Wymiana filtra paliwa w Fiacie Bravo Multijet

Wymiana filtra paliwa w Fiacie Bravo z silnikiem 1.9 mjtd jest bardzo łatwa i każdy może wykonać ją we własnym zakresie. Potrzebny będzie nowy filtr, dwa klucze – jeden do wykręcenia śruby luzującej klamrę filtra, drugi do odpowietrznika i 10 minut wolnego czasu. Fiat przewoduje wymianę tego elementu co 60000km, czyli podobnie jak inni producenci samochodów. Najlepiej czynność tą wykonać bezpośrednio przed pierwszymi przymrozkami. Z uwagi na wrażliwość układu Common Rail na zanieczyszczenia, interwały wymiany można skrócić, nawet o połowę.

Nowy filtr paliwa, stosowany w silnikach JTD jest dosyć drogi. Wynika to z zastosowania separatora wody. Producentem na pierwszy montaż jest firma UFI, oznaczenia filtra różnych producentów znajdziesz tutaj: Spis części Fiat Bravo II 1.9 JTD. Mi udało się kupić oryginalną część, razem z czujnikiem wody za dość niewielkie pieniądze.

Filtr paliwa Fiat JTD

Dostępne w handlu filtry mają najczęściej wkręcony od spodu plastikowy korek, zamiast czujnika wody. Podczas montażu korek trzeba wykręcić i w jego miejsce zamontować czujnik wody ze starego filtra.

Demontaż starego filtra paliwa

Filtr oleju napędowego w Bravo II z silnikiem 1.9 mJTD 8V znajduje się w lewej części komory silnika (stojąc przed samochodem) w sąsiedztwie zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego.

Filtr oleju napędowego Bravo II

Przewody paliwowe są zakończone wygodnymi szybkozłączkami – wystarczy wcisnąć dwie zapadki i można zsunąć fajkę z króćca. Przed okręceniem śruby klamry, trzeba jeszcze wyjąć wtyk z czujnika wody, wkręconego w podstawę filtra.

Po wyjęciu puszki, trzeba z niej wykręcić czujnik i zlać ropę do jakiegoś pojemnika – przyda się do mycia różnych, mocno rzeczy.

Olej napędowy Lotos Dynamic Na powyższym zdjęciu widać Lotos Dynamic zlany do pojemnika po płytach CD.

Czujnik wody trzeba z wyczuciem wkręcić (platikowe gwinty) w nowy filtr.

Czujnik wody filtra paliwa

Wkręcany czujnik musi być czysty, jakiekolwiek drobinki, np. piasku, są niedopuszczalne.

Montaż nowego filtra

Po zamontowaniu nowego filtra paliwa w uchwycie, należy podłączyć wtyczkę do czujnika wody:

Filtra paliwa w Bravo II JTD

Po usunięciu plastikowych zaślepek z rurek, można założyć przewody paliwowe. Prawidłowe osadzenie można poznać po charakterystycznym kliknięciu szybkozłączki.

Nowy filtr paliwa do Fiata Multijet

Pierwsze uruchomienie po zmianie filtra

Przed odpaleniem silnika, warto wykonać kilka prostych czynności, które zapobiegną zapowietrzeniu układu wtryskowego.

Na początek warto nieco okręcić odpowietrznik znajdujący się na filtrze. Następnie należy włączyć zapłon i poczekać aż elektryczna pompa paliwa w baku przestanie działać. Jeśli z odpowietrznika wypłynęła ropa, można go zakręcić, jeśli nie, należy drugi raz włączyć zapłon i zakręcić zaworek. Następnie trzeba włączać kilka razy zapłon, tak by pompa przetoczyła paliwo wraz z powietrzem do zbiornika. Jeśli pracy pompy przestanie towarzyszyć słyszalne bulgotanie w baku, można uruchomić silnik. W moim przypadku 4 włączenia zapłonu wystarczyły na zalanie filtra i odpowietrzenie układu. Silnik zaskoczył od razu i pracował równo. Zostawiłem go na wolnych obrotach przez 2-3 minuty i sprawdziłem czy ze złączek i czujnika nie sączy się paliwo.

2 komentarze

Leave a Reply