewnej informacji, czy jakakolwiek wersja passata B5 FL posiadala DPF? Dzieki za poprzednia odpowiedz, w takim razie po Nowym Roku wracam do oleju 5W40, prawdopodobnie castrol edge 5w40 turbo diesel titanium – masz moze jakies uwagi co do tego oleju?
B5 z silnikiem 2.0 TDI 8V miał DPF. Co do oleju masz wszystko we wpisie.
Witam. Posiadam pasta 2003 1.9 td.i 101km. . I jutro będę wymieniał olej na castrola 5w30 LL. . Pytasz czy te roczniki mają Pdf? myślę że są egzemplarze które mają bo taki oto model ja chyba posiadam zakupiony w niemczech. Facet był zmuszony go wstawić aby uzyskać plakietki Euro 4….fabrycznie mają Euro3. . Jutro zobaczę jak to wygląda od spodu . Mówił mi coś jeszcze o dolewaniu jakiegoś płynu do zbiornika pod samochodem który to jest dozowany do tego filtra . Sam jestem ciekaw co tam zobaczę pod tymi osłonami.. pozdrawiam. A tak na koniec to Hełmut lał Castrola 5w30 w serwisie vw sprawdziłem wiarygodność i historię tego pojazdu w salonie vw w Poznaniu i wszystko się zgadza . Pan z serwisu sam był zaskoczony ze mam do instalowane go pdfa. Pozdrawiam.
Czyli masz mokrego DPF’a, jak we francuskich dieslach. Zamiast 5W30 lepszy do tego motoru będzie niskopopiołowy 5W40.
Ktory olej bys wybral porownujac powyzszy castrol i ten motul specific 5w40. A moze masz jakis swoj ulubiony/sprawdzony? Bo w sklepie, w ktorym chce go kupic posiadaja obydwa.
Witam
Ostatnio kupilem passata b5 fl 2004r. 1.9 AVF tdi 130km.
Wraz z mechanikiem wymienilem olej z wkladem filtra.
Pytalem czy ma znaczenie jak sie zamontuje filtr po czym mechanik powiedzial ze nie ma. Ogladalem pare filmikow itd… i juz sam nie wiem czy ma to jakies znaczenie.
pozdrawiam.
Z jakiegoś powodu producenci znakują sposób montażu.
Tak tylko na moim filtrze manna nie ma zadnych oznaczen.
Czyli nie ma znaczenie jak zamontujesz.
Pytanie odnosnie duzego oringu. Mam taki problem (Przy Octavii I, ale przy Passacie jest indentycznie). Otoz 2 razy wywalalo mi oring i byl przeciek oleju spod „daszka”. Czy oring powinien dochodzic zupelnie do gory do daszka, czy ciut ponizej ? Sa wlasciwie 2 rowki, i nie wiem do konca ktory…. Mam nadzieje, ze to nie pompa nawala, ato ma przebiegu 135 tys….
Passat B5 fl 1,9 TDI 74 KW 101 km, AVB
Koledzy, czy ktoś wie jaki rozmiar nasadki kupić do odkręcenia filtra oleju? To moja pierwsza samodzielna wymiana …