Wymiana filtra paliwa w Passacie 1.9 TDI

Regularna wymiana filtra paliwa to jedna z ważniejszych czynności eksploatacyjnych, szczególnie w samochodach z silnikiem diesla. W wielu silnikach olej napędowy smaruje również elementy układu wtryskowego i nawet najdrobniejsze zabrudzenia mogą doprowadzić do uszkodzenia precyzyjnych i drogich podzespołów, takich jak pompa wtryskowa, wtryskiwacze czy pompowtryskiwacze.

Co ile wymieniać filtr paliwa w dieslu

W książce „Volkswagen Passat Sam naprawiam samochód” autorstwa H. R. Etzolda zalecany przebieg wymiany filtra paliwa to 60 000 km. Ja skróciłem ten czas o połowę i staram się wymieniać co ok. 30 000 km. Wymianę warto przeprowadzić przed zimą – wraz ze starym filtrem pozbywamy się również wody, która się tam nagromadziła. W innym przypadku warto pamiętać o odwodnieniu filtra przed pierwszymi mrozami – służy do tego plastikowa zakrętka na dnie filtra. Jeśli nagromadzonej wody jest dużo i do tego zamarznie – możemy być pewni, że samochód nie zapali w mroźny poranek.

Jaki filtr zastosować

W Passatach B5 po liftingu stosowano dwa rodzaje filtrów paliwa w silnikach wysokoprężnych 1.9 TDI – autonomiczny, czyli puszka, dwie metalowe rurki i wejście na plastikowy króciec oraz wkład w blaszanej obudowie z gwintowanym otworem, który nakręca się na część z wężykami zainstalowaną w samochodzie. W moim Passacie występuje ten pierwszy. Na rynku można znaleźć filtry różnych producentów:
Filtron – nr PP839/1;
Bosch – nr 0 450 906 374;
Mann – nr WK 853/3x;
Mahle-Knecht – nr KL147D.

Dla filtra wkręcanego są to:
Filtron – nr PP850/2;
Bosch – nr 1 457 434 329;
Mann – nr WK  842/11;
Knecht – nr KC 80.

W Golfie 3 1.9 TDI z silnikiem 1Z stosowałem filtr firmy Filtron, do Passata zawsze kupuję tylko Knecht. Koszt to około 80 zł.

Wymiana filtra paliwa

Wymiana filtra paliwa w Passacie jest łatwa – wymagane narzędzia to klucz nasadowy 10, duży wkrętak krzyżakowy i kombinerki lub inne szczypce do opasek na przewodach paliwowych. Wymianę tradycyjnie trzeba rozpocząć od demontażu osłony silnika – 3 nakrętki na klucz  10. Sam filtr znajduje się w pobliżu głowicy i obudowy filtra oleju:

Wymontowanie zaczynam od ściągnięcia wężyków – najpierw wyjściowy – ściskam kombinerkami opaskę i przesuwam ją kilka centymetrów, by nie przeszkadzała. Jeśli wężyk nie chce zejść, popycham go lekko dużym płaskim wkrętakiem. Dużo łatwiej go ściągnąć jak jest ciepły. Wymieniałem filtr, gdy na dworze było +3ºC, więc najpierw przejechałem samochodem 4km, by rozgrzać silnik, a przy okazji węże z paliwem. Po ściągnięciu, na metalową rurkę zakładam zaślepkę z nowego filtra, by nie wylewała się ropa. Wąż wkładam między głowicę a stalowy króciec układu chłodzenia pionowo do góry – wtedy nic z niego nie kapie. Następnie ściągam w ten sam sposób wężyk wejściowy, który zaślepiam śrubą. Później wyciągam zawleczkę z drutu i wyciągam ruchem do góry plastikowy króciec powrotu paliwa. Ostatni krok to wykręcenie na ok. 1 cm śruby krzyżakowej mocowania filtra, który jest gotowy do wyjęcia:

Zawsze po demontażu filtra zlewam z niego olej napędowy przez dolny zawór odwadniający do plastikowego pojemnika – przyda się w przyszłości do umycia zabrudzonych części. U mnie razem z paliwem zleciały jakieś czarne farfocle. Prawdopodobnie efekt oczyszczających właściwości biodiesla, który zatankowałem rok wcześniej w lipcu: Biodiesel cz. 1 – pierwsze tankowanie. Paliwa ze starego filtra nie należy zlewać do nowego.

Teraz można sobie przygotować nowy filtr:

I drobna, ale ważna rzecz – 2 oringi, które są w zestawie:

Znajdują się one na króćcu powrotnym. Nie wymienione lub uszkodzone powodują problemy z uruchamianiem samochodu – paliwo cofa się do baku i układ się zapowietrza, stare ściągam małym gwoździem lub płaskim, wąskim wkrętakiem:

Nie wiem jaka jest ich oryginalna kolejność – ja montuję zawsze tak, jak na zdjęciu.

Teraz można montować nowy filtr. Po osadzeniu go w uchwycie wkręcam śrubę mocowania – trzeba to robić z wyczuciem, trapez ściągający obejmę może spaść, gdy śruba zostanie wkręcona zbyt mocno. Najpierw zakładam wężyk wejściowy, a przed rurkę wyjściową wkładam ścierkę i przekręcam kilka razy (4-6) kluczykiem w stacyjce, tak by pompa elektryczna w baku napełniła chociaż trochę filtr. Bez wężyka i króćca poduszka powietrzna jak utworzy się w filtrze będzie znacznie mniejsza. Następnie zakładam wąż wyjściowy. Króciec należy wcisnąć, ale z wyczuciem – użycie zbyt dużej siły może spowodować przesunięcie filtra w mocowaniu. Na koniec zakładam zawleczkę zabezpieczającą:

Można teraz wsadzić na chwilę bagnet oleju i odpalić samochód na około 5 minut. W samochodzie bez pompy elektrycznej w baku, mimo do pełna ręcznie zalanego filtra, silnik przerywał przez 5-10 sekund. W moim Passacie przy pierwszej wymianie, jak i teraz przy drugiej, mimo, że filtr nie był pełny paliwa, odpalenie było bezproblemowe a praca silnika równa – zasługa elektrycznej pompy wspomagającej.

Praca silnika przez około 5 minut ma dwojaki cel – usunięcie poduszki powietrznej z filtra paliwa, oraz sprawdzenie, czy nie ma nigdzie wycieków, również warto sprawdzić plastikową nakrętkę do odwadniania, czy nie jest mokra od paliwa.

Jeśli wszystko jest w porządku, można założyć osłonę silnika i wkręcić nakrętki. nie zapomnijcie o wsadzeniu na koniec bagnetu poziomu oleju.

Objawy starego, zapchanego filtra paliwa

Jeśli filtr paliwa nie jest wymieniany na czas, lub tankowane paliwo jest bardzo zabrudzone, może dojść do zapchania filtra. Najczęstsze objawy to:
– brak dynamiki samochodu;
– znaczny spadek mocy, często powyżej 2500 obrotów;
– skrajnie zapchany filtr – brak możliwości uruchomienia samochodu.

A Ty jaki filtr stosujesz i co ile km wymieniasz?

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

27 odpowiedzi na „Wymiana filtra paliwa w Passacie 1.9 TDI

  1. Pingback:Przygotowanie diesla do zimy | Turbodiesel - 1.9 TDI

  2. Tomek mówi:

    Witam
    Mam problem zapowietrzania się układu. Miałem auto w dwóch serwisach i żaden sobie z tym problemem nie poradził. Jeden serwis kleił mi pompę paliwową, a drugi stwierdził, że jest ona do wymiany ale prawdopodobnie żaden nie sprawdził filtra paliwa. Dlatego mam pytanie: to że po odpaleniu samochód buja się przez około 15 sekund może być tego problemem, dodam, że po przekręceniu kluczyka w stacyjce dochodzi do mnie odgłos bąbelków powietrza. Czy to może być wina filtra paliwa?

    passat b5 fl 2004 PD AWX

    Pozdrawiam

    • Wojtek mówi:

      Tak, uszkodzone oringi mogą powodować zapowietrzanie się układu. Możesz wymienić też przewód idący od filtra do pompy tandemowej na przezroczysty i będzie widać, czy paliwo za filtrem jest z bąbelkami powietrza.

  3. Tomek mówi:

    Czesc Wojtku
    Mam paska kombi 1.9 tdi 2004 – wszedzie slysze o tych 2 filtrach – ten z rurkami WK853/3x i ten wkrecany WK842/11. Jak mam sprawdzic ktory jest dla mnie?
    Pozdrawiam

    • Wojtek mówi:

      Według katalogu masz taki filtr jak mój, czyli „autonomiczny”. Najprościej ściągnąć osłonę silnika i zobaczyć jaki masz zamontowany.

  4. Tomek mówi:

    Dziekuje z gory – jutro rozkrece i zerkne. Gdzies czytalem, ze jest z lewej strony przy nadkolu, ale nie moglem sie dopatrzec 😉 kompletny ze mnie laik… „zaczynam wiec od podstaw” 😉
    Pozdrawiam Serdecznie

  5. Grzesio mówi:

    czy „na oko” da sie stwierdzic jaki filtr siedzi w passacie sedan 2004 rok 1,9 tdi 130 km AVF?

    • Wojtek mówi:

      Tak, da się, pisałem o tym wyżej. Jak pod osłoną masz taki filtr jak u mnie na zdjęciach, musisz kupić filtr w obudowie, jak masz inny, to kupujesz tylko wkład.

  6. User mówi:

    Witam,

    Czy wymiana filtra z wkładem (konkretnie chodzi o model filtra PP 850/2) jest skomplikowana? Czy filtr znajduje się mniej więcej w tym samym miejscu? Sprawa dotyczy AVF 2001, nie mam w tej chwili dostępu do auta i nie wiem czy zabierać się za to samemu. Z góry dzięki!

  7. User mówi:

    Dzięki za szybką odpowiedź! Widzę, że też masz AVF’a i filtr w obudowie. Chyba lepiej będzie jak zajrzę pod osłonę, bo widzę, że ten samo model i ten sam rocznik a auta mają inne rodzaje filtra.

  8. User mówi:

    Tak, wyczytałem, że VIN do 400000 na imbus, powyżej 400000 taki filtr jak u Ciebie.

    Wolałem się upewnić i zdjąłem osłonę, wyszło, że jest tam filtr na imbus, AVF rocznik 2001. Dzisiaj kupuję Boscha i wymieniam, bo trochę się tam zasiedział – dzięki za pomoc! 🙂

  9. roninzophael mówi:

    wymieniłem filtr ,a4 1.9avf,stary był niby ori , ufi czy cos napisane było ale wyprodukowany w chinach.zlałem z niego ropke a na samymy kocu troszke błota wyleciało, wymieniłem z łatwościa, stary filtr przepołowiłem na pół zeby zobaczyc go w srodku, i tam długa bibułka ale czarna ,chyba juz dawno powinien byc zmieniony ten filtr.

  10. Damian mówi:

    Cześć,

    umknęło mi albo nie doczytałem – po co przy wymianie filtra paliwa wyciągać bagnet oleju? Pytam na poważnie, bo nie wiem…

  11. Krzysztof mówi:

    Wymieniłem na knechta – objawy? przy upałach jak postał cała noc nie mogłem odpalić – takjakby słychać było powietrze uciekajace… Doczytałem, że to może być wina tych oringów na regulatorze co wchodzi w filtr

    • Wojtek mówi:

      Za drugim odpaleniem po wymianie może się tak stać (tworzy się poduszka powietrzna w filtrze), szczególnie jeśli pierwsze uruchomienie trwało krótko i paliwo nie osiągnęło temperatury powodującej jego powrót do baku, kiedy to usuwane jest też powietrze z filtra.

      • Krzysztof mówi:

        Przd wymiana po długim postoju nie mogłem odpalić, potem od kopa za każdym razem łapał… takjakby musiał napełnić układ paliwem a potem trzyma. Może to nie origngi tylko gdzieś indziej ucieka… no ale zobaczymy 🙂

  12. Adam mówi:

    Dodam że w VAGu istniej procedura wymuszenia pracy pompy (dla TDI PD) i możemy to wykorzystać do zalania nowego filtra paliwem, uruchomienie będzie łatwiejsze

  13. Tomek mówi:

    Dopiero teraz natknąłem się na ten artykuł. Jak dla mnie wybór jest prosty – Mahle to zdecydowany lider na rynku jeśli chodzi o filtry paliwowe i nie tylko.

  14. miloszek mówi:

    Witam wszystkim, mam taki problem am nadzieje, że ktoś podpowie w czym problem a mianowicie: mam wyciek paliwa na wężyku powrotnym wychodzącym z filtra paliwa z „zaworku” do baku. Wyciek jest w miejscu łączenia wężyka z zaworkiem, założone nowe opaski zaciskowe i dalej to samo kapie sobie na filter, napomne ż ściągne ten wężyk to paliwo z niego strzela tak jakby było wytwarzane w nim za duże ciśnienie. jakieś podpowiedzi?

  15. piotrek mówi:

    Do miłoszka .Uszkodzony zawór prawdopodobnie. Nie przepuszcza paliwa do baku. I paliwo kapie z węża przed zaworem.

  16. bk mówi:

    Czy przy filtrze wkręcanym np. KC80 należy zwilżyć te dwie uszczelki przez przykręceniem górnej części filtra? Jeśli tak, to czym (paliwem, olejem, itp.?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *