Montaż i regulacja pompowtryskiwaczy w silnikach TDI i SDI

Osadzenie pompowtryskiwacza nowego typu w TDI i SDITylko prawidłowo zamontowany i wyregulowany pompowtryskiwacz w silnikach TDI będzie pracował wydajnie. Czynności te są niezbędne w przypadku ponownego montażu lub wymiany na inny. Potrzebne przyrządy to tzw. duża suwmiarka o zakresie pomiarowym do 400mm oraz czujnik zegarowy (ostatecznie można sobie poradzić bez niego).

Prawidłowe osadzenie pompowtryskiwaczy

Prawidłowe osadzenie pompowtrysków w gniazdach głowicy zapewnia m.in. prawidłową pracę silnika. Pompowtryskiwacz zamontowany krzywo będzie rozpylał olej napędowy w nieoptymalnym miejscu, co przekłada się na dodatnie korekcje dawki paliwa w celu utrzymania równej pracy na biegu jałowym. Dodatkowo może dojść do uszkodzenia gniazda w głowicy (rozklepanie)  oraz przedostawanie się ciśnienia z cylindra do kanałów paliwowych.

Prawidłowe ustawienie zapewni właściwa odległość mierzona od krawędzi głowicy do zaokrąglonej części pompowtryskiwacza.

Stary typ pompowtryskiwacza

Na pierwszy rzut oka różni się od nowego typu szeroką nakrętką cewki elektrozaworu:

Starszy typ pompowtryskiwacza w 19 TDI i SDISposób mierzenia odległości zapewniającej prostopadłe położenie ilustruje poniższy rysunek:

ustawienie pompowtryskiwacza starego typu

Wymiar 'a' dla starego typu pompowtryskiwacza
Cylinder 1 Cylinder 2 Cylinder 3 Cylinder 4
332.2±0.8mm 244.2±0.8mm 152.8±0.8mm 64.8±0.8mm

Nowy typ pompowtryskiwacza

Analogicznie do starego typu – nowy posiada wąską nakrętkę cewki elektrozaworu:

Nowy typ pompowtryskiwacza w TDI i SDI

 

Sposób pomiaru odległości za pomocą suwmiarki jest taki sam, ale nieco inne są odległości ‚a’:

Osadzenie pompowtryskiwacza nowego typu w TDI i SDI

 

Wymiar 'a' dla nowego typu pompowtryskiwacza
Cylinder 1 Cylinder 2 Cylinder 3 Cylinder 4
333±0.8mm 245±0.8mm 153.6±0.8mm 65.6±0.8mm

Przebieg montażu

Gniazdo w głowicy musi być idealnie czyste. Montowany pompowtryskiwacz powinien mieć prawidłowo założone nowe oringi, podkładkę termiczną i sworzeń kulisty. Pierścienie uszczelniające warto posmarować niewielką ilością oleju silnikowego lub napędowego – ułatwi to montaż. Pompowtrysk należy delikatnie wsunąć w gniazdko głowicy do oporu (bez użycia narzędzi). Za pomocą nowej śruby należy przykręcić element napinający tak, by można było jeszcze obracać pompowtryskiwaczem. Teraz trzeba ustawić wymagany wymiar ‚a’ przy pomocy suwmiarki. Po prawidłowym ustawieniu można dokręcić śrubę mocującą z siłą 12Nm i ¾ obrotu (270°).

Po zamontowaniu wszystkich pompowtryskiwaczy należy założyć dźwigienki i wkręcić ręką śruby, zaczynając od wewnętrznych a kończąc na zewnętrznych. Następnie należy je dokręcić ostatecznie w tej samej kolejności z siłą 20Nm i ¼ obrotu (90°).

Regulacja nacisku dźwigienki

To również ważne ustawienie, dosyć łatwe do przeprowadzenia. Należy ustawić wałek rozrządu tak, by krzywka napędzająca dźwigienkę regulowanego pompowtrysku znalazła się na samej górze, czyli dźwigienka naciskała maksymalnie na element tłoczący. Precyzję zapewni czujnik zegarowy zamontowany na nowej śrubie regulacyjnej – musi on wskazywać minimalną wartość. Teraz należy kręcić śrubą w dźwigience do oporu, czyli do uzyskania krańcowego położenia elementu tłoczącego pompowtryskiwacza. Śrubę należy cofnąć o ½ obrotu (180°) i zablokowaną skontrować nakrętką momentem 30Nm.

Regulacja nacisku pompowtryskiwacza w silniku TDI i SDI

Czynność powtarzamy dla trzech pozostałych pompowtryskiwaczy. Na koniec wpinamy wtyczki (tutaj warto podoginać konektorki, by w przyszłości uniknać problemu niedostatecznego kontaktu elektrycznego).

Przy przeprowadzaniu prac należy dbać o czystość. Tutaj Tuning silnika PD poprzez wymiane pompowtryskiwaczy można zobaczyć fotorelację z prawidłowego demontażu i montażu.

Otagowany .Dodaj do zakładek permalink.

149 Responses to Montaż i regulacja pompowtryskiwaczy w silnikach TDI i SDI

  1. Kisielo mówi:

    Witam Panie Wojtku takie szybkie pytanie który parametr jest odpowiedzialny za korekcje grupa 13 odległość od krawędzi głowicy czy regulacja na śrubie?

    Chętnie porozmawiałbym przez telefon bo to zawsze najlepiej gdyby można było prosić o nr tele na maila kisielo@o2.pl lub jakiś sms lub sygnał na nr tele 603112991.

    Pozdrawiam

  2. Bartek mówi:

    Witam Panie Wojtku
    meczy mnie A4 b6 AVB. Po regeneracji glowicy (wymienione 2 zawory, zlifowanie, wymiana gniazd PD) mam duze problemy z odpalaniem, auto odpala jakby na nie chodzilo na wszystkie cylindry, wydostaje sie poro bialego gryzacego gestego dymu, Podstawiane drugie dyszle, synchro na 0,0, cisnienie na tandem OK. Cisnienie w cyl 24-27bar. Po nocy „dziobem” w dol bez zmian.
    Czy mysli Pan ze przyczyna moze byc zle wykonane tulejowanie gniazd PD?

  3. Ania mówi:

    Witam ! Czy przy wymianie pompowtrysków konieczna jest również wymiana oleju i filtrów? Tak mi powiedział mechanik regenerujący moje stare pompowtryski.

  4. Slawek mówi:

    Dzień dobry,
    Podanie Wojtku to może i ja opisze swój problem bo już sam nie wiem co dalej robić.
    Silnik BLS z dpf. Po odpaleniu zimnego silnika wszystko jest ok, gdy zaczyna się rozgrzewać na wolnych obrotach zaczyna cis głucho stukac. Odgłos porównywalny do dźwięku jakie wydaje smiglo helikoptera, jakby głuchy niemetaliczny stukot w rytm silnika. Słychać to najbardziej w kabinie od ściany grodziowej oraz jak się nasluchuje od strony kół pojazdu. Jakby panewka? Coś w tym stylu. Powyżej 1100rpm już dźwięk zanika, także jak już się całkowicie rozgrzeje to pracuje prawie bez tego odgłosu. Problem występuje tylko na nierozgrzanym silniku. Dwumas zastąpiony jednomasem a wałek rozrządu, popychacze i nowe śruby wymienione, panewki wałka rozrządu również. Wymienione również uszczelki na pompkach i tu chciałbym opisać coś więcej. Otóż, gdy zostały ustawione na suwmiarke a śruby cofnięte o 180° głuche stukanie nasililo się i występuje nawet na rozgrzanym silniku. Gdy śruby zostały odkrecone o 225° to objaw gluchego pukania zmalał a po rozgrzaniu jest prawie idealnie. Natomiast na takim ustawieniu silnik jest słabszy ale znacznie cichszy podczas przyspieszania. Jeśli chodzi o korekcje to po rozgrzaniu mają wartości +-0,2 natomiast obserwując je od zimnego silnika to po odpaleniu pierwsze 2 cylindry mają ok.-0,3 a ostatnie 2 po ok.+0,6 później gdy silnik jeszcze nie osiągnie 50℃ korekcje rozjezdzaja się bardziej od +1 do -1. Czy jest w tym jakaś logika i co może powodować te nieprzyjemne dźwięki? Ręce już opadają… Czy może to być wina pompek?

  5. Slawek mówi:

    Chciałbym dodać jeszcze loga 013
    http://vaglog.pl/log_238843.html
    Podejrzewam 3 pompkę, ponieważ przy zwiększaniu obrotów (widac to w logu) korekcja się pogarsza, a przy ok. 1300rpm na postoju silnik wpadł w dziwną trzęsiawkę.
    Czy dobry trop z tym pompowtryskiem? Wcześniej był na 4 cylindrze i korekcje tam były także ponad +1,3 teraz przeszły z wtryskiem.

  6. Kacper mówi:

    Proszę o pomoc na zimnym silniku przelewa 4 pompowtrysk. Autko to Golf IV 1.9Arl. Wrzucam logi i poradźcie co muszę zrobić 🙁
    http://vaglog.pl/log_239372.html

  7. Kacper mówi:

    Objawem jest troszkę nie równa praca silnika 888-906 rmp po 270s. wszystkie objawy ustępują. obroty trzyma bez przerwy na 903. Odrazu dodam że mam wyjętą pompe paliwa i pokazuje jej błąd jestem w trakcie Swapa głowica robiona nowy rozrząd turbo i reszta.

  8. babiarzp mówi:

    Witam,
    Mam pytanie dotyczące audi a4 b7 1.9 TDI 116 KM BRB rok 2006. A mianowicie autko ma czasem problem z odpaleniem. po duższym postoju tak około 10 godzin czasem nie odpala(na początku burknie i nic i wtedy trzba go kręcić prę razy i jeszcze gazuje i wtedy powoli łapie). Kręce go parę razy i powoli powoli opala. Byłem u kilku mechaników i nie wieczą co jest grane. Pomocy. Robiłem remont silnika wymieniane były podkładki pod pompowtryskami nadmienie jeszcze że auto ma przejechane 460 000 km. Panie Wojtku proszę o pomoc

  9. luz zaworowy mówi:

    PANIE WOJTKU JAK JEST TAKA MORZLIWOS TO POPROSZE PANA MNIEJ WIECEJ JAK WYREGULOWAĆ LUZ ZAWOROWY POD WZGLEDEM POMPOWTRYSKÓW NIE PRACUJE JAK WCZESNIEJ PO WYMIANIE SŁUPKA PATRYK.CIOSTEK@WP.PL DZIEKI SERDECZNE ZA KAZDA PORADE

  10. wiktor mówi:

    Witam Panie Wojtku. jak wygląda sprawa demontażu pompowtrysków tzn trzeba ustawić odpowiednio dźwigienki, luzujemy śruby regulujące i to wszystko czy trzeba ustawić jakieś położenie dźwigienek ? Zachowujemy jakąś kolejność pompowtrysków przy regulacji i ostatnie pytanie odnośnie regulacji jak poznać ten wyczuwalny opór. Z góry dziękuję za pomoc

    • Oski mówi:

      Luzujesz sruby regulacyjne, odkrecasz lapy z dzwigienkami. Kolejnosc 1-3-4-2, podnies auto na lewarku z jednej strony, 4ty bieg i krec kolem. W tej wlasnie kolejnosci dzwigienki beda pracowac. Wyczuwalny opor to wyczuwalny opor:) Krecisz i nagle czujesz, ze dalej nie pojdzie bez uzycia sily. Wtedy odkrecasz i kontrujesz.

  11. Wiktor mówi:

    Dzięki Oski za cenne informacje.

  12. Mateusz mówi:

    Witam, wklejam log wtrysków :
    http://vaglog.pl/log_246650.html

    Wymienilem wszystkie 4 szt na regenerowane przystosowane do mojego sterownika o oznaczeniu AL. Po wymianie korekcje mam okolo -1,4 na rozgrzanym silniku a 2 cylinder ma 2,99 o co chodzi ? Zaznaczam ze na starych pompkach mial 2,99 na 4 cylindrze. Wie ktos moze co moze byc przyczyną?

    • Wojtek mówi:

      Niewłaściwy montaż, wybite gniazda w głowicy…

      • Mateusz mówi:

        Dziekuje za odpowiedz, czy podczas dokrecania mocowania pompowtrysku sruba mocująca moze ściągac wtrysk na dół czy powinno sie go docisnac ręką do konca? Podczas montazu wcisnąłem reką do oporu wtrysk, ustawilem suwmiarką ale podczas dokrecania stopy pompowtryskiwacza dociągała ona go do dołu.

  13. Tomek mówi:

    Witam, problem dotyczy Audi a4 b7 1,9 tdi 116KM 2006 rok silnik brb, a mianowicie: przybywa oleju w silniku, autko jeździ idealnie , zero dymienia, żadnego ubytków płynu chodzącego, żadnych niepokojących objawów. Olej sprawdzany zawsze po nocy, auto stoi w garażu zawsze w tym samym miejscu na płaskim . Poproszę o sugestie . Dziękuje i pozdrawiam

    • Pyki mówi:

      Część Tomek ja miałem to samo w VW polo 1.4 TDI z 2007r. Wymieniłem oringi na pompowtryskiwaczach ale nie pomogło poziom oleju dalej wzrastał. Podjąłem decyzję o wymianie pompy wacum i ciśnieniowej paliwa bo to jeden element. Wstawiłem sprawną i dobrą używke i problem zniknął. Oczywiście musiałem wymienić olej bo był rozrzadzony olejem napędowym. Może to ci pomoże. Pozdrawiam

      • Tomek mówi:

        Witam, dzięki za odpowiedz. Pragnę nadmienić, ze auto mam od nowości, ma 142 tys przebiegu. Wcześniej nie przybywało oleju , stan się nawet lekko obniżał . Autem jeździłem ja i moja żona, wcześniej samochód jeździł w cyklu mieszanym ( miasto , autostrada ). Teraz około 50km dziennie ( 10km trasa ) reszta miasto. Po podłączeniu pod komputer , zero błędów , zapełnienie Dpf 11,84% . Jeździ tylko zona, delikatnie , bez szaleństw . A ja co dzień mierze poziom oleju i jest go coraz więcej , przybywa tak około jeden rząd dziennie z tego zakresu pomiarowego na bagnecie .

  14. dany mówi:

    Witam mam taki problem z moim galaxy mk2 2001r 1.9 tdi 300000km kupiłem go 2 miesiące temu sprawował się super pali od strzała na zimnym jak i na ciepłym nagle po przejechaniu 2 km i zgaszeniu jest problem z zapalaniem(czasem pali na strzała)zaczyna dostawać samochód drgań spadają mu obroty no i gaśnie no i nie mogę go zapalić kręcę rozrusznikiem na dwa razy zapalam po chwili znowu obroty mu falują i gaśnie .Po tym 2 razie jak zgaśnie zapalam go kręcąc na dwa razy rozrusznikiem auto pracuje prawidłowo trzyma obroty nie falują nie gaśnie.Pojechałem do elektronika był błąd immobilizer i poduszki sprawdził wartości na pompowtryskach stwierdził ze na 1pompowtrysku wartość przekracza ponad 1 a na 3 buło jakieś 2.2 i żeby coś więcej stwierdzić musi pokrywę ściągnąć ze być może wałek rozrządu jest wytarty i do wymiany nowy kosztuje 1000 i jak nie to to te dwa pompowtryski do wymiany co sądzicie bo wyczytałem ze górna granica to 2.8?Proszę o pomoc

  15. Robert mówi:

    Witam
    Ma ktoś może wiarygodne dane co do ustawienia pompowtrysków w Audi A6 C5 1.9 TDI 130KM AVF ,chodzi mi regulacje nacisku 180* czy 225* według najnowszych z ELSY bo już zgłupiałem jedni piszą 180 drudzy 225 ????

  16. David mówi:

    Witam
    Mój problem zaczął sie po zakupie passata 1.9 TDI 115km ajm, zapowietrzal sie, palił za trzecim kreceniem, więc wymienilem pompowtryski, i zregenerowalem głowice( tulejowanie gniazd) rozrząd tez zmieniony i ustawiony kąt, u mechanika odpalil po dłuższym postoju. A po odebraniu go i oo postoju, odpalił bo takim dłuższym kręceniu ok 6sek, zaczął tak odpalać jakby jeszcze byl troche zapowietrzony, i po odpaleniu zakopcil. Dodam ze na pompowtryskach nie bylo zadnych błędów, jak postoi ok 3 godz to pali na strzała. A przed regeneracja zostaly dodane 2 zaworki zwrotne, ktore są do tej pory. Proszę o pomoc :/

  17. cust_art mówi:

    Witam Serdecznie,

    Miałem wymienianą/regenerowaną głowicę ze względu na wytartą krzywkę wałka. Nie mogę dojść teraz do ładu z silnikiem, spalanie na wolnych 1,5l odpala mi na dotyk, jak się rozgrzeje gorzej a czasami w ogóle telepie jakby nie chodził na jednym garze. Czy może to być przyczyna ustawienia wtrysków prawo/ lewo czy śrub?. Silnik 1.9 tdi BKC/BXE będę wdzięczny za pomoc w ustawieniu. Wskazana grupy 013 i 023 to masakra może jeden się mieści w normach.

  18. Justyna mówi:

    Witam mam problem w moim Golfie 5 2.0 170KM podczas jazdy traci moc a przy szybkim naciśnięciu gazu na 3 tysiącach obrotów zaczyna szarpać Czy to pompowtryskiwacze?

    • Wojtek mówi:

      Trzeba podłączyć pod komputer, na pewno są zapisane błędy

      • Justyna mówi:

        Błędów nie ma Mechanik mówi że auto powinno włączyć tryb awaryjny A że mam wycięty filtr Dpf i wygraną inna „mape” to komputer nie widzi usterki. Ponoć to Egr jutro będą sprawdzać czy się nie zatkał lub wężyk Nie odczepił Egr to też droga wymiana 🙁

        • Wojtek mówi:

          EGR można zdiagnozować VCDS’em. Jeśli z mapy wycięto tablicę błędów to słabo, bo później ciężej się diagnozuje taki silnik.

          • Justyna mówi:

            Mechanik nie miał dziś czasu sprawdzić Egr wracając z pracy stracił moc i zgasł Nie dało się go już odpalić Pojawiła się kontrolka silnika Jutro odholują go do warsztatu

          • Justyna mówi:

            Mam już usterkę dobrze że auto zgasło Nie były to pompowtryski, ani Egr tylko padła pompa paliwa Koszt 400 zł Dziś samochód odebrany jedzie jak rakieta pozdrawiam

  19. Pawel mówi:

    Witam
    Przymierzam sie do wymiany pompowtryskow na uzywane. W moim aucie mam stary typ z duza nakretka. Moge dostac w przystepnej cenie do mojego AVB nowy typ z waska nakretka. Pytanie moje brzmi czy wszystko bedzie pasowac? Czy moze musze cos dokupic by to wszystko gralo? Dziekuje za odp i pozdrawiam Pawel

    • Wojtek mówi:

      Jak są kompatybilne ze sterownikiem, to będzie działać bez problemów (o ile sprawne i dobrze zamontowane). W innym przypadku będą szalały BIPy i będzie potrzebna korekcja map w sterowniku.

  20. Pawel mówi:

    Na podstawie Twojej stronki z zamontowaniem nie bede miec najmniejszego problemu. Rzetelnie krok po ktoku tu wszystko jest 🙂 mam ten stary typ, czy jest jakas metoda by sprawdzić czy sterownik je zakceptuje? Pomijając to by je wsadzic do auta.
    Tak wogole to czym sie one różnia? Tylko nakretka na elektrozaworze. Moze te nowe sa lepsze od starych czy to bez znaczenia, ktory typ siedzi w aucie, byle byly sprawne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *