Wymiana filtra powietrza w Passacie

Jedną z prostszych czynności eksploatacyjnych w Passacie jest wymiana filtra powietrza. Dostęp nie jest mocno utrudniony, a potrzebne narzędzia to tylko wkrętak – warto więc wymieniać go samemu.

Co ile wymieniać filtr powietrza?

W książce z serii „Sam naprawiam…” wyczytałem, że filtr powietrza należy wymieniać co 60 000 km – moim zdaniem jest to stanowczo za dużo – poniżej zdjęcia używanego filtra. Inni mówią, że powinno się to robić przy okazji wymiany oleju – czyli ksiązkowo co 15 000 km. Ja wymieniam co rok, przejeżdzam wtedy ok 20 – 25 000 km.

Jaki filtr zastosować?

Wbrew pozorom jakość filtra powietrza jest ważna. W silnikach sterowanych elektronicznie często za filtrem znajduje się przepływomierz, który jest bardzo wrażliwy na najdrobniejsze nawet pyłki. Prowadzą one do zafałszowania wskazań, a w ostateczności do uszkodzenia. Dodatkowo słabej jakości filtr zasysający wilgotne powietrze może zostać rozerwany – a to już prosta droga do uszkodzenia turbosprężarki i silnika.

Najpopularniejsi producenci to Mann, Mahle-Knecht, Bosch, Filtron. Różnice w cenie nie są duże, ja preferuję Mahle-Knecht. Wcześniej stosowałem Filtron, ale podczas wymiany przepływomierza zauważyłem biały nalot, jakby talk – nie wiem, czy to wina pylącego filtra, ale na wszelki wypadek zmieniłem producenta.

Oznaczenia filtrów do Passata 3BG 1.9 TDI:
– Mahle-Knecht – LX622;
– Mann – C26168;
– Filtron – AP063/1;
– Bosch – 1 457 429 870;

Jak wymienić filtr powietrza?

Jak pisałem wcześniej, wymiana jest łatwa i przyjemna, ja zaczynam od zdemontowania pokrywy obudowy filtra powietrza (dwie śruby pod zaślepkami):

Następnie odkręcam plastikową rurę dolotową – 3 śruby na pasie przednim – u mnie strasznie rezonowała część nasadzana na obudowę filtra, użyłem niezawodnych trytek, które rozwiązały problem:

W celu większego odchylenia górnej części obudowy filtra można odkręcić gumową rurę łączącą przepływomierz z turbo. Ja zwykle tego nie robię, gdyż można bez tego wyjąć i wsadzić filtr. Jeszcze dwa zatrzaski i można dostać się do starego wkładu.

Tak wygląda strona „czysta” filtrona AP063/1 po przebiegu 22 000 km, dla porównania po prawej nowy filtr, wyjęty z pudełka:

Druga strona – mnóstwo śmieci:

Nie chcę wiedzieć, jak taki filtr wygląda po 60 000 km, skoro po 22 000 km jest w takim stanie:

Nowy filtr Knecht LX622 – jeszcze w pudełku:

Przed montażem filtra, warto odkurzyć wnętrze obudowy, jest tam tyle samo śmieci, ile było w starym filtrze, świetnie w tej roli sprawdza się 12V samochodowy odkurzacz:

Montując nowy wkład należy się upewnić, że jego uszczelka idealnie przylega do dolnej części obudowy, a sam filtr jest właściwy i nie jest np. za krótki.

Jednym z objawów skrajnie zabrudzonego filtra powietrza w silnikach diesla jest mniejsza moc i dymienie na czarno. Spotkałem się z takim przypadkiem w Dodge’u RAM 3500 – stożkowy filtr powietrza był tak brudny, że do 2000 rpm samochód przyspieszał nawet nieźle (silnik Cummins o pojemności 5.9 TD) z chmurą czarnego dymu, a powyżej gwałtownie tracił moc.

Napisz, co ile kilometrów wymieniasz filtr powietrza i jakiego producenta preferujesz.

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

3 odpowiedzi na „Wymiana filtra powietrza w Passacie

  1. Karol mówi:

    Hej,

    ja filtr powietrza wymieniam razem przy wymianie oleju co 15 000 km. W sklepie z filtrami polecono mi filtr MANN C26168 jako jeden z najlepszych.

  2. Pingback:Wymiana filtra powietrza w Fiacie Bravo II 1.9 Multijet Turbodiesel

  3. mani3k mówi:

    Passat AVF filtr powietrza podczas wymiany oleju czyli po ok 10tys
    wcześniej golf 1Z podobny cykl

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *